sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פרק ראשון ההנהגה היהודית העצמית הסנהדרין , הכהונה הגדולה , ההנהגה בערים ולשלטוז הנוכרי והאוטונומיה היהודית ברוב רובה של תקופת בית שני נתונים היו ארץ ישראל והעם היהודי שישב בה לשלטונן של האימפריות ששלטו במזרח . במשך השנים ובחילופי הממלכות הלו שינויים במעמדם האוטונומי של היהודים ובסדרי שלטונם העצמי . שינויים רבים חלו עם התמורות שאירעו ביחסים המדיניים שבין השלטונות והיהודים אולם בכל השנים בולטת העובדה כי היהודים בארץ זוכים למעמד אוטונומי ניכר . בדרך כלל הם זכו למעמד אוטונומי רחב יותר מהמעמד שלו זכו פחוות פרסיות , היפארכיות הלניסטיות או פרובינציות רומאיות השוות להן במעמדן המדיני בתוך הממלכה . נסיונות של פגיעה ממש באוטונומיה נעשו רק בשעה שהיחסים בין המלכות ליהדות בארץ הגיעו לידי משבר קשה , כמו בימי גזירות אנטיוכוס , במלחמת החורבן או בימי מרד בר כוכבא , אולם לאחר תקופה קצרה או ארוכה זוכה היהדות מחדש בשלטונה העצמי ומנהלת את סדרי חייה היא , בין בדמות קיום מוסדות מקומיים ובין במסגרת המוסדות הלאומיים הכלל ארציים . האוטונומיה , שזכו לה היהודים , היתה בדרך כלל מעבר למסגרת של הסתייעות באנשי המקום ובמוסדות מקומיים לשמירת השקט והסדר ולגביית מסים . גם בשעה שהשלטונות ויתרו על עזרה זו , כגון בתקופה שלאחר החורבן , כשגביית המסים לא היה לה כל קשר למוסדות היהודיים , המשיכו להתקיים המוסדות הלאומיים והמוסדות המקומיים . התפקידים האדמיניסטרטיביים שהיו למוסד הלאומי , כגון שמירת שקט או גביית מסים , מוגבלים היו לגבולותיה של הפרובינציה יהודה , אולם יהודים גרו גם מחוץ לגבולותיה של יהודה בכל התקופות של ימי הבית השני ואלה קשורים היו לפעולותיהם של המוסדות הלאומיים , בין אם השלטונות הרומיים הכירו בכך חוקית ובין אם לאו , כשם שהמוסדות המרכזיים כוחם היה יפה בתחומים רבים כלפי יהדות התפוצות . מעשיו של המוסד הלאומי המרכזי לא הצטמצמו במסגרת התפקידים שנמסרו לו או שהוכרו על ידי השלטונות הנוכריים . תפקידיו הקיפו אף מעשים רבים אשר לא היה בכוחו הפיסי לכופם על הציבור היהודי ובוודאי לא באמצעות השלטונות . בימים שלאהר חורבן הבית השני הצטמצם עוד יותר כוחה הפיסי של ההנהגה הלאומית ודי היה להם ליהודים אם השלטונות הרומיים לא הפריעו להם במעשיהם . רק בסופה של המאה השניה , בימי שלטונם של הסיברים , זכה העם היהודי להכרה ולעזרה של השלטונות בביצוע תפקידו של המרכז הלאומי ובהטלת מרותו על הנידונים . עם כינון המרכז הלאומי לאחר החורבן , לא הוענקה לו ההכרה הרשמית והוא לא נבנה עם הענקת האוטונומיה . החכמים בנו באותם הימים את ההנהגה הלאומית מכוח הרצון של החיים היהודיים והמשמעת הציבורית הפנימית , לעתים אף תוך תנאי מחתרת או מחתרת למחצה , ורק בהמשך הימים הכירה בכך המלכות דה פקטו או דה יורה . השלטון העצמי היהודי , בין במסגרת הלאומית הכללית ובין במסגרת המקומית העירונית והכפרית , שזור היו בחיי התורה והמצוות . השלטון העצמי לא היה רק מסגרת שבה יכלו היהודים לשמור על מצוות התורה ועל אורח חיים יהודי ביתר קלות , אלא עצם סדרי השלטון הציבורי ומערכת המשפט העצמי היו חלק ממערכת האידיאלים היהודיים , הלק ממצוות התורה וההלכה , כפי שהורו החכמים . כבר יהודה המכבי פונה לאנשיו להילחם בגבורה עד למוות בעד התורה והמקדש והעיר וארץ האבות ושלטון האומה nof oxda ( פוליטיאה ) י . ההלכה התנאית מרבה לדון בסדרי ישיבותיה של הסנהדרין

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי

ישראל. משרד החינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help