sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ליהודית , - Judentum -y Deutschtum הדתי , החילוני , האורתודוקסי והליברלי , הציוני , ומי שכונה מתבולל - כולם לקחו בה חלק . במקביל להתחדשות זו של הרוחניות וחיי הרוח היהודיים קיבלה ההשתתפות היהודית בתרבות הכללית של התקופה תאוצה דרמטית . עם הקמת הרפובליקה הויימארית נקרא דרור לרוח חדשה ונועזת באומנויות , בספרות היפה , בקולנוע , במוסיקה בתיאטרון וגם במדעי הרוח והטבע . היהודים בלטו בכל התחומים הללו באופן מיוחד , ובזאת נתנו ביטוי לתחושת גרמניותם . שתי התופעות המקבילות הללו בחיי היהודים ברפובליקה הויימארית אינן מנותקות זו מזו . הפריחה בחיי הרוח והתרבות היהודיים וההשתתפות המוגברת של יהודים בתרבות הרחבה של גרמניה קשורות באופן משמעותי זו בזו . במקרים רבים התגלם הקשר הדיאלקטי הזה באותם אנשים עצמם , כמו אצל מבקר הספרות ולטר בנימין והפילוסוף הדתי מרטין בובר , אשר בה בעת גילו עניין מחודש ביהדות ובמאמצים להרחבת אופקי התרבות הגרמנית . אופיו הייחודי של הרנסאנס היהודי בתקופת ויימאר איפשר לחלק מן הדמויות הראשיות לחפש דרך שלאורה יוכלו היהודים להכריז על היהדות והגרמניות במציאויות רוחניות אוטונומיות אך מפרות הדדית . בהשראת חזון זה קרא ב 1925 פרנץ רוזנצווייג - שמםעו מן ההתבוללות לדתיות יהודית מעומק הלב שימש סמל לאחרים מבני דורו - לקובץ מאמריו , הדן בשני המקורות לזהותו התרבותית של היהודי הגרמני , בשם ' נהריים ' - ( Zweistromland ) רמז לשמה המקראי של בבל , שישבה במוצא נהרות הפרת והחידקל ושבה הייתה אחת התקופות הפוריות ביותר בהיסטוריה הרוחנית היהודית . למרבה האסון , כל התקוות שהארץ שבין הריינוס לדנובה תהפוך לבבל החדשה התנפצו באכזריות בשל ההתפתחויות שהביאו לנפילתה של הרפובליקה . עם זאת , באופן בלתי צפוי הכינה ההתנסות בתקופת ויימאר את יהודי גרמניה לאימה שהסלימה לאחר הפרעות בנובמבר , 1938 כאשר התברר כי הנאציונל סוציאליסטים אינם מסתפקים בהכנסת היהודים מחדש לגיטאות אלא מתכוונים למעכם , פשוטו כמשמעו . בשנות העשרים של המאה הכ' פיתחה הקהילה היהודית המאורגנת םטרוקטורות חדשות ומסועפות ותוכניות אשר יתגלו כחסרות ערך רב לנוכח האתגרים של ניהול חיים יהודיים בתנאים המשפילים ברייך השלישי . ככל שהצליחו יותר לחזק את זהותם היהודית ולראות עצמם מתוך מודעות כחברים ב ' אומת התרבות ' הגרמנית ( Kulturvolk ) כך גדלה יכולתם של היהודים להתמודד ביתר כבוד עצמי עם הניסיון הנאצי לבודדם ולגזול מהם את הזכות לראות עצמם כגרמנים . עם עלייתם לשלטון ביקשו הנאציונל סוציאליםטים להפסיק במהירות את השתתפותם של היהודים בכלכלה , בחיים המדיניים ובחיי התרבות הגרמנית . הנסיגה מן האמנציפציה דחקה את היהודים חזרה לתוך גטאות חברתיים ופוליטיים . עם זאת ,

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help