sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > דת ומוסר > הקדמה

Page:11

חזקה פירושה שעצם קיומן ותוקפן של הנורמות המוסריות תלוי בדת , ואילו תלות חלשה פירושה שיכולתו של האדם להכיר או לממש את הנורמות האלה תלויה בדת . אנו סבורים שחוסר ההבחנה ביניהן גרם למידה רבה של עמימות , ולעתים לכשלים של ממש , במרוצת הדיון בנושא . הנושא המרכזי השני שנעסוק בו , הוא שאלת הניגוד שבין דת ומוסר . אפשרותו של ניגוד זה מחייבת , מבחינה הגיונית , את ההנחה שהמוסר אינו תלוי בדת . שכן אם המוסר תלוי בדת , הרי שכל מה שהאל מצווה הוא מוסרי , וממילא לא ייתכן ניגוד כלשהו בין הצו האלוהי לבין החובה המוסרית . במלים אחרות : תזת התלות ותזת הניגוד מוציאות האחת את רעותה . למרות זאת , באופן מפתיע ומעניין , יש קשר בין שתי התזות : בשתיהן משתקפת אותה אינטואיציה דתית בדבר ריבונותו המוחלטת של האל ובדבר נטייתה של הדת לתבוע לעצמה סמכות בלעדית בהנחיית התנהגותו של האדם ובעיצוב תכונות אופיו . בתזת התלות מבוטאת האינטואיציה הזאת בטענה שהאל קובע את המוסר , ובתיזת הניגוד — בטענה שצו האל עשוי לגבור על המוסר . במבוא לחלק השלישי של ספרנו אנו מפתחים קשר זה בהרחבה . לאור הזיקה שבין שתי התזות הללו , לא ייפלא אפוא שחל ק מהטענות המועלות תוך כדי הדיון בתזת התלות ( לטובת תזת התלות או כנגדה ) חוזרות ועולות בדיון בתזת הניגוד — באותו הלבוש , או בלבוש דומה . סוגיות התלות והניגוד בין דת למוסר יהוו אפוא את הבריח התיכון המבריח את פרקי הספר כולם . אין צריך לומר שהדיון בסוגיות אלה אינו ממצה את מכלול הבעיות הקשורות ביחסים שבין דת ומוסר , כמו , למשל , בעיית התאודיצאה , טובו של האל ותארי האל בכלל , ועוד . לבעיות אחרונות אלה לא נקדיש דיון נפרד אלא נתייחס אליהן באופן 'מקומי / כפי שיתחייב ממהלך הטיעון . הדיון בבעיות נלוות אלה יהיה בעל אופי פרגמנטרי . מתודת הדיון שאנו מאמצים בספר היא אנליטית ביקורתית , ולא היסטורית . אף שאנו מתייחסים לעמדות שננקטו בתולדות החשיבה הפילוסופית והדתית , עיקר ענייננו אינו בתיאור ההיסטוריה של עמדות אלה , אלא בניתוח ביקורתי וענייני שלהן . המעיין בניתוח זה ייווכח שחלק גדול מן הטיעונים שאנו נוקטים אינם טיעונים מכריעים , המבססים באופן חר משמעי את המסקנה המבוקשת . לא פעם אנו מדברים על 'מחיר'

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help