sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

אין הוא נחלתם של רבים , ( משום שההיסטוריה נשכחה במידה רבה . אם היתה עבודת מחקר , היא במקרה הטוב הטעתה , ואפילו טקסטים בסיסיים לא היו נגישים , ולא נחשבו מעניינים משום בחינה . לדעתי , הנושא ראוי לתשומת לב , ולא מסיבות היסטוריות בלבד . אני חושב שיש לנו הרבה מה ללמוד מן ההיסטוריה המוקדמת , ושבתקופה המודרנית חלה אפילו נסיגה מסוימת . אחזור לכך בהמשך . קו משותף אחד הוא הגירוי שמספקות המכונות המורכבות לדמיון המדעי . היום אלה מחשבים , אך במאות השבע עשרה והשמונה עשרה היו אלה האוטומטים , שנבנו בידי בעלי מלאכה מיומנים , ועוררו השתאות כללית . כאז כן עתה מעלים ההישגים הנראים לעין של מכשירים אלה שאלה צפויה למדי : האם בני האדם אינם אלא מכונות מורכבות יותר ? זהו נושא לדיון סוער בימינו , וכזה היה גם בעבר . זה היה לב הפילוסופיה הקרטזיאנית — אבל כדאי לזכור שההבחנה בין מדע לפילוסופיה לא היתה קיימת : חלק גדול מהפילוסופיה היה מה שאנו מכנים 'מדע . ' המדע הקרטזיאני נוצר בחלקו מן התהייה על ההבדל — אם יש כזה — בין בני אדם למכונות . השאלות היו עמוקות בהרבה מהסקרנות לגבי טבע האדם והעולם הפיסיקלי , והגיעו עד לשאלת נצחיות הנפש , האמתות של הדתות הממוסדות וכן הלאה — לא דברים של מה בכך . ברקע עמדה 'הפילוסופיה המכאניסטית , ' הרעיון שהעולם הוא מכונה מורכבת שהיתה יכולה , בעיקרון , להיבנות ביד אומן מומחה . העיקרון הבסיסי נבע מן ההיגיון הפשוט : כדי לקיים יחסי גומלין , חייבים שני עצמים לבוא במגע ישיר . כדי להשלים את 'המיכון של תפיסת העולם , ' היה צריך לפטור את המדע מן הסימפטיות , מהאנטיפתיות , מהצורות המהותיות של הניאו סכולסטיקה ומיתר המטען המיסטי , ולהראות שמכאניקת המגע מספיקה . ניסיון זה קודם באופן משמעותי על ידי הפיסיקה והפיסיולוגיה של דקארט , שאותן החשיב לפסגת הישגיו . במכתב למרסן , תומכו הנאמן ורב ההשפעה ביותר בעולם האינטלקטואלי המכובד של זמנו , כתב דקארט שחיבור היהגיונות' שלו , שהיום מקובל לראות בו את תרומתו היסודית , הוא חיבור תעמולה , שנועד להוביל את קוראיו צעד אחר צעד לקבל מבלי משים את הפיסיקה שלו , כדי שבסופו של דבר , כשישתכנעו לחלוטין , ינטשו את תמונת העולם האריסטוטלית

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help