sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ובסמכויותיה כשם שדנה בסדרי העיר והנהגתה . תולדותיו של מוסד ההנהגה המרכזית — הסנהדרין — על המאבקים הציבוריים לדמותו , בימי קיום הבית ובמיוחד לאחר חורבנו , הינם מעין ציר עיקרי להצעת תולדות האומה ותרבותה . בימים שלאחר החורבן לא רק חיי החברה והרוח אלא גם ההתרחשויות היישוביות והפוליטיות מתקשרות ומתבארות עם תולדותיה של ההנהגה הלאומית . אחד הקווים הבולטים , בין בהנהגה הלאומית ובין בהנהגה העירונית , הוא הבסיס הציבורי הרחב . בימי הבית השני מהווה הכהונה יסוד שלטוני מובהק ובהמשך הימים הולכים ותופסים אף חכמי התורה מקום ניכר בחיי השלטון . אולם השלטון בעיקרו , לפי תפיסתם של בני אותם דורות , הוא שלטון הציבור והעדה . היסוד המשתית של מסגרות השלטון הוא התכנסותם של בני העיר בעניינים עירוניים ושל כל העם בעניינים כלל לאומיים . דבר זה בולט בכנסים הציבוריים המכונסים לשם קבלת הכרעות עקרוניות . כנסים אלו אנו מוצאים בעת קבלת עול התורה וכריתת האמנה . גם ההכרעה שקיבל העם בעניין נישואי התערובת וגירוש הנשים הנוכריות נעשתה בעת שהתכנסו "כל אנשי יהודה ובנימין . " לאחר סיום מלחמותיהם של החשמונאים נתכנסו "בכנסת גדולה של כהנים ועם וראשי העם וזקני הארץ" כדי לקבוע את טיב המשטר החדש שייסדו . בסוף המאה השלישית לפני הספירה נזכרת אף אסיפת העם המתכנסת כדי ליטול סמכות שלטונית מידי הכוהן הגדול ולמנות את יוסף בן טוביה כנציג העם . סמוך לסוף ימי הבית השני , לאחר גירושו של השליט הרומי , מתכנס העם לבחור בהנהגה לשלטון העצמי שהוקם . בכמה מן הכנסים לא נתכנסו למעשה אלא אנשי ירושלים שנחשבו כמייצגים את כלל תושבי הארץ . יוסיפוס , בשבתו בגליל , כותב ושואל את הסנהדרין אשר בירושלים , אף כי הוא טוען כי נשלח על ידי "החבר של ירושלים" או "הכנס של ירושלים" , " במסגרת הלאומית הכללית היה לכנס כלל האזרחים בעיקר משמעות עקרונית , שהרי רק בתקופות הראשונות , בימי עזרא ונחמיה , יכלו לקרוא למעין כנס כללי של האזרחים . בהמשך הימים איבד הדבר את משמעותו הממשית , אולם אין לזלזל בתפיסה העקרונית שהיו לה השלכות גם במציאות . מתוך כך יובנו לנו הביטויים והדימויים השונים המזהים את הסנהדרין , המוסד המרכזי הלאומי , עם עדת ישראל או עם כנסת ישראל . את הכתוב : ואם כל עדת ישראל וכוי ( ויקרא ד יג ) — מפרש מדרש התנאים ! זו סנהדרי גדולה היושבת בלשכת הגזית . בדרשות לשיר השירים מתחלפים המושגים "כנסת ישראל" וסנהדרין . 8 בסנהדרין ישבו כוהנים וחכמים , והכוהנים היוו אחד המרכיבים החשובים של הסנהדרין , אולם גם הכוהנים נחשבים בעיקר , לפחות במסורת התלמודית , כייצוג וכביטוי של העדה . המושגים "זקני בית דין" ו"זקני ישראל" הם מושגים זהים ומתחלפים במשנה . 9 כיוצא בו שבעת טובי העיר אינם מנהיגים את העיר אלא מייצגים אותה ולעניינים מסויימים נידונים כעיר כולה . הסנהדרין — ראשיתה והרכבה כאמור , המוסד העיקרי של ההנהגה העצמאית הלאומית , בימי בית שני ובימים שלאחר החורבן , היה הסנהדרין . המקורות המזכירים את הסנהדרין הם מרובים ומצויים בעיקר בארבעה סוגים ספרותיים : א הספרות האפוקריפית , בייחוד ספר יהודית , חשמונאים א , ' חשמונאים בי , חשמונאים ג' וספר יהודית . ב יוספוס פלביוס בספריו קדמוניות , מלחמות , חיים , ובעקיפין גם בנגד אפיון . ג הספרות התגאית והאמוראית . ד הברית החדשה , בעיקר בארבעת האוונגליונים ובמעשי השליחים . בעקיפין ניתן ללמוד אף מדברי פילון בספריו השונים .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי

ישראל. משרד החינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help