sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

אוסף יצירות כידוע אין התנ " ך ספר אחד כי אם אוסף כתבים , שנתחברו במהלך תקופה ארוכה , שנמשכה אולי יותר מאלף שנים . הכתבים הללו נמסרו מדור לדור , חלקם תחילה בוודאי בעל פה , ועם הזמן הועתקו בכתב על קלף או על פפירוס . העובדה שהטקסטים הללו נמצאים ברשותנו היום מלמדת כי כבר בתקופת המקרא הם מילאו תפקיד בחיי העם , שאם לא כן אין להסביר מדוע טרחו אבותינו לזכרם ולהמשיך להעתיקם . ניתן לשער במידה רבה של ודאות את זהותם של מי שהיו אחראים להשתמרות הטקסטים הללו . אין ספק כי פקידים בחצר המלוכה דאגו לשימורו של חומר היסטורי רב , לא רק למטרות תיעוד , אלא גם ממניעים פוליטיים : הקראה פומבית של פרקים בתולדות העם עשויה הייתה לחזק את תחושת האחדות הלאומית והזהות המשותפת וללכד את העם סביב עניין זה או אחר . גם פשוטי העם בוודאי נהנו לחזור בעל פה על מעלליהם של גיבורי העבר ועל אירועים חשובים בתולדות העם . שופטים יעקב כדורי חקר המקרא לתולדותיו חקר המקרא הצליח במאה האחרונה לשנות מכול וכול את גישתנו להבנת התנ " ך . חוקרים רבים , המייצגים מגוון דיציפלינות רחב , חברו יחדיו על מנת לבחון מחדש את כתבי הקודש ואת עולם התהוותם . ערים גדולות וממלכות של המזרח הקדום נחפרו בידי ארכאולוגים , ואלה גילו במהלך עבודתם את הארכיונים המלכותיים , התכתובת הדיפלומטית , הטקסים הדתיים , והמיתוסים של העמים השכנים לישראל . בכך זכו תרבויות שנכחדו לפני זמן רב לחיים מחודשים וסייעו לשפוך אור חדש על הרקע ההיסטורי והתרבותי של המקרא . נוסף על כך נחקרו אמונותיהם ודעותיהם של מחברי המקרא ואופן היווצרותם של חיבוריהם . במקרים רבים הגיע המחקר למסקנה שספרים אשר מקדמת דנה יוחסו למחבר אחד הם למעשה פרי עטם של כותבים שונים , שחיו בזמנים שונים והשתייכו למעמדות חברתיים שונים . בלשנים התחקו אחר התפתחותה של הלשון העברית במהלך תקופת המקרא ובדקו את קשריה של העברית המקראית אל השפות השכנות - בבלית ואשורית , ארמית , אוגריתית , ערבית ועוד . גם אפיגרפים ומומחים בביקורת הנוסח , סוציולוגים , מבקרי ספרות וחוקרי מדע הדתות תרמו תובנות מתחומי התמחותם . אין היבט של המקרא אשר לא נחקר במסגרת מאמץ בין תחומי ובין לאומי זה , ולא תהיה זו גוזמה לומר כי בעקבותיו השתנו פני המקרא לגמרי . כרך זה מביא לפני הקורא מפרות מחקר ענף ורב פנים זה . ואולם , חקר המקרא המודרני לא נולד יש מאין לפני מאה שנים . על מנת להבין את מקורותיו ואת אופיו הכולל , יש לשוב אחורה בזמן ולהפנות מבט חטוף לעבר ניצניה הראשונים של פרשנות המקרא , ומשם לעקוב אחר התפתחותה באירופה ובאמריקה בתקופות מאוחרות יותר .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help