sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > דת ומוסר > הקדמה

Page:12

הכרוך באימוץ עמדה מסוימת . על מידת 'סבירותן' של טענות מסוימות , וכדומה . בנושא שלפנינו , וכן בדיון הפילוסופי בכלל , טיעונים מכריעים הם בגדר היוצא מן הכלל . הניצחון בזירה הפילוסופית , אם לנקוט דימוי של זירת אגרוף , מושג ברוב המקרים לא במכת נוק אאוט אלא בנקודות , דהיינו : באמצעות שורה שלמה של שיקולים בעלי עוצמה שונה , המטים בסופו של דבר את הכף לטובת אחד הצדדים בדיון . 'ניצחון' מעין זה יספק אותנו בהחלט ; אנו סבורים שאין לצפות ליותר מכך בנושא המורכב שלפנינו . לכאורה , כל דיון ביחס שבין דת למוסר — בתזת התלות או הניגוד — חייב לפתוח בהגדרה של שני המרכיבים שדנים בהם , הדת והמוסר ; שכן השאלה הטבעית הנשאלת היא : תלות — של איזה מוסר באיזו דת ? וניגוד — בין איזה מוסר לבין איזו דת ? ההנחה העומדת ביסוד שאלה זו היא שאי אפשר לקיים דיון בהיר ופורה על יחס בין שני מושגים בלא שתקדם לכך הצגה שיטתית ומפורשת של המושגים הנידונים . אף שהנחה זו מתקבלת על הדעת , יש להישמר מלפרשה פירוש נוקשה מדי , שלפיו יש לתבוע הבהרה שלמה של המושגים הפילוסופיים קודם לדיון עצמו . תביעה מעין זו מוליכה לאבסורד , שכן אין לך מושג שאינו קשור בטבורו במושגים אחרים , וכך הלאה עד אינסוף , ואם נידרש להבהיר מראש כל מושג שאנו משתמשים בו , לעולם לא נוכל לגשת לדיון עצמו . ובאופן חיובי : הדיון הפילוסופי אינו מתנהל בחלל ריק , אלא מניח מראש הבנה מסוימת של מושגים ורעיונות , הבנה המספיקה להתחיל במסע הפילוסופי . פעמים רבות יתברר במהלך המסע שיש צורך לעצור ולבחון מחדש הבנות מסוימות שהונחו בראשית הדיון , ובמקום שיתעורר צורך מעין זה אכן רצוי ופורה לעצור ולבחון את הדברים . מבחינה זו , משול הדיון הפילוסופי לספינה היוצאת להפלגה . אין זה סביר להעלות את הספינה על מבדוק לפני כל הפלגה , כדי לפרק אותה לחלקיה ולבדוק את תקינותו של כל חלק וחלק . במהלך ההפלגה עשויות להתגלות תקלות ; ממקצתן אפשר להתעלם לגמרי עד תום ההפלגה , מקצתן אפשר לתקן במקום , ורק תקלות חריגות במיוחד מחייבות את עצירת הספינה . כך גם בדיון הפילוסופי . אין הכרח לפתוח כל דיון פילוסופי בפירוק הבעיה למושגים השונים הקשורים בה ובבדיקה יסודית של כל אחד מהם בנפרד . קיימים די מושגים והבנות משותפים שאפשר יהיה לצאת לדרך . הדיון נתקל , לעתים קרובות , בבעיות ; מקצתן אינו

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help