sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הוא לפעמים רב כל כך , עד שקשה להאמין כי כוונת האמנים בשתי התקופות היתה לאותו היצור עצמו , בעל אותו המבנה ואותן התכונות . דבר זה , הידוע לכול , מביא אותנו לשאלתנו הראשונה I בבואתו של האדם באמנות — באיזו מידה היא "בבואה" במובן המדויק של המלה ? במלים אחרות ו מה כאן היחס בין הטבע , המספק לאמן את האובייקט של תיאורו , לבין אופן עיצובה של היצירה , המתארת אותו אובייקט ? דמותו של האדם , כפי שהיא מופיעה ביצירות האמנות של התקופות השונות — כלום יש לראות בה בעיקר תיאור של גוף נתון , טרנסקריפציה של הטבע לתוך חומר האמנות , או שמא היא קודם כל יצירה מקורית , ראשונית של האמנות עצמה ? שאלות אלה , העולות בהכרח מתוך עיון בתמורות הרבות של תיאור דמותו של האדם באמנות האירופית , אינן מוסבות בשלב זה של דיוננו על יצירות מסוימות ועל יוצרים אינדיבידואליים . ברור , תמונת עירום המצוירת בידי סזאן טבועה בחותם אישיותו וסגנונו של צייר זה , ופסל של גבר , המעוצב בידי מיכאל אנגילו , מגלה את ה'נוראות , את n , terribilita המאפיינת את מפעלו של אמן גדול זה . אך עובדות פרטיות אלה מוליכות אותנו לשאלה כללית ומקפת : דמותו של האדם כנושא של העיצוב האמנותי — לפי איזה חוקים היא מעוצבת , לפי חוקי הטבע או לפי חוקי האמנות ; פרשת היחסים בין הטבע לבין האמנות היא , כפי שעתידים אנו לראות , סבוכה הרבה יותר ממה שנראה לנו ממבט ראשון . במסגרת זו לא נעסוק בשאלה גדולה זו , אך נוכל לומר כי כל מחקר בתולדות התיאור האמנותי של גוף האדם יצטרך להכיר בכך שדמות זו , כפי שהיא עולה מן היצירות המעוצבות , היא במידה רבה יצירתה של האמנות עצמה י צורתו של האובייקט הטבעי המתואר ביצירות אלה , היינו צורת גופו האורגני של האדם , איננה אלא נקודת מוצא של היצירה עצמה . ההשקפות בדבר סיבותיה של תופעה זו יכולות להיות שונות ומגוונות — ואנו יודעים תיאוריות לרוב — אך העובדה עצמה שוב אינה יכולה להיות מוטלת בספק . מן הראוי לרמוז כאן , בהערות מבוא אלה , על גיבוש מסוים של תיאור דמותו של האדם באמנות הפלסטית ; אני מתכוון לעירום , לתיאור הגוף העירום . המסורת של תיאור הגוף העירום , של הגבר ושל האשה , נמשכת בכל ההיסטוריה של האמנות האירופית . כידוע , היו תקופות מסוימות , שבהן נתמעטו תיאורים אלה והיו תקופות אחרות , שראו בגוף העירום את אחד הנושאים המרכזיים והנשגבים של העיצוב האמנותי . ברם , למרות תנודות אלה , לא נפסקה המסורת של תיאור הגוף העירום מאז ימי יוון הקלסית ועד ליצירתו של פיקאסו . בהשוותנו את דימויי הגוף העירום , כפי שאנו זוכרים אותם מן הגלריה העשירה של יצירות המופת , עם גופו הממשי של האדם החי — כפי שאנו רואים אותו למשל בחינת "מודל" בבתי ספר לאמנות — לא נוכל שלא לעמוד על ההבדל המהותי הקייס ביניהם . הגוף העירום המעוצב באבן הוא

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help