sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

אינני יודע אם יש עוד רבים המחזיקים בהשקפה תמימה זו 1 מכל מקום אם תיעלם לחלוטין מעולמנו לא יהיה מקום להצטער על כך . אך אין להכחיש שגם הנחות יסוד אחרות בתחום ההיסטוריה נתערערו במידה ניכרת ועל תופעות אלה לא נוכל לעבור בשוויון נפש . לגבי השיטות השונות שלפיהן השתמשו בתעודות היסטוריות לא חסרו מעולם מבקרים חריפים ; שהרי כבר בבחירתו של החומר התעודתי גילה כל חוקר את נטיותיו האישיות ופגע באובייקטיביות של המחקר . ברם , כיום יש מפקפקים אף במהימנותה של השיטה הפילולוגית הצרופה בפרשנות התעודות . כללו של דבר — כל פרשנות אינה אובייקטיבית , ואפילו חקר התעודות אינו מדע מדוייק . שינוי הערכים שחל כאן עלול להביא את התלמיד המתחיל למבוכה ויאוש : הרי מותר לו לשאול מהי אפוא השיטה או מהן השיטות במחקר העומדות בכל זאת בפני הביקורת . הפקפוק , או ה '' סקפסים , '' הוא אמנם ראשיתה של כל ההכרה המדעית , אך אסור לנו להסתפק בפקפוקים מבלי לשאוף גם לתוצאות המניחות את הדעת . אם לאחר כל הבדיקות החמורות והדקדוקים התברר לנו שאפילו פרשנות התעודות אינה מדע מדוייק —נודיע על כך בפה מלא , אך מבלי לשקוע ביאוש . נעמיד את הדברים על אמיתם : המשיכה ללימוד ההיסטוריה היא בהחלט איראציונאלית כמו הנטייה ללימוד הספרות , השירה , הפילוסופיה וכף . זהו עיסוק בתורה לשמה שאינו זקוק להצדקה בקביעת תועלתו המעשית או דיוקו . אם תרצו לומר , יש במשיכה זו מידה לא קטנה של סקרנות סתם — של רצון להכיר ולדעת כל מה שקדם לזמננו . ואל נא יהא גורם זה קל בעינינו ! נדמה לי שעם כל חשיבותה של הפקפקנות , מוטב להם לבעלי המקצוע האחראיים , להבליט יותר ויותר את הנחת הנגרמת על ידי לימוד ההיסטוריה ; עליהם לחזק ידים רפות , לעורר רוח טובה ולהגביר את התשוקה ליצירה מדעית בלבותיהם של הצעירים .

החברה ההיסטורית הישראלית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help