sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ט

פתח דבר הרב יחיאל מיכל טוקצ'ינסקי אינו יליד ירושלים , הוא נולד בעיירה לחוביץ ( Lyakhovichi ) שברוסיה הלבנה בשנת 1872 ועלה לירושלים בהיותו בן עשר . ואף על פי כן יכול יחיאל מיכל טוקצ'ינסקי להיחשב לדמות המייצגת את היישוב הישן האשכנזי בסוף התקופה העות'מאנית . לאחר שלמד בישיבת 'עץ חיים' ונשא לאישה את בתו של ביניש סלאנט , בנו של הרב שמואל סלאנט , נתמנה למנהל הישיבה . ( 1900 ) טוקצ'ינסקי היה סופר פורה שתרם יותר מכל אדם אחר לשימורה של מסורת המנהגים של היישוב הישן האשכנזי . 'לוח pK ישראל — דיני ומנהגי השנה , ' שהחל להוציא בשנת תרס"ה , ( 1905 ) הכולל בתוכו את מסורת התפילה והמנהגים , יוצא לאור מאז ועד היום והוא מצוי כמעט בכל בית כנסת אשכנזי בישראל . ספרו 'גשר החיים' ( דפוס סלומון , ירושלים תש"ז , ( העוסק במנהגי האבלות והקבורה , מצוי כיום כמעט בכל בית יהודי מסורתי בישראל . ' לוח pK ישראל , ' שטוקצ'ינסקי החל להוציאו לאור בשנת תרס"ה , היה מלכתחילה חלק מ'לוח עץ חיים ' שיצא לאור מדי שנה עד שנת תרע"ה . ( 1915 ) בלוח זה משתקפות בעיותיה העיקריות של חברה מיוחדת במינה זו , שהתקבצה מכל קצווי הפזורה היהודית וביקשה לממש את האידאל היהודי המסורתי של 'יישוב ארץ ישראל . ' טוקצ'ינסקי , איש בעל ראייה חודרת והבנה חברתית , הטיב להבין את בעייתו העיקרית של היישוב הישן האשכנזי : משבר לגיטימציה שאפיין את היחסים בינו ובין החברה היהודית בפזורה ושהלך והחריף בערוב ימיו של השלטון העות'מאני . היה זה משבר שהקיף לא רק את אותן קבוצות בפזורה שסטו במידה זו או אחרת מן המסורת , אלא גם את אותם יהודים שנשארו נאמנים לאורח החיים המסורתי וראו בלימוד התורה בארץ הקודש ערך דתי מהמעלה הראשונה , אך תהו אם היישוב הישן האשכנזי בסוף המאה הי"ט ובראשית המאה העשרים אכן מממש ערך זה וממלא אחר האידאלים המונחים , במפורש או במשתמע , ביסוד הרעיון המסורתי של 'יישוב pK . 'Vx-w טוקצ'ינסקי , כמי שעמד בראש המוסד שאמור היה לבטא את המושג 'לימוד תורה' בארץ הקודש במילואו , חש — יותר מכל אדם אחר — את עומקו ומשמעותו של משבר הלגיטימציה של החברה שאותה ייצג בנאמנות כה רבה . השד"רים — שלוחי דרבנן ( כינוי לשליחים שנשלחו pxD 1 ur Vx לפזורה היהודית לצורך תעמולה ואיסוף כספים , ( ששלחה ישיבת 'עץ חיים , ' הרבו לדווח לו על הטענות הקשות שטענו התורמים בכוח כלפי 'היישוב הישן , ' והוא נתן להן ביטוי כואב ב'לוח עץ חיים' פעמים רבות . בסקירה לשנת תרע"ב ( 1912 ) מספר טוקצ'ינסקי : שוב מעשה בעשיר אחד שצעק ככרוכיא 'למה לא תראה הישיבה מפרי תנובתה בעולם ' ? וכאשר ידענו כי לא רבנים ולא הדפסת ספרי שו"ת מגמתו , שלחנו לפניו

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help