sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

בדרך כלל חטיבה ערוכה בקפדנות ובפרטים , שצורותיה המגובשות מצטרפות לתבנית מאוזנת ושלמה . ליד דימויים אלה נראה גופו הממשי של האדם החי על פי רוב אמורפי , נטול צורה ותבנית . כמובן , נקודת המוצא לכל התיאורים האמנותיים של הגוף העירום הוא גופו הממשי של האדם , אך אין להתעלם מכך כי בעיצוב האמנותי של גוף זה יש יותר צורניות מאשר בגוף החי ; לאמנות יש כאן עודף תבנית לעומת הטבע . הפרש זה מעניק לשני הדימויים של הגוף , האורגני והאמנותי , משמעות אמוציונלית שונה . קנת קלארק ( Kenneth Clark ) מצביע , בספרו היפה , העירום , על כך שהלשון מבחינה בין הגוף הממשי המעורטל , חסר הבגדים , לבין העירום כצורה אמנותית : הרי זו ההבחנה בין naked לבין . nude התיבה naked מעלה ברוחנו את הדימוי של הגוף שהוסרו ממנו בגדיו , גוף שנחשף במערומיו , ודימוי זה מלווה לרוב הרגשת אי נוחות ; התיבה nude לעומת זאת אין בה משמעויות כאלה , היא מעלה ברוחנו את דימויו של הגוף המעוצב בשלמות , שאינו נזקק כלל לבגד מכסה ונותן חסות . הבחנה זו קיימת ברוב הלשונות האירופיות . "העירום , " ה 11 ( 1€ ך 1 אינו מעוגן בנסיוננו היומיומי ואינו מרמז על היצור האורגני שניטלו ממנו בגדיו י הוא מעוגן בתחום התרבותי של צורות האמנות . על כן יש לו משמעות אחרת ואופי אמוציונלי אחר מאשר לאסוציאציה של הגוף המעורטל . אזכיר כאן דוגמה נוספת למהות האמנותית הצרופה של תיאורים אלה : כוונתי למוטיב הידוע בשם "טורסו" . ( Torso ) כל מי שביקר באחד המוזיאונים הגדולים מכיר יצירה מטיפוס זה : פסל המתאר בדרך כלל גופו של גבר בעל שרירים מובלטים , אך נטול זרועות , רגליים וראש . אני מזכיר אחת הדוגמות המפורסמות של טיפוס יצירה זה , הוא n , Torso Belvedere העתק רומי לפי מקור יווני שאבד , המצוי כעת במוזיאון הוותיקן ברומא ( לוח . ( 4 פסל זה הוא אחד הביטויים העזים ביותר לכוח גברי , ולא במקרה כינו אותו בשם " הרקולס . " אילו היינו מעריכים יצירה זו בקריטריונים התואמים את נסיוננו בטבע הממשי , היינו צריכים לראות בה גוף שנכרתו גפיו ונערף ראשו . אך תגובתנו על יצירה זו היא , כאמור , הפוכה י צופים במשך מאות בשנים ראו בה ביטוי של עוז ועוצמה . הטורסו הקלסי נוצר — אם אפשר לומר כך — בדרך "טבעית . " הוא לא תוכנן מלכתחילה כגוף בלתי שלם ; היצירה השלמה נפגמה במשך הזמן , חלקים משלה נשברו ונעלמו והיא נשמרה כפי שהיא ידועה לנו כעת , היינו כ"טורסו" ( אף כי צריך לומר כי המבנה הפנימי של יצירות אלה היה כה שלם עד שמצבן הפגום לא קיפח את עוצמת הבעתן . ( אך באמנות של הזמן החדש מוצאים אנו לעתים קרובות יצירות שבהן נתפסת ונוצרת הדמות מלכתחילה בתבנית מקוטעת . כאן אין הטורסו תוצאת ההרס שהזמן גרמו , אלא צורה אמנותית במודע ובכוונה תחילה . כדי לתת דוגמה מפורסמת מאוד , אזכיר את יצירותיו

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help