sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא הגדרתה של "חרדיות" בהגות היהודית הדתית של המאה העשרים היא לכתחילה מוסדית תנועתית . מדובר בהגות שנוצרה על ידי הוגים שהיו מנהיגים ומורים מזוהים ומוכרים במגוון התנועות שהתארגנו על בסיס הזדהותן העצמית כתנועות חרדיות . מבחינה זו אין שום קושי להצביע על המאפיינים המרכיבים את המכנה המשותף האידיאולוגי של ההוגים הללו : התנגדות רדיקלית לכל צורה של השתתפות שמתוך מעורבות חיובית גלויה וישירה בתרבות המערבית המודרנית הסובבת ; דחייה רדיקלית של רעיון האמנסיפציה של היהודים , דרך כניסה מלאה או חלקית לחיים החברתיים , התרבותיים והפוליטיים של סביבתם ; שאיפה להיבדלות רדיקלית מן הסביבה מכל הבחינות הללו ; דחייה עקבית רדיקלית של כל תופעה השכלתית , הגותית והתנהגותית , שעלולה להסגיר בגלוי ומתוך חיוב מאפיינים של המודרניות ; היאחזות עיקשת וקנאית במאפיינים המסורתיים הבולטים שגיבשו את הזהות היהודית הדתית והחברתית תרבותית במערב ובמזרח אירופה לפני הופעת התנועות המודרניות שנענו בחיוב לאמנםיפציה . משום כך הודגשו במיוחד הבחינות הבאות : הנאמנות לנורמות של ההלכה , בייחוד בכל מה שנוגע לאורח החיים הניכר כלפי חוץ - ההופעה החיצונית והמנהג ; צורת ההתארגנות הקהילתית דתית והתנועתית ; מוסדות החינוך , תכניהם ושיטותיהם - התכנים והצורות של הלימוד והיצירה הרוחנית דתית . מכל הבחינות הללו החרדיות היא הפגנה נחרצת ובוטה של העדפת העבר המסורתי על פני ההווה המפגין את המודרניות שלו , בכל המובנים , לרבות החזון של העתיד המשיחי ' . אולם לצורך הדיון שלהלן ראוי להבליט , על פני כל המאפיינים הללו , את המאפיין המחשבתי האמונתי הבולט , המתחייב מהעדפה רדיקלית של עבר מסורתי על פני הווה המתקומם נגד המסורת ומאיים עליה - דהיינו , ה 2 תדמנטלי 1 ת . ניתן לומר , כי במונח הזה באה לידי ביטוי הפרדוקםליות הגלומה בתנועות חרדיות ובחשיבה חרדית , מבחינת יחסן לישן הסמכותי - שהן מקבלות - ולחןש , שאותו הן דוחות . דייק בדבר : תנועות כאלה , וההגות המזהה אותן , משתייכות על פי דרכן לאותה ההוויה המודרנית שהן דוחות . ראשית , דרך כמה מאפיינים שהן קלטו מן הסביבה המתנגדת בדיעבד , מבלי להכיר או להודות בהיותן השפעות חיצוניות ומודרניות . שנית , דרך ההתנגדות לחדש , ההופכת בעצמה למגמה רוחנית ולחוויה רגשית ואינטלקטואלית מרכזית . בדיעבד יש בחוויה זו מן החידוש המשקף

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help