sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

יוסף בן מתתיהו אומר כי הצדוקים באו מקרב העשירים , אך מקובל לקשור את הצדוקים לא לעשירים סתם , אלא לאריסטוקרטיה הכוהנית . כוהנים גדולים צדוקים נזכרים בכתבי יוסף בן מתתיהו , בברית החדשה ובספרות חז"ל ( ראו להלן בפרקים הראשון , השמיני והתשיעי . ( עם זאת סבורני כי הצדוקים לא השתייכו לחוגי הכהונה הגדולה בלבד , שכן באחת ממגילות קומראן הצדוקים מזוהים עם פשוטי העם . קטע מפשר נחום , המכנה את הצדוקים 'מנשה , ' מזכיר את 'רשי ( כלומר , עניי ) [ מנש ] ה בית פלג הנלוים על מנשה , ' וזאת מיד לאחר שנזכרו 'גדולי מנשה . ' מי שעסקו בתולדות הצדוקים על סמך היקרויותיהם המעטות בכתבי יוסף בן מתתיהו ובברית החדשה נהגו בדרך כלל להציגם כקבוצה פוליטית ולהמעיט בתיאור פעילותם כמנהיגים דתיים . אולם עיון ביותר מעשרים מחלוקות בין הצדוקים ( או הבייתוסים , שהשתייכותם לזרם הצדוקי תידון בפרק הראשון ) לבין הפרושים מלמד כי הצדוקים הקדישו תשומת לב מרובה לשמירת התורה ולפולחן במקדש . המחלוקות הרבות למדיי בין הצדוקים לפרושים במשנה , בתוספתא , במדרשי ההלכה ובתלמודים זכו לדיונים רבים במחקר , אבל אלו היו בדרך כלל חלקיים או שטחיים . היו חוקרים שטענו כי הצדוקים היו מעין 'מתייוונים' שהקלו ראש בחוקי התורה , אולם כבר בראשית המאה העשרים הוסכם על הרוב כי הצדוקים החמירו בהלכה יחסית לפרושים . אחרים הניחו כי ההלכה הצדוקית משקפת את ההלכה הקדומה , ואילו זו של הפרושים היא פרי חידוש שהחל להתפתח בתקופה החשמונאית . רבות מאותן מחלוקות נוגעות לפולחן במקדש , ומכך הסיקו רבים כי הפרושים והצדוקים נאבקו על השליטה בבית המקדש . לאחר שנים שבהן נדחק העיסוק בהלכה הצדוקית לקרן זווית , חלה תפנית של ממש בתחום זה בעקבות גילוין של מגילות הלכתיות מקומראן , בעיקר מגילת המקדש ומגילת מקצת מעשי התורה ( להלן : ממ"ת . ( מגילות אלו ורבות נוספות מתפלמסות עם ההלכה שלימים נודעה כהלכה של חז"ל וגורסות הלכה מחמירה ממנה ( למשל בדיני טומאה וטהרה . ( החל בשנות השמונים החוקרים חלוקים ביניהם אם ההלכה באותן מגילות היא למעשה הלכה צדוקית , ואנשי כת קומראן הם צדוקים שפרשו מירושלים וייסדו כת משל עצמם ( כך שיפמן וזוסמן , ( או שמא זוהי שיטה הלכתית השונה מזו של הצדוקים ואין ב' וילסון . כיוון שהצדוקים היו מעורבים בניהול המקדש ובפולחן , ולעתים עמדו בראש החברה היהודית אין ספק שיש לראות בהם ( כמו גם בפרושים ) רפורמיסטים . 5 קדמוניות יג , ; 298 יח 6 . 17 וזאת לעומת דעתו של לה מואן , , 1972 עמ' 7 . 352-350 , 348-344 ראו הדיון בעמי 4 Q 169 ; 284 פרגמנטים , 4-3 עמודה , 4 שורה 8 . 1 ידין , תשל"ז ; קימרון וסטרגנל , . 1994

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help