sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ט

שזר זכה להכיר לעומקן את קהילות ישראל בתפוצות ובעיקר באירופה המזרחית . הוא ראה את חלקן בפריחתן , אחרות כשקיעתן הנמשכת , ולדאבונו הרב ראה גם בכיליונן של רבות מהן . ב 1947 יצא למסע ברחבי פולין שלאחר הכיבוש הנאצי והשמדת יהודיה . הוא עבר בעיירות שכה היטיב להכיר אותן ואת צביונן היהודי ובלב כואב ראה כיצד לא נותר בהן עתה זכר יהודי : 'נמחקנו לחלוטין מעל פני "העיירה שלנו , "' כתב ב י דבר' והוסיף : 'עשרות ומאות בשנים הטבענו כאן בהמונינו , בנערינו ובזקנינו , את עקבות חיינו הסוערים , וכךלילה אחד , ליל עברות , נעקרנו כולנו עם עקבותינו גם יחד , והיינו כאילו לא היינו פה מעולם ' ( תעודה . ( 88 ב 1949 התמנה שזר לשר החינוך הראשון של מדינת ישראל ואחר כך כ 1952 וב 1953 התמנה לראש מחלקת ההסברה ולראש המחלקה לחינוך ולתרבות בגולה של הסוכנות היהודית . הוא ראה בהתמנותו לתפקידים אלה הזדמנות לקדם את הרעיון שהטיף לו כל חייו — הצבתם של ענייני החינוך והתרבות במקום חשוב ואולי אף שווה בסדר העדיפויות הלאומי והציוני לענייני מדיניות , ביטחון , כלכלה והתיישבות . הוא יזם כמה מן הצעדים המכוננים של מערכת החינוך בישראל והיה שותף למימושם . החשוב שבהם הוא החלת חוק חינוך חובה חינם לכל ילדי ישראל . ' האם ניתן לכתם ממאיר זה שיוסיף לאכול בנו וששנה שנה נהיה מצווים להקריב למולך הבורות , חוסר התורה — וכן גם לעבריינות , למחלות , ולהרס , אלפי ילדים ולהפקירם אל מחוץ לערכי האדם ' ? שאל בעת הצגת החוק בכנסת ( תעודה . ( 100 שזר הגביר מאוד את הפעילות החינוכית והתרבותית של ההסתדרות הציונית בתפוצות ברוח תפיסתו הציונית , שאותה פרס בוועד הפועל הציוני בנובמבר : 1952 'הרי קיים בעולם רק כוח אחד ויחיד אשר יכול להיות "אם היהדויות" ולהאציל עליהן מרוח הגאולה , להכשירן לעבודה יהודית יוצרת ולעזור להן במלחמתן נגד הסכנה הגדולה של שמד והתבוללות ונגד הפיכתן לאבק אדם : זוהי התנועה הציונית העולמית ' ( תעודה . ( 110 משנבחר שזר לנשיא המדינה במאי 1963 ביקש לעשות את בית הנשיא לביתו של העם היהודי כולו — לתת מקום נרחב לתרבותו על כלל גווניה ולהביא לקירוב תושבי ישראל אל קהילות ישראל בתפוצות . בין פעולותיו היו הקמת קרן עמו"ס — עידוד מלומדים וסופרים — לתמיכה בהוצאה לאור של כתבים ספרותיים , וייסוד 'החוג לידיעת עם ישראל בתפוצות' בבית הנשיא , שנועד לעודד כקרב הציבור בארץ הבנה והיכרות עמוקה יותר עם יהודי העולם ( ראו למשל תעודות . ( 153 , 145 הוא הקדיש תשומת לב רבה ליהודי התפוצות ועקב בדאגה אחר מצבן של קהילות ישראל שחיו במצוקה והיו נתונות לרדיפות , ובהן הקהילה היהודית בברית המועצות ערש מולדתו . ב 1965 פנה אל אנסטס מיקויאן , נשיא הסובייט העליון בכרית המועצות , וביקש להקל את היציאה מברית המועצות על היהודים שמבקשים לעלות לישראל במסגרת איחוד משפחות משום שימכל קצווי המדינה מגיעה לאוזניי זעקתם של אנשים סובלים אלה ואין ביכולתי לעזור להם ' ( תעודה . ( 140 בתור נשיא לא היה שזר מעורב בקבלת החלטות בתחומי חברה ומדיניות , אולם מתוקף תפקידו נדרש לנושאים אלו . השסעים הגדולים בחברה הישראלית הדאיגו אותו והוא פעל לצמצומם . בשעות של התרוממות רוח כמו לאחר הניצחון במלחמת ששת הימים , ובשעות של אבל לאומי כמו אחרי רצח הספורטאים היהודים במינכן בספטמבר 1972 נהג שזר להביא במסגרת ברכותיו המסורתיות לראש השנה ויום העצמאות דברי שבח , עידוד או נחמה . 'הצבי ישראל - על במותינו חללים , ' כך פתח את ברכתו לרגל ראש השנה תשל"ג שחל ימים ספורים לאחר רצח הספורטאים הישראלים ( תעודה . ( 174 תפקידיו הרשמיים הייצוגיים לא משכו בדרך כלל את תשומת לב הציבור . אולם היו בהם כאלו שעוררו עניין רב כגון הגשת כתב האמנתו של שגריר גרמניה המערבית בישראל עם קשירת היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות באוגוסט . 1965 לטוענים שעליו להימנע מלקבל את פני השגריר עקב משקעי העבר ענה שזר שיש לשרת את המדינה : ' גם במעשים המכווצים את הלב כמו בצבת , ודווקא בשעת מבחן קשה שהוא כולו מכאובים ' ( ראו למשל תעודות . ( 142 , 141 ביקורו ההיסטורי של האפיפיור פאולוס השישי בישראל בינואר 1964 והמחלוקת שליוותה את ההחלטה בדבר המקום שבו יקבל הנשיא שזר את פניו — מגידו או ירושלים — עוררו אף הם פולמוס ציבורי שמצא את הדיו בבית הנשיא ( ראו למשל תעודות . ( 138 , 137 שזר היה מנוע מלהתערב במחלוקות החריפות בין שמאל לימין שהתעוררו בעקבות מלחמת ששת הימים בעניין עתיד השטחים המוחזקים , היחס לתושביהם הערבים והדרכים לפתרון הבעיות בין ישראל לשכנותיה , אולם הוא מצא דרכים להביא את עמדותיו בפני הציבור תוך שמירה על מידת הזהירות הראויה . הוא שלל את העמדות הקיצוניות הן

ישראל. ארכיון המדינה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help