sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

עליהם שלוש מונוגרפיות , ושתיים מהן ( של לשינסקי ושל לה מואן ) בעלות ערך רב לחקר ההלכה הצדוקית . כדי שלא להטריח את הקורא תובא סקירה מפורטת של תולדות המחקר בנספח ב . בפרק המבוא אסתפק במתן רקע כללי על אופיים של הצדוקים כקבוצה חברתית דתית ועל טיבה של הלכתם . אציין את ההישגים העיקריים של חוקרים קודמים וארגיש את השאלות שטרם נדונו במחקר ושבהן אעסוק בפרקים הבאים , וכן אתאר את שיטת המחקר שאנקוט . רוב החוקרים סוברים כי הצדוקים ( ZaSSouKoioi ) נקראו על שם כוהני בית צדוק , שאליו השתייכו הכוהנים הגדולים החל בימי שלמה ועד הרפורמה ההלניסטית שערב גזרות השמד של אנטיוכוס אפיפנס . עוד מקובל להניח כי רבים מהם השתייכו לשכבת הכהונה . מה היה טיבו של הארגון החברתי של הצדוקים ? יוסף בן מתתיהו מרבה לכנות את הצדוקים , כמו גם את הפרושים , בשם aipeaei ? ( פילוסופיות , ( שניתן להסיק ממנו כי הצדוקים היו קבוצה שעסקה בהגות פילוסופית בלבד . אך השימוש במושג זה הוא על דרך המליצה , ויוסף בן מתתיהו משתמש גם במושגים rdyjua , 1101 pa , Trpoaipeois ( השניים האחרונים משותפים גם לאיסיים ) ואף במושג . yivos כל אלו מציינים קבוצת אנשים מוגדרת ולא אסכולה פילוסופית גרידא . הצדוקים לא היו כת במובן המודרני של המונח , היינו קבוצה סגורה ומבודדת , כגון כת קומראן , אלא כיתה , כלומר תנועה חברתית דתית . 1 לשינסקי , ; 1912 לה מואן , . 1972 2 גייגר , תש"ט , עמ' ; 99-69 ולהאוזן , , 1924 עמ' ; 52-51 , 47 לשינסקי , , 1912 עמ' 96 ואילך ; לה מואן , , 1972 עמ' ; 160 , 155 באומבך , , 1989 עמ' . 179-178 יש הדוחים הסבר וה : הלשר , , 1906 עמ' ; 107-100 שרמר , , 1997 עמ' , 295 הערה . 28 היו חוקרים שניסו לתאר את החוגים שמתוכם התפתחו הצדוקים והפרושים ואת התהליך שהביא להתפתחותם . אחדים סברו שמדובר בהתפתחות חברתית שהחלה כבר בימי בית ראשון , אחרים הניחו שמדובר בימי עורא ונחמיה , והיו ששיערו ששתי הקבוצות הופיעו בתהליך שהתפתח בין ימי עזרא ונחמיה לתקופה החשמונאית . בהיעדר מידע של ממש אינני רואה טעם לפתח סוגיה וו , ועל כן אתרכז בעובדת קיומן של קבוצות אלו החל בראשית התקופה החשמונאית . למגוון ההשערות ראו : פינקלשטיין , , 1962 עמ' , 638 מנטל , תשמ"ג ( א ) והספרות שס ; לה מואן , שם , עמ' 85 ג , 386- רופא , תשמ"ט -,בקווית ; 1982 , ' נודה , , 1997 עמ' . 55-50 3 לה מואן , , 1972 עמ' ; 33-31 מאן , , 1990 עמ' . 168-165 4 לעומת כת קומראן , לא ידוע על דרכי היבדלותם של הצדוקים מזולתם או על תנאי הקבלה לכיתתם . אם להשתמש במונח שנקט סנדרס , 1977 ) עמ' , ( 426-425 הרי הצדוקים הם party ולא . sect שיטה מדויקת יותר בעניין וה הציע א' באומגרטן , המבחין בין שני סוגי קבוצות או כיתות : רפורמיסטיות ו'מופנמות' . ( introversionist ) קבוצה רפורמיסטית מבקשת לשנות את פני החברה בלי שתוציא עצמה מכלל החברה . לעומת זאת שאיפתה של קבוצה 'מופנמת' היא לשנות באופן קיצוני את פני המציאות החברתית , ובעקבות זאת היא דוחה את מוסדות החברה ורואה בהם מעוות לא יוכל לתקון . ראו באומגרטן , 1997 ) עמ' , ( 15-13 המסתמך על המושגים שטבע

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help