sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:457

ונראה שמכאן ניתן להסביר את הגירסה לאל לא" הסוטה מהנוסח המקובל " המבוסס על הפסוק ( ישעיה מה כ . ( גירסה זו מוזכרת על ידי ר' יהודה החסיד בלי לתת טעם לאותה סטייה ; ,, ורבים 5 נ מעמי הארץ אנשי צרפת ואשכנז נוהגים לומ' אל אל ל א יושיע , לפי שהפסוק כך הוא בישעי . ' ויש שנהגו לומר לאל לא יושיע , וכל זה הבל הוא . " ר' / 1 ei החסיד עצמו ממליץ על הגירסה ,, ללא יושיע . " מסתבר שהנימוק העיקרי לשינוי זה נבע מהרצון לסלק את הכינוי אל בהקשר זה . כך נמסר בשמו במפורש על ידי מגיה אלמוני שכתב בגליון כתב יד קיימבריג' 23 ) < J . 11 , 34 ב : ( ומתפללים ללא יושיע , והאומר אל אל לא יושיע טועה , דבכאן אין להזכיר " שום אלוהות , משום רבי יהודה החסיד . " אולם מה טעמם של אלה שנתנו את היתרון לגירסה לאל לא יושיע ? נראה שטעמם ונימוקם היה כדי לאפשר את הגימטריה ,, לאל לא = מחמד , " דוגמת אלה שהוסיפו למ"ד במלת ,, וריק" כדי לאפשר את הגימטריה ,, להבל ולריק = ישו מחמט . " רעיון מוליד רעיון ומחשבה גוררת מחשבה : הגימטריה ,, וריק = ישו" מכיון שבאה לעולם גררה אחריה גימטריה אחרת שנתבקשה כמו מאליה , והיא שמלת יקרו" " במשפט : ומושב יקרו בשמים ממעל , " השווה באותיותיה למלת ,, וריק , " גם היא עולה " בגימטריה ישו . אם הראשונה היתה קוץ בעיני הכנסייה , הרי האחרונה גרמה מבוכה רבה למתפללים היהודים , שהרי המשפט יוכל להתפרש חלילה כהודאה באלוהותו של ישו . ואף אם פסלותה של מחשבת פיגול זו גלוייה לעין , הרי העובדה הבלתי נמנעת שרעיון כזה עלול לצוף ולעלות מאליו בדעתו של המתפלל בשעת התפילה ולהפריע את כוונתו תבעה במפגיע להימנע באיזה אופן שהוא מביטוי זה , בבחינת ,, הרחק מן הכיעור ומן הדומה לו . " שרשי ההתלבטות בבעיה זו נעוצים במאה הי"ג , 17 לפי העדויות הספרותיות שבידינו . והרי המקורות שבכתבי יד ובספרי דפוס המשקפים אותה התלבטות . ראשונה תינתן בזה פיסקה אחת המוסרת את תגובתם של מהר"ם מרוטנבורג ור' גרשום לאותה גימטריה . הפיסקה ניתנת כאן בשלוש נוסחאות מתוך שלושה כתבי יד : . 1 פירוש על התפילות המיוחס לראב"ן , כ"י בית מדרש לרבנים בלונדון . 15 ראה אברהם ברלינר , ,, הקדמה הכללית לסידור ר' שבתי סופר , " פרנקפורט על נהר מיין , תרס"ט , עמ' . 69 ר' שפתי פותח את הציטטה בהערה זו : ,, הקרה יי לפני את הסידור של קלף שנכתב בצדו פירוש בשם רי '' ח ומצאתי שכתוב בו בשם רי"ח " ... הפיסקה מזדמנת בכמה כתבי יד , כמו כ"י קויפמן 399 ( ערוגת הבושם ח"ד , ;( 98 כ"י אף'פ 91 , 1102 ב ; כ"י פאריס , 1961 , REJ ) 646 עמ' . ( 12 האחרון גורס ,, אנשי איי הים" במקום ,, אנשי צרפת . " . 16 המקובל ר' יוסף גיקאטיליא נתקשה גם הוא בכינוי א ל בהקשר שלפנינו : .,, ומה שאמר שהם מתפללים אל א ל לא יושיע , וכי אל הוא ? י אלא שר הוא שכל שר מהם נקרא אל מצד גדולתו ומעלתו , אבל אינו יכול להושיע , שאין שר אחד מכל השרים העליונים יכול להוסיף או לגרוע בחלק הניתן לו בר"ה" ( שערי תורה , ריוא דטרינטו , מ ד . ( . 17 המקור היותר קדמת לגימטרלה ,, יקרו = ישו" הידוע לישראל דוידזון ( אוצר השירה והפיוט , ח"ג , אות ע , סי' ( 676 ובעקבותיו י' אלבוים ( תרביץ שם , עמ' ( 205 הוא הספר ,, לקט יושר" ( נתחבר בשנת ר"ל ) המביא גימטריה זו בשם ר' יעקב מטרישט ( או"ח , עמ' . ( 29 מתוך המקורות הניתנים בזה יוצא , שכבר במאה הי"ג היוותה גימטריה זו סלע לויכוחים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help