sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:י

לערער , ומוקדו של הוויכוח נסב בעיקר על שאלת מקור התוקף המחייב של המשפט והחוק הנוהג . עם התכוננותה של הפילוסופיה הפוליטית של העת החדשה יוחס מקור התוקף המחייב של החוק לפועל הרציונלי היחיד – זה שיכול , בזכות היותו פועל רציונלי , לבחור באופן חופשי , ומשיקוליו שלו , להיכנס למצב שבו הוא מקבל על עצמו לנהוג על פי מערך מוסכם של חוקים מחייבים . היחיד בוחר לקבל זאת על עצמו בגלל היכולת שאנו מייחסים לו – יכולת של שיקול דעת ובחירה חופשית בין מצבים שונים . פילוסופים פוליטיים מודרניים נתנו בידינו הגדרות שונות לטיבו של אותו יחיד ולשיקול הדעת המוליך אותו לבחור לנהל את חייו לאור מערכת חוקים מחייבת . עמדה זו מזהה את החופש עם הרצון לבחור בין אפשרויות שונות לפעולה , ולחופש ולרצון יש מובן רק במידה שהם מבטאים את קיומן של אפשרויות שונות לפעולה . הגל , בעקבות קאנט ופיכטה , מציע מושג אחר של חופש שממנו נגזר יחס אחר לנכונות לפעול בהתאם לחוק – בהתאם למשפט . הפעולה האנושית הכפופה לחוק היא פעולה המבטאת חופש , פעולה שבה ממומשת פעולה של רצון חופשי . החופש איננו האמצעי , התנאי , המאפשר את בחירתי לפעול בכפיפות לחוק ; איננו " יוצאים" מחוץ למציאותנו כיצורים חברתיים כדי לממש את האפשרות לבחור בחיים פוליטיים . הגל אינו ממקם את החירות ברגע בודד של בחירה , ועל כן כרכיב אחד בשרשרת , אלא מבקש לראות את " החופש" כמאפיין של מכלול הפעולה האנושית המתקיימת כמימוש של כללים הקובעים את תבניות החיים החברתיים . קיומנו בחברה אנושית אינו חומר מת שכללים והפשטות נכפים עליו כיסוד זר . החיים האנושיים כחיים שהרצון החופשי מניע אותם ומעצבם הם חיים " חופשיים" – אך לא בשל האפשרות הניתנת לרצון להחצין את עצמו במעשים שרירותיים של בחירה , אלא דווקא משום שהוא היסוד לכינונם של חיים המממשים כללים וצורות . חופש ורצון חופשי הם במובן זה פעולות מטיפוס מיוחד שבהן אני קובע באמצעות פעולתי , שמקורה היחיד הוא אני עצמי , את היותי חופשי ואת היותי מי שפועל מתוך רצון חופשי . סעיפיו הראשונים של המבוא הם ניסוח מתומצת , ואפילו דחוס , של העיקרון התיאורטי שהוא תשתיתו הפילוסופית של החיבור כולו . הסעיף הראשון של המבוא של הגל קובע : " המושא של מדע המשפט הפילוסופי הוא אידיאת המשפט , [ כלומר ] מושג המשפט והתממשותו ; " כלומר הסעיף קובע את קיומה של הבחנה יסודית המבדילה בין אידיאה למושג ובו בזמן קושר

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help