sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

התבונית של מהות המשפט והחוק . מסיבה זו עצמה חשוב להגל להדגיש שמטרתו איננה לחבר " ספר חוקים פוזיטיבי , כלומר ספר חוקים כזה הדרוש למדינה ממשית" אלא להתחקות אחר " העניין עצמו , " אחר " טבע העניין , " אחר " המהותי באמת , מושגו של העניין" – כולם ביטויים שבהם " העניין" מציין את המושג " פוליטי , " את טבעו של הקיום החברתי של האדם ( סעיף , 3 בהערה . ( אם הופעתו הממשית של המשפט וגלגוליו ההיסטוריים הוא נושאה של מהות , של " טבע העניין עצמו , " המתהווה בתיווכה אך עקרונית איננו יכול להיות מצומצם לאותה הופעה עצמה , אזיי מתעוררת השאלה : מהי אותה מהות ? או מהו אותו " טבע העניין" הנפרש בפעילותו המעשית של האדם כיצור חברתי-פוליטי ? תשובתו של הגל לשאלה זו היא חד-משמעית וקצרה : עניין זה הוא הרצון , כלומר אותו הדבר המכריע אצלנו בכל פעולה מתוך חירות . בסעיף , 4 שהוא הגרעין הפילוסופי המתומצת של החיבור כולו , הגל קובע : קרקע המשפט היא הרוחני בכלל , והרצון הוא מקומו המדויק יותר ונקודת המוצא שלו . הרצון הוא חופשי , במובן זה שהחירות היא עצמותו וייעודו , ושיטת המשפט היא ממלכת החירות הממומשת , עולם הרוח שנוצר מתוך עצמו כטבע שני . באותה טכניקה המאפיינת את הספר כולו גם כאן הסעיף נפתח בקביעה כללית וחד-משמעית שלאחריה בא הסבר רחב יותר ובו הגל מנסה להבהיר לשומעיו – יש לזכור שפילוסופיה של המשפט היא חיבור המבוסס על הרצאותיו של הגל באוניברסיטה בברלין – את מובנה של הקביעה ואת משמעותה . מהסבר מורחב זה עולה שלדעת הגל המונח רצון , או מה שהוא לחלוטין שקול-משמעות – רצון חופשי , מציין צורה ייחודית של פעולת מחשבה המובחנת מאחרות בכך שהיא פעולת מחשבה הקובעת מציאות ומעניקה לעצמה מציאות . בתפישה האינטואיטיבית הרצון הוא משיכה פנימית לדבר מה , והחופש הוא היכולת לבחור בין חלופות ; ואם החלופות חסומות בפני האדם או שגורם חיצוני עוצר בעדו ואינו מאפשר לו לבחור בדבר שאליו הוא נמשך ( בלשון התפיסה האינטואיטיבית : הדבר שהוא רוצה בו , ( אומרים שהוא אינו חופשי . אבל אצל הגל לא כל משיכה לדבר כלשהו זכאית להיקרא " רצון , " והבחירה בין חלופות לא היא מהות החופש ; רק רצייה ( בפי הגל " פעולת רצון" או " מחשבה מעשית ( " שעולה ממהותו של

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help