sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > דת ומוסר > הקדמה

Page:10

והתנהגותו המעשית עלולה להיות מושפעת מכך . אם הדת נחוצה מבחינה מוסרית . יש לכך חשיבות רבה גם מבחינה חינוכית , שכן לפי עמדה זו החינוך הדתי נעשה הכרחי לעיצוב ולהכוונה של ההתנהגות המוסרית . לעומת זאת , אם סבורים , כניטשה , שהדת צהובה למוסריות , הרי שגם לכך השלכות מעשיות וחינוכיות — הפוכות , כמובן . בעשורים האחרונים זכתה שאלת היחס בין דת למוסר להתעניינות מחודשת , שבאה לידי ביטוי במאמרים רבים שראו אור בכתבי העת הפילוסופיים ' ואולם דומה שעד היום טרם נערך דיון מקיף , שיטתי וביקורתי בשאלות היםוד הנוגעת ליחס זה . ספרנו הוא ניסיון ראשון לערוך דיון מעין זה ולהניח תשתית עיונית מקיפה לבחינה רציונלית של היחסים בין דת למוסר . אנו סבורים , ששתי שאלות יסוד צריכות לעמוד במרכז הדיון ; התלות של המוסר בדת מצד אחד , והניגוד בין השניים מצד אחר . לדעתנו , שאלת התלות או העדר התלות של המוסר בדת היא הראשונה שיש לדון בה , כיוון שהתשובה עליה מהווה תשתית לאופן ההתמודדות עם בעיות אחרות בתחום זה , במיוחד התאודיצאה , דהיינו : שאלת צדקתו של האל לנוכח הרוע שבעולם . אם מניחים שהמוסר תלוי בדת , אין מקום כלל לשאול על אודות טובו וצדקתו של האל , שהרי מה שהאל עושה הוא הוא הטוב . ואולם אם מניחים שהמוסר בלתי תלוי בדת ומניחים גם שהאל הוא אל טוב הפועל מתוך שיקולים מוסריים , הרי שבעיית התאודיצאה מתעוררת במלוא חריפותה . לשאלת התלות חשיבות רבה גם מבחינת הפילוסופיה של המוסר , שכן היא מסייעת לבירור טבעם ותוקפם של האיסורים המוסריים . כפי שנראה , שאלת תוקפו האובייקטיבי של האיסור המוסרי , ומשמעותה של אובייקטיביות זו , היא אחת הסוגיות המרכזיות בדיון . במלים אחרות : התמודדות עם התפיסה שהמוסר תלוי בדת מחייבת התבוננות מחודשת במושגים הבסיסיים הקשורים בטיבה של החובה המוסרית , וניסוח מדויק יותר שלהם . אחת ההבחנות הבסיסיות שאנו מחדשים בספר זה היא ההבחנה בין שני טיפוסי תלות של המוסר בדת : תלות 'חזקה' ותלות 'חלשה . ' תלות 1 המעיין ברשימה הביבליוגרפית שבסוף הספר ייווכח בנקל בשפע היצירות הפילוסופיות שנכתבו בנושא , במיוחד משנות השבעים ואילך .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help