sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

באופן מסוים את התופעות הנדחות , גם דרך הסיגול המודע של הישן באשר הוא ישן , שכן סיגול כזה הוא בבחינת אישור מחדש , וממילא גם ניסוח מחדש של מה שמתחייב מכוחה של המסורת . הפונדמנטליות , כצורת חשיבה , היא איפוא תהליך הניסוח החדש , התהליך המשמר , שהוא בהכרח גם בורר על פי עיקרון של קיבוע , וגם מגדיר באופן שיבלום את השינוי . הווה אומר : הפונדמנטליות , כצורת חשיבה , ממצה את הרדיקליות שבנאמנות לישן על ידי חתירה לגרעינו הסמכותי החד משמעי , ועל ידי חתירה לפישוט ולהידוק דוגמאטי של הגרעין הזה , כדי לצמצם עד למינימום את הפרשנות הדינמית הגלומה בהגות המסורתית כנתינתה . כך הפונדמנטליסטים מבצרים ומשמרים את המסורת על ידי מניעת ההשתנות העלולה לנבוע כהתפתחות "בלתי לגיטימית" מתוך המסורת עצמה - לא פחות מאשר על-ידי קליטה "בלתי לגיטימית" של השפעות חיצוניות מודרניות . ממאפיינים אלה של החרדיות נתחייבו השלכות על הנושא שאנו באים לדון בו : בתגובות האידיאולוגיות התיאולוגיות על השואה , תתבלט קודם כול ההנחה היסודית המאחדת מבחינת התוכן : הקביעה הפונדמנטלית , החד משמעית , הפשוטה והנחרצת , שהשואה הייתה "גזרה מן השמים . " כלומר - החלטה אלוהית ומעורבות אלוהית ישירה בביצועה , וממילא דחייה של תיאולוגיה כוללת הנזקקת לרעיון של "הסתר פנים . " להלן ניווכח כי נזקקו חלקית גם לרעיון הזה , שיסודו במקרא , אולם בשום פנים לא כהסבר כולל . לפי הדעה החרדית , מעשים מתוכננים ומכוונים כל כך , בהיקף כזה ובעוצמה כזאת , אינם יכולים להתפרש כיוזמה אנושית גרידא . יותר מכן : כל ניסיון שלא לייחס מאורעות כאלה להתערבות אלוהית ישירה נחשב לכפירה באמונה המעמידה את הדתיות המסורתית על בסיס ההשגחה האלוהית הכללית בהיסטוריה האנושית , ועל בסיס ההשגחה המיוחדת לעם ישראל וליחידיו . אפשר , כמובן , לנסות לבאר או לתרץ באופנים שונים , אפילו מנוגדים זה לזה , כפי שעוד נראה להלן , את ההחלטה האלוהית , אולם עצם קבלת ההנחה שהשואה היא גזרה אלוהית משותפת לכל עמדה דתית חרדית . מובן מאליו שבכך אין התודעה הדתית החרדית מרשה המעטה מחומרת אחריותם של רשעי האומות לפשע שביצעו וגם לא מחומרת הפשע עצמו . מנקודת הראות החרדית ברור כי הפשע מבטא לא רק שינאת ישראל , אלא גם - ובעיקר - כפירה זדונית באלוהים והתמרדות זדונית נגד תורתו ונגד מנהיגותו בהיסטוריה . מבחינת התוכן , התגובה החרדית על השואה ניכרת איפוא גם בהבנה פונדמנטלית של רעיון בחירת עם ישראל , שנתפרש במונחים של בדלות וניגוד מוחלטים בין ישראל לעמים : עם ישראל - למרות חטאיו הגדולים , כשהוא נדון בהקשר הפרטי ייחודי של היחס בינו לבין אלוהיו - הוא העם ששמר אמונים לברית ; לעומתו ניצבים כל שאר העמים - שהם שונאי האלוהים ושונאי תורתו ועמו . יש להדגיש כי מנקודת הראות

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help