sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

היסטורית גילמה שירת אצ"ג את המרד הרדיקלי ביותר של המודרניזם העברי בפואטיקה הרומנטית של עידן 'התחייה' הביאליקאי . בתוך כך גם נעשתה ההמשך המשמעותי העיקרי של שירת ביאליק , ובעיקר של הנעימה והעמדה הנבואיות האופייניות לה . שירת גרינברג ניתקה נעימה ועמדה אלו מן ההקשר הרומנטי שלהן והשתילה אותן בנוף רוחני מודרני מובהק . פוליטית וחברתית דגלה שירת גרינברג , החל בראשית שנות השלושים , במגמותיו של הימין הציוני הרביזיוניסטי . אצ"ג העמיד את עטו הפיוטי לרשות הרעיונות המנחים מגמות אלו והיה למשורר הפוליטי המובהק של השירה העברית . 'אנוכי ארנין את המלה הבלתי פיוטית : פוליטיקה , ' אמר באחת מרשימותיו 1 המוקדמות - וכך עשה . יצירתו היא הוכחה ניצחת שאין ניגוד מהותי בין שירה לפוליטיקה . אבל שירת אצ"ג ביקשה לבטא לא רק את הלאומיות היהודית , אלא גם את 'האדם המיליוני' האוניברסלי - את כלל החברה השוכנת ב'ענןק האדם , ' את חיי העמל , המצוקה , המשפחה , אהבת החיים ופחד המוות . כאמור הקרה ושפעה שירתו של אצ"ג יותר משישים שנה . שיריו הראשונים ( היידיים והעבריים ) ראו אור כשהיה בן שש עשרה . מאז ועד שנים אחדות לפני מותו , בן שמונים וארבע , יצר בלי הרף . אמנם בשנים 1945-1938 חלה הפסקה ממושכת בפרסום יצירותיו , אבל לא מחמת שיתוק יצירתי . אצ"ג הוסיף ליצור בשנים האלה . אולם הוא היה נחוש בדעתו - מסיבות שעוד נידרש להן - שלא לפרסם דברי שירה , ואחר כך , בימי מלחמת העולם , שלא לפרסם כלל . בדיעבד הפסקה זו מפצלת את הקריירה של המשורר לשני חלקים : שנות הצעירות ו'הגבחית העולה , ' עד חתימת 'ספר הקטרוג והאמונה' בשנת תרצ"ז מזה , ושנות הבגרות והזקנה שממוצאי מלחמת העולם השנייה ואילך מזה . שתי ה'קריירות' קשורות זו בזו , כמובן , והמשורר הוא אותו משורר במשך כל דרכו הארוכה , ועם זאת לכל אחד משני החלקים אופי משלו , המצדיק דיונים נפרדים בשירתו ה'מוקדמת' ובשירתו ה'מאוחרת' של אצ"ג . כל אחת משתי החטיבות הללו מעמידה ,

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help