sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

קטנטן , והשם 'אמריקה ' כתוב רק על החלק הדרומי המצויר כרצועה צרה המסתיימת בקוטב . מאז ועד היום התגלגלה המשמעות של 'אמריקה' גלגולים רבים ושונים . נתחיל בימינו : בשנת 1992 ציין העולם כולו , בכינוסים מדעיים ובתערוכות , בתהלוכות ובספרים , את יובל חמש מאות השנה למסעו הראשון של קולומבוס . הפעם נערכו האירועים הללו בסימן רגשי אשם : מסע קולומבוס מסמל את ראשיתו של עידן הקולוניאליזם האירופי ברחבי תבל ; בני אירופה כבשו , השמידו , שעבדו , ניצלו והשפילו את בני הציוויליזציות האחרות ; 'אמריקה' היא אפוא בראש וראשונה הזירה של פשעי ההכחדה והעבדות . 'העול של האדם הלבן ' היה לנטל כבד של ייסורי מצפון , ורגשי ההתנשאות הומרו בחשבון נפש נוקב . חשבון הנפש אינו מתמצה רק במאמרים מלומדים ובשינוי הגדרות ושמות ברוח התקינות הפוליטית , ( politically correct ) אלא אף בהפגנות זעם ובמרידות של אלה הרואים עצמם כצאצאי הקורבנות . דוגמה עכשווית אחת ממחישה , לדעתי , את מורכבותה של הסוגיה . בינואר 1994 פרצה במדינת צ ' יאפאם ( Chiapas ) שבמקסיקו מרידה של אינדיאנים בני המאיה , המכנים את לוחמיהם 'סאפאטיסטם' . ( Zapatistas ) בין היתר השתלטו המורדים גם על עיר הבירה של המדינה , סאן קריסטובל דה לאם קאםס . ( de Las Casas San Cristobal ) מנהיגם , שכינויו המחתרתי הוא מרקוס , ( Marcos ) איננו ממוצא אינדיאני אלא לבן , שקיבל את חינוכו הפוליטי בניקרגואה הסנדיניסטית ומשתמש ברשת האינטרנט כדי להפיץ את עקרונות תנועתו ואת תביעותיה . כל המורכבות , הסתירות , הפרדוקסים והאירוניות ההיסטוריות גלומים בפרשה זו , על מונחיה וסמליה . תרבות המאיה היתה אולי המפוארת שבתרבויות אמריקה הטרום קולומביאנית . בראשית המאה ה , 16 עם בואם של הכובשים הספרדים , כבר היתר , תרבות זו בשלבי שקיעה ונסיגה . אף על פי כן , כיבוש אזורי המאיה היה קשה וממושך לאין שיעור מכיבושן של אימפריות האצטקים והאינקה , ולווה במעשי אכזריות איומים במיוחד . צאצאיהם של בני תרבות זו נדחקו לשוליים הנחשלים ביותר של החברה באמריקה המרכזית , אך לא איבדו כליל את מורשתם העתיקה . הכינוי 'סאפאטיסטם ' נבחר כהבעת הזדהות עם לוחמיו של אמיליאנו סאפאטה , ( E . Zapata ) ממנהיגי המהפכה המקסיקנית בעשור השני למאה ה , 20 שטבע את הסיסמה 'אדמה וחירות ' - ( Tierra y libertad ) שתי השאיפות העיקריות של החלכאים והנדכאים באזורים האגרריים של מדינות אמריקה הלטינית , רובם צאצאי אינדיאנים ובני תערובת . רגשי זעם הנובעים מקיפוח כלכלי וחברתי וניזונים גם ממסורות של אפליה על רקע אתני וגזעי , מעורבים באידיאולוגיות ושברי אידיאולוגיות מיובאות מאירופה ( לאומיות , מרקסיזם , סוציאליזם , ( נתמכים לעתים על ידי הזן המיוחד של תיאולוגיה קתולית , 'התיאולוגיה של השחרור ' , ( Teologia de Liberacion ) שהתפתח באמריקה הלטינית למורת רוחו

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help