sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > דת ומוסר > הקדמה

Page:13

מאיים על המשך הדיון , ולעתים אפשר אפילו להתעלם מהן . מקצתן מחייב התמודדות היכולה להיעשות תוך כדי הדיון עצמו , ומקצתן מביא אותנו לעיצוב מחודש של הבנתנו הראשונית את המושגים שעל הפרק . אנו מודים אפוא שיש הנחות מסוימות הנחוצות כדי לפתוח את הדיון , אלא שאין אנו סבורים שבשלב זה אפשר , או צריך , לקיים בהן דיון מלא . כדי לצאת לדרך נסתפק בהבהרות הבאות : ( א ) המושג דת שאנו משתמשים בו מתייחס לאפיונים הבסיסיים ביותר של הדתות המונותאיסטיות : אמונה בקיומו של אל יחיד , בהתגלותו לבני אדם ובהיותו אל מצווה . ייתכן שלפחות מקצת השיקולים שאנו מפתחים חלים גם על דתות מסוג אחר , כמו הדתות המזרחיות , אבל עניין זה חורג מהמסגרת אותה קבענו לספר שלפנינו . ( ב ) במושג מוסר אין אנו מתחייבים לתאוריה מטה אתית מסוימת , אלא לנורמות הבסיסיות המקובלות , כגון האיסור לרצוח וכדומה . כפי שיתברר לקורא , היבטים מסוימים של שאלת היחס בין דת למוסר ניתנים להבהרה בלא להגביל את הדיון לתאוריה מסוימת על טבע המוסריות . עם זאת , אין אנו מתכוונים לומר שהדיון יכול להיעשות כל כולו בלא הנחות מטה אתיות , וכאשר יתברר שהנחות אלה חיוניות , נקדיש לכך את תשומת הלב הנחוצה . כך הדבר במיוחד בפרק א , שבו אנו דנים בעצם משמעותה של הטענה שהמוסר תלוי בדת . התזה שאנו מבקשים לבסס בספר זה היא , שהמוסר אינו תלוי בדת ואף אינו מנוגד לה . מבחינה זו , רוב הדיון בספר נושא אופי 'שלילי , ' דהיינו : ביקורתי ופולמוסי , כנגד עמדות המצדדות בתלות או בניגוד של המוסר בדת . מתוך ביקורת זו עולה תפיסה אחרת של היחסים בין דת ומוסר , תפיסה שיש לה השלכות רבות חשיבות להבנת טיבה של הדת בכלל והיחס שבינה לבין המציאות האנושית . אנו מנסחים תפיסה זו לקראת סופו של הספר , שהדיון בו נושא אופי 'חיובי' יותר . החלק הראשון של הספר עוסק בתזת התלות החזקה של המוסר בדת . בפרק א אנו מנסים לברר את מובנה המדויק של תזה זו , באמצעות בחינה ביקורתית של פירושים שונים . בפרק ב אנו מציגים כמה ביקורות כלליות על תזת התלות ומנסים לבסס את מה שנראה לנו כביקורת החזקה ביותר . 2 דיון ביחסים בין דת למוסר המתייחס גם לדתות אלה מצוי אצל גרץ . 1988

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help