sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

פאשא , בנו של מחמד עלי . השולטאן העות'מאני נאלץ להכריז על תיקונים בחטי שריף של גלח'אנה בשנת . 1839 נוסף עליהם קיבל משה מונטיפיורי פ'ירמאן ( אישור ) מעבד אל חמיד בעקבות עלילת דמשק . בפ'ירמאן נאמר , בין השאר , 'כי בהתאם לחטי שריף שהוצהר בגלח'אנה יהיו ליהודים אותם יתרונות והם יהנו מאותן זכויות שמהן נהנים שאר הלאומים הנתונים למרותנו ( מרות השולטאן . ( היהודים יזכו לחסות ולהגנה . ' כל אלה לא יכלו שלא להשפיע גם על מעמדם של יהודי ארץ ישראל וירושלים . מה גם שהמעצמות , בעיקר בריטניה , צרפת ורוסיה , הגבירו את התעניינותן במתרחש בארץ הקודש . ארץ ישראל חולקה אמנם מחדש למחוזות ( סנג'קים , ( אולם הסנג'ק של ירושלים זכה למעמד מנהלי מיוחד של עיר מחוז ונקרא המתצךפלך של ירושלים , והמתצךף , מושל המחוז המיוחד , היה כפוף לסירוגין למושל הפלך בבירות או ישירות לממשלה המרכזית בקושטא . שינוי זה העניק לעדה היהודית זכות למנות לעצמה רב ראשי המאומן מטעם הממשלה העות'מאנית כ'חכם באשי , ' כלומר ראש הרבנים לארץ ישראל , שמושבו בירושלים . ח"ז הירשברג מייחס את הפ'ירמאן שקיבלו מונטיפיורי , כרמיה ומונק ב , 1840 לאחר עלילת דמשק , לרצונו של השולטאן העות'מאני לעשות מחווה כלפי נתיניו היהודים בכלל ותושבי ארץ ישראל בפרט , נוכח פעולותיהם של נציגי המעצמות לזכות באהדתם של היהודים 'הזרים' בארץ ישראל , כדי לרכוש באמצעותם השפעה וזכות התערבות במהלך העניינים על סמך זכויות הקפיטולציות . א' ריבלין סבור כי מינוי החכם באשי בא לחזק את העדה הספרדית כמשקל נגד להשפעת הקונסולים באמצעות נתיניהם , שרובם ככולם היו אשכנזים . בדומה לו כיהנו גם רבנים ראשיים ' ) חכם באשי ( ' בקהילות הספרדיות בחברון , בטבריה ובצפת , אלא שמעמדם לא היה עצמאי כשלו . הם עסקו בענייניה השוטפים של עדתם והיו כפופים למרותו של ה'חכם באשי , ' בסן : ג'ק שאליו השתייכו . בירושלים התרכז כאמור רוב מניינו ובניינו של היישוב היהודי Vxit ^ -pKn מאמצע המאה התשע עשרה ואילך , והיא הייתה מוקד ההתרחשויות בזירה הפנים יהודית , הן מבחינת שיעור היהודים בה , הן מבחינת האישים והמוסדות שפעלו בה . ואילו בשאר ' ארצות הקודש' ( חברון , טבריה , צפת ) היה שיעור האוכלוסייה היהודית זעום , ולא ניכרה בהן פעילות ייחודית כלשהי , חוץ מהדאגה המתמדת לקיום בתנאי המצוקה ששררו באותה עת . חריגה ראשונה מן המסגרות הללו נעשתה ביפו ב 1911 עם מינויו של הרב בן ציון מאיר חי עוזיאל לחכם באשי . אלא שגם מינוי זה לא שינה את סדר הדברים במהותו , ומעמדו הבכיר של החכם באשי בירושלים לא התערער . 8 Galante 1931 , pp . 158-159 7 מעוז , בתוך.- פרקים בתולדות הישוב היהודי בירושלים , תשל"ג , עמ' 9 . 272-266 שם , עמ' ; 272 לונץ , בתוך : נתיבות ציון וירושלים , תשל '' א , עמ' ; 191 והשווה , הירשברג , בתוך : יד יוסף , תשכ"ד , עמ' ; 95-94 ריבלין , הדביר ( תר"פ , ( קובץ ד-ו , עמי ל"ז . 10 החרות ( י"ב בחשון תרע"ב , ( גיל' י"ט .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help