sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:461

ד . תפקידם של בתי הספר לסופרים הקנון היה כאמור בעיקרו של דבר תכנית לימודים בבתי הספר לסופרים שהוקמו בכל רחבי המזרח הקרוב על פי הדגם המסופוטמי . ראויה לציון העובדה שתכנית לימודים זו הייתה כמעט זהה לאורך תקופות ממושכות ובמקומות שונים ורחוקים זה מזה . בעידן מוקדם של המחקר יכול היה מורטון סמית להלעיג על ויליאם פ' אולברייט ולומר שעל פי תפיסת אולברייט היה אברהם 'תאולוג וכן נסיך סוחר , אשר שיירות החמורים שלו התנהלו בכבדות תחת נטל המשא של ספריית לוחות כתב היתדות שלו ' - וכל זאת כדי להטיל ספק בהשפעת הספרות המסופוטמית על המקרא ' . י כיום ברור שהלוונט כולו היה פתוח להשפעה כזאת , וכי ממש עד סוף תקופת הברונזה הועברה השפעה זו באמצעות בתי הספר לסופרים , שפעלו על פי הדגם של מסופוטמיה . התרומה של המרחב הסורי למשל ללימוד כתב היתדות והספרות שנכתבה בו , הייתה בחלקה מקורית ובחלקה נבעה ממקורות שמיים מערביים ומצריים , אך חלק הארי שלה נוצר על פי הדגמים המסופוטמיים . 12 דברים דומים ; A 12 . A , Jerusalem 1999 , pp . 1 * -12 * in Mesopotamia ' , Proceedingsof the Twelfth World Congressof Jewish Studies , Jerusalem : Division Honor of Thorkild Jacobsen , Chicago 1975 , pp . 181-203 ; V . A . Hurowitz , 'Canon and Canonization לאכדית רא On the Curriculum of the Neo- : 1 ; Babylonian School ' , JAOS , 123 ( 2003 ) , pp . 627-633 N . Velduis . ולמצרית ראו : Canon" and " Canonization" in Ancient Egypt ' , BiOr , 58 ( 2001 ) , pp . 535-547 N . Shupak , The Present State of Old Testament Studies ' . . 751 , 88 ( 1969 ) , p . 26 11 ; M . Smith , והשוו : Abram the Hebrew : A New Archaeological Interpretation ' , BASOR , 163 ( 196 1 ) , pp . 36-54 W . F . Albright . 1992 , pp . 69-88 Hayes ( eds . ) , New Horizons in the Studyof Ancient Syria ( Bibliotheca Mesopotamica , 25 ) , Malibu W . W . Hallo , 'The Syrian Contribution to Cuneiform Literature and Learning ' , M . W . Chavalas & J . L . 12 מציעים סדר קבוע של לימוד החיבורים בבתי הספר לסופרים , הם מציגים חלוקת שורות קבועה ביצירות הפיוטיות ( שהן הרוב המכריע של החיבורים , ( וכתוצאה מכך קביעות באורך היצירות ; וכן משותפת להם הבאת גלוסות בהערות שוליים , הערות פרשניות , גרסאות חלופיות וכיוצא באלה . מכל הבחינות האלה דומים הקנונים בכתב היתדות ( ואלה בכתב ההיירוגליפי ) לקנון המקראי ולתהליכי התגבשותו באמצעות עבודת המסרנים . ההבדל ביניהם טמון בהשראה האלוהית ובסמכות המחייבת שיוחסו לקנון המקראי . הבדל נוסף , שאינו טבוע במהות הקורפוסים השונים , נכפה עליהם על ידי המחקר הביקורתי המודרני . ביקורת המקרא יצאה לפרק את הקנון למרכיביו ופיתחה את 'השערת התעודות , ' שאמורה הייתה להסביר את המאפיינים המייחדים רבדים שונים בתורה ובהמשך גם בחלקים אחרים בקנון . השערה כזו ממילא אינה יכולה לצאת מגדר השערה ואינה יכולה להגיע לכדי שחזור ממשי של המקורות המשוערים . לעומת זאת הקנונים בכתב היתדות ובהיירוגליפים לא הגיעו בעת העתיקה לכדי שלמות , ואין הם משקפים אחדות דעים באשר לתוכן הקנון ומבנהו . עם זאת נותרו די רמזים לכיווני ההתפתחות של תהליך הקנוניזציה כדי לאפשר שחזור מודרני של קנון מעין זה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help