sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ח

אולם לצד העיסוק בענייני השעה נכון לשזר תפקיד מיוחד בתנועת העבודה הציונית . הוא היה האיש שנקרא להעשיר את התנועה באוצרות התרבות היהודית , הספרות והשפה העברית ולחבר אותה אל שורשיה ההיסטוריים . בשעות חגיגיות או לחלופין בימים של משבר נבחר להעניק לתנועה את הנשמה היתרה שחסרה לה לעתים : 'תודת צבא מגשימי החזון , אשר בתוקף דברו יצא עם שחר להיאבק את שר ההיסטוריה שלנו ולא ירפה ממנו עד אשר יוכל לו , ' אמר בנאום חגיגי בוועידת ההסתדרות לרגל מלאות 60 למשורר חיים נחמן ביאליק ( תעודה . ( 54 שזר קנה לו שם בזכות יכולת הנאום שלו ובזכות סגנונו הרטורי המיוחד שהתאפיין בהתלהבות אדירה , בקול רועם ובשפת גוף דרמטית . הוא עצמו העיד על 'אותה ההתפרצות המשונה בשעת ההרצאה ואותה אפסות הכוחות אחריה ' ( תעודה . ( 44 לשזר נכון גם תפקיד חשוב בתנועת העבודה וביישוב היהודי בארץ ישראל בכל הקשור לתעמולה , להסברה ולקביעת השיח התרבותי , וזאת בזכות היותו חבר במערכת העיתון 'דבר ' מיום היווסדו . עורך העיתון ברל כצנלסון וחברי המערכת — שזר , משה ביילינסון , משה שרתוק , דוד זכאי ואחרים — ראו לעצמם חובה להפוך את העיתון לכלי חינוכי , להשפיע באמצעותו על קובעי המדיניות ולעמוד על משמר אופייה המצפוני והמוסרי של תנועת הפועלים . בעת המאבק החריף עם הרוויזיוניסטים בשנות השלושים היה שזר מראשי הלוחמים במפא " י למען דרכי מאבק שאינן אלימות ולמען שמירת רמתו התרבותית ועמדותיו העצמאיות של העיתון . על הביקורת משורות המפלגה על סגנונו התרבותי מדי של 'דבר' לעומת הסגנון המשתלח של עיתוני הימין השיב : 'בדרך הזאת לא נכבוש קוראים נוספים אלא נקבור את הרגשת ה"דרך ארץ " של הנוער אל עיתונותנר ( תעודה . ( 58 ב 1936 התמנה לעורך ראשי של 'דבר' וב 1944 לעורך האחראי של העיתון . נאמן לתפיסתו ההומנית ולגישתו הפשרנית הקדיש שזר את כותרת העיתון ב 5 באוגוסט 1940 למותו של מנהיג התנועה הרוויזיוניסטית זאב ז ' בוטינסקי והוסיף דברי הערכה חמים לדרכו הציונית . למבקריו הנוקבים בוועד הפועל של ההסתדרות השיב שזר : 'והלא ביום ההוא מת לא רק זיבוטינסקי זה שלחם בציונות ולחם בהסתדרות והיה לנו אויב ויריב . באותו יום מת כ ל ז י בוטינסקי , ואנו מחויבים לעשות את החשבון כולו , לשוותו לנגד עינינו על כל גילוייו ' ( תעודה . ( 75 פעילותו העיתונאית של שזר הייתה קשורה בקשר בל יינתק לאהבתו הרבה לספר ולספרות . הוא פעל לקדם את הסופר העברי ולתת לו במה במסגרת ה ' מוסף לשבתות ומועדים' של 'דבר' והוצאת הספרים של העיתון . 'אכן גדולה היריעה שלך ואין לכך ועטך לפכים קטנים כרגע . אבל רעבון קוראנו גדול , והוא הן הקורא הנאמן העיקרי שלך , ' כתב לסופר חיים הזז ב 1927 בהצעה שיפרסם מיצירותיו בעיתון ( תעודה . ( 46 בתור עורך ראשי של הוצאת 'עם עובד' מ 1944 נתן שזר במה לעשרות סופרים ויוצרים עבריים , רבים מהם נמנו על חוג מכריו הקרובים מעולם הספרות והאקדמיה ובהם מרטין בובר , גרשם שלום , ש " י עגנון , חיים הוז , לאה גולדברג ורחל בלוכשטיין , היא 'רחל המשוררת , ' שאליה נקשר בעבותות רגשיים עזים ( ראו למשל תעודות . ( 84 , 53 דרכו של שזר בתנועת העבודה השתלבה כדרכו הציונית . ב 1921 השתתף בפעם הראשונה בקונגרס הציוני ואף נשא בו דברים ( תעודה ( 32 ומאז היה לפעיל ציוני מסור ולאחד מנציגיה של תנועת הפועלים במוסדות הציוניים הבכירים . בהשפעת לימודיו ומחקריו גרס שזר שהציונות אינה תנועה מהפכנית שיצרה מפנה בהיסטוריה היהודית אלא יש לראותה כחלק מרצף ההיסטוריה היהודית וכהמשך של העליות המשיחיות מן העבר , אם כי כלבוש חילוני . לפיכך טען שבניית עתיד של אומה אינו יכול להיעשות מתוך התכחשות לעברה אלא מתוך מיזוג של תהליכי עבר והווה . הוא התנגד לשלילת הגולה הקיצונית שאפיינה אגפים מסוימים בתנועה הציונית ושלל את ההתנכרות למסורת היהודית שאפיינה חלקים ניכרים של תנועת הפועלים הציונית , שזר גילה יחס חם למסורת היהודית , לשפת היידיש , לעיירה היהודית וליצירה היהודית בתפוצות ישראל . הוא היה מראשי הטוענים שיש לתנועה הציונית חובה מוסרית כלפי הקהילות היהודיות בגולה ושעליה להשקיע גם בפעולה חינוכית ותרבותית בקרבן . שזר היה קשוב תמיד לקהילות בתפוצות והפך למעין שליח ושגריר נודד של ארץ ישראל העובדת ושל התנועה הציונית . הוא יצא לשליחויות רבות בענייני מגבית ובעניינים ציוניים , השתתף במספר רב של ועידות וכינוסים יהודיים וציוניים ונשא בהם דברים ( ראו למשל תעודות . ( 64 , 43 הוא מצא בנקל מסילות אל לבם של כל הזרמים ביהדות . כתור בן למשפחה של חסידי חב"ד קשר ב 1947 קשרים מיוחדים עם תנועת חב " ד ועם העומד בראשה הרבי מליובאוויטש - תחילה הרב יוסף יצחק שניאורסון ( הרי"צ , ( ולאחר מותו ב 1950 עם יורשו הרב מנחם מנדל שניאורסון . שזר היה מיוזמי הקמת כפר חב"ד בישראל ב 1949 והרבה להפעיל את השפעתו ואת קשריו כדי לקדם את ענייני התנועה והכפר ( ראו למשל תעודות . ( 167 , 115

ישראל. ארכיון המדינה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help