sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

למודרנה . האורתודוקסים נותרו מיעוט שלא עלה על 20 אחוז , והם נחלקו לפורשים מן הקהילות הממוסדות ולכאלה שנשארו בהן . אולם עוקצה של המחלוקת בין המחדשים למסורתיים קהה , ובמפנה המאה רוב הקהילות היהודיות בגרמניה התפשרו בענייני תפילות ומבנה . באוסטריה , לעומת זאת , הייתה לאורתודוקסים אחיזה גדולה יותר בקהילה היהודית , ולא רק בגליציה . המודרניזציה השפיעה גם על הפעילויות החילוניות של חיי הקהילה , בעיקר על ארגון הגיוני וביורוקרטי יותר של הסעד עבור יהודים ילידי המקום , מהגרים , או ההמונים המרוששים במזרח אירופה . יתר על כן , על כל ההתאגדויות הממוסדות היה לעמוד בתחילת המאה הכ ' בפני אתגר חדש - התנועה הציונית . ההתערות הגדולה יותר של יהודים בחברה הכללית התבטאה בדחיקת הדת יותר ויותר לתחומי הפרט . מדבר זה השתמע , בניגוד לתקופות הקודמות , שהחינוך הדתי והמוסרי וטיפוח המורשת היהודית הפכו , במידה רבה , לנחלתה של האישה והאם . אולם מצבה של האישה היהודיה , לפחות בקרב המעמד הבינוני , נכנע גם הוא ללחצי המודרנה משום שהנשים רצו בהשכלה גבוהה ובאפשרות לעסוק במקצועות חופשיים . בדרישות הסותרות - השאיפה לקריירה אל מול החובות המסורתיות המצופות מהאישה כעקרת בית - היה פוטנציאל למאבקים קשים . אחד הסימפטומים של ההתפתחויות הללו היה צמיחת התנועה הפמיניסטית היהודית . לסיפור הכללי הזה של קידמה ושל שיפור היה גם צד אפל : האפליה בחיים החברתיים והציבוריים לא פסקה . מעל לכל , האנטישמיות , שכלל לא נעלמה כפי שציפו האופטימיסטים הליברליים , התעוררה מחדש בשתי הקיסרויות והפכה לפרקים לכוח פוליטי משמעותי . הצורך להתנגד להתפתחות זאת ולהגן על זכויות האזרח הביא לסולידריות מחודשת בחיים היהודיים . מספר ארגונים , ש ' האגודה המרכזית' - Centralverein deutscher Staatsbiirger judischen Glaubens ) 'האגודה המרכזית של אזרחים גרמנים בני הדת היהודית (' הייתה בעלת ההשפעה הגדולה מביניהם , מיסדו מגמה זו . לאחר שהסיכויים להיטמעות גמורה פחתו , התעוררה מחדש ההתעניינות בהיסטוריה ובתרבות היהודית , ובסופה של תקופה זו הייתה בחברה היהודית צפיפות ארגונית ללא תקדים . עם זאת , היהודים לא פרשו מהחיים הציבוריים . שלהי תקופת הקיסרות היו עבור מדענים , סופרים ואומנים יהודים תור זהב שבו זכו לתהילה עולמית . במקרים רבים הייתה היצירתיות שלהם בעלת איכות ביקורתית וחדשנית , שרק ליבתה את המחלוקת סביב בולטותם החדשה . התקופה שבה אנו עוסקים הייתה גם תור הזהב של ההגות היהודית עצמה בתחומי ההיסטוריה , התיאולוגיה והפילוסופיה , ונקשרה בשמותיהם של היינריך ( צבי ) גרץ , ( Graetz ) מוריץ לצרום , ( Lazarus ) מרטין בובר , ( Buber ) ליאו בק ( Baeck ) ופרנץ רוזנצווייג . ( Rosenzweig ) בשנת 1914 היו החיים היהודיים מגוונים יותר ומפוצלים יותר מבחינה אידיאולוגית מאשר בשנת , 1870 כאשר הציונות ,

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help