sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

' במוצאי ממטיפים מנ 1 ניטיים , שהיה פלבאי בהחלט . ' בבית הספר נתעוררה התעניינותו בלשונות שמיות , הוא למד עברית ובעיקר ערבית . נטייה זו קבעה גם את ראשית דרכו האקאדמית . באוניברסיטה של גרונינגן למד הויזינגד . פילולוגיה הולאנדית , ובמשך זמן מה עסק באוניברסיטה של לייפציג בבלשנות משווה . אד במשך כל השנים האלה לא בטלה התעניינותו בהיסטוריה . 'לבי ודמיתי היו בימי הביניים , שידעתי עליהם מעט מאוד , אך מהם נצטייר לי דימוי לוהט ומטושטש כאחד . ' עניין זה בימי הביניים ניזון מתוך ספרים כגון 'הלאטינית המיסטית' של רמי דה גירמ 1 ן . כבר אז ידע הויזינגה כי 'הלאטינית שלו' שרויה 'בין אבגוסטינוס לאראסמוס' , היינו היא הלאטינית של ימי הביניים . אולם על אף התעניינות זו לא הובילה אותו דרכו במישרין לחקר ימי הביניים . לימודיו התרכזו בלשון ההודית הקדומה , היא הסאנסקריט , ואת עבודת הדוקטור שלו הוא כתב על 'הדמות הקומית בדראמה ההודית' . ( 1897 ) חיבור ראשון זה , שעניינו פרק בתורת הדראמה של הודו הקדומה , מגלה כמה יסודות שהם אופייניים למפעלו הבשל של הויזינגה כהיסטוריון התרבות . למרות שהוא נטש לאחר מכן את הפילולוגיה , הרי נשארה בו זיקה עמוקה לניתוח הסימאנטי . הוא ראה מיד את הלשון כמשקפת את התפתחותה של התרבות האנושית ; רבים מחיבוריו פותחים בדיון על משמעותה של מלה , הקשריה וגלגוליה . מחקרו הראשון מרמז גם מבחינה מיתוידית על הבעיות שעמדו בפני היסטוריוןהתרבות הבשל . כאן מבקש הויזינגה להחיות דמות קומית , שהיא שונה ממה שמקובל כקומי במערב . הוא מבקש אפוא להמחיש תרבות , שאיננה זו שבתוכה גדלנו ואותה אנו מבינים כאילו באופן 'טבעי , ' ללא פירושים . והרי זוהי אחת המזימות הקשות המוטלות על חוקר התרבות , המבקש להבין ולהחיות ברוחו מעגל היסטורי , שבו האמונות , דרכי החשיבה והאסוציאציות שונות משלנו . ייתכן כי קיימת זיקה סגולית בין מחקרו הראשון של הייזינגה לבין ספרו על המישחק , הניתן בזה לקורא העברי . בתור דוצנט צעיר באוניברסיטה של גר 1 נינגן המשיך הויזינגה בעיסוקו בבודהיזם . חיבוריו הראשונים מוסבים על בעיות מתולדות הרפואה ההודית , ובעיקר על תורת הטמפראמנטים שלה . אולם הוא חש כי העולם המזרחי נשאר בשבילו ספר חתום . ' נתברר לי כי מה שמושך את לבי מצוי בקרבתי , בעיקר בימי הביניים המערביים , שמגעי בהם לא אבד לי מעולם . אולם משיכה זו לא נתגלתה בצורתה המדעית ; היתה זו כמיהה מעורפלת , דמיונית , למגע בלתי אמצעי , שניזונה בעיקר על ידי דימויים מן האמנות הפלאסטית' . בתוך מהקריו בתרבות ההודית עולים נושאים מן ההיסטוריה של ימי הביניים המערביים . אחד החיבורים הקדומים , 'על הציפור » J . Huizinga , Mein Weg zur Geschichte , Basel 1947 , p . 13 / . * שם , עמ' * . 20 שם , עמי 45 ואילך .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help