sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:391

המזמור שלפנינו מתמודד עם רעיונות כאלו . מודגש כאן שלמלאכים לא היה כל חלק בבריאה , לפחות לא בבריאת האור . שהרי רק משברא האל את האור - 'אז ראו כול מלאכיו וירננו כי הראם את אשר לוא ידעו . ' מגמה זו , השוללת מן המלאכים השתתפות בבריאת העולם , מצויה גם במקורות נוספים מימי בית שני : אדוני ה , ' הלא אתה דיברת בראשית כאשר יערת את הארץ לבדך ותעו על העפר ויתן לך אדם ( חזון עזרא א , ד-ה ) אנו רואים את מעשיו ושל האלו : את האור , את השמים והארץ , השמש , המים , החיות והצמחים . כל אלה ברא אלוהים בלא ידיים ובלא עמל ובלא כל עורך למסייעים , אלא שהוא 1 רק ] חפץ בהם ומיד נבראו . ( יוסף בן מתתיהו , נגד אפיון ב , 7 ( 192 ב . מזמור זה אינו הדוגמה היחידה לדרך שבה חדרה פרשנות המקרא אל התפילה והמזמורים של קומראן . להלן דוגמה נוספת : שמכה . פלגתה נחלתו לשכן שמכה שמהן היאה עבי תבל ארעכה ועליה שעו עינכה עליאה וכבודכה יראה שם ל [ ולזרעו לדורותם אחזת עולמים . ובו 1 ל ןומשפטיכה הטובים בררתה לו לו באור עולמים ותשימהו לכה בן בכורו כמוהו לשר ומושל בכול תבל ארע ה עוטרת ו שמים וכבוד שחקים סמכתנה עליו [ ןומלאך שלומכה בעדתו וה 1 נ ולו חוקים עריקים כאב לב ! נו , לאמור ? ן ו אהבת > י . < תדבק נפשכה לע ו 1 ה כי בם כבודכןה ... וה ו ( תפילה על האל רעל ישראל , , 4 Q 369 קטע , 1 טור ב , שורות ( 121 במבט ראשון קשה להבחין מה נושאו של הקטע ואל מי דוברים בו . אך לאחר עיון מתברר שלפנינו קטע המכוון אל האל , ושנושא הקטע הוא יעקב . המילה הראשונה היא כנראה סוף המשפט שקדם לה , ואחריה אנו קוראים . 'פלגתה נחלתו לשכן שמכה שמה , ' כלומר . אתה , 6 כלומר האל יצר לבדו לא רק את הארץ , אלא גם את האדם : הוא אמנם אמר קודם ליצירתו 'נעשה [ ברבים ] אדם , ' אך מילים אלה לא הופנו אל המלאכים , אלא אל העפר , אשר ממנו נוצר אדם הראשון . התרגום שלי . טקסט זה פורסם לראשונה בכותרת 'תפילת אנוש H . Attridge & j . strugnell , ? 4 QPrayer of Enosh " , : ' H . Attridge ct al ., Qumran Cave 4 , VIII : Parahihlical Texts , Part / ( DJD , 13 ) , Oxford 1994 , . pp . 356-357 לפירושו של הטקסט ראו : 40369 "Prayer of Enosh" and Ancient Biblical Interpretation ' , / HZ > 5 ( 1998 ) , pp . 119-148 J . L . Kugel .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help