sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

פתת דבר הקיבוץ הוא אחד ההישגים המרשימים ביותר של הציונות , הישג אנושי , חברתי וכלכלי שרישומו ניכר ואף מוכר לא רק בישראל , אלא גם ברחבי העולם . המלה ' קלבוץ ' היא מן המלים העבריות המוכרות ביותר בשיח העולמי , והיא אף מופיעה במילונים לועזיים שונים . שני מתחים בסיסיים מלווים את תולדות הקיבוץ מראשיתו ואת החקר עליו . הציר הראשון נמתח בין הגישה המסבירה את לידתו של הקיבוץ ואת התפתחותו כפרי השקפות רעיוניות ( אידאולוגיה , ( לבין זו הרואה בייסודו של הקיבוץ ובאופן התפתחותו תוצאה של נסיבות היסטוריות , מענה לקשיים ולצרכים ארציים פרי נסיבות הזמן והמקום . קטביו של ציר המתח השני הם מצד אחד היותו של הקיבוץ אורח חיים שיתופי , קומונה , הוויה אנושית וחברתית ייחודית , שיש לה ערך בזכות עצמה , צורת חיים שעצם קיומה הוא מטרה , תכלית , ובקוטב הנגדי : היותו אמצעי להגשמת מטרות לאומיות וחברתיות . אפשר לבחון את הקיבוץ גם מזווית הסתכלות נוספת , המשלבת את שני צירי המתח הללו ומוסיפה להם ממד אוניברסלי בדרך של בחינת קשרי הגומלין בין החברותא , כוח המשיכה של החוויה השיתופית , המאפיינת את כל הקומונות בעולם , לבין קיומה של משימת על ציונית , מטרה הניצבת מעבר להצלחה הכלכלית ולאיכות החיים של חברי הקומונה , מאפיין שהוא ייחודי לקיבוצים בישראל . אכן , הסתכלות בקיבוץ כתופעה אוניברסלית מלמדת על ייחודו לעומת קומונות אחרות בעולם בהיותו חלק ממפעל לאומי , שותף לשאיפותיו ומשתתף פעיל בהגשמתן . בה במידה , גם הממעיטים מערכה של האידאולוגיה כבסיס לקיומו של הקיבוץ , אידאולוגיה במובן של השקפת עולם מפורטת המושתתת על משנה סדורה של טיעונים רציונליים , מכירים בכך שקיומו של רעיון משותף , הרעיון השיתופי , הוא תשתית הכרחית לקיומו . לקיבוץ היו מלכתחילה שאיפות , שגבלו ביומרה , לשנות את טבע האדם , לטובה , לברוא 'אדם עברי חדש . ' לשם כך הנהיגו ראשוניו והבאים אחריהם אורחות חיים , חיי תרבות ושיטות חינוך ייחודיים . חלקם התגלו במוקדם ובמאוחר כמנוגדים לטבע האדם , כמו , למשל , הנהגת שוויון מוחלט בין חברי הקיבוץ , ביטול הרכוש הפרטי וביטול היכולת להורישו לדור הבא , וחינוך משותף הכרוך בהרחקת ילדים מהוריהם במשך רוב שעות היממה , ולא אחת אף ניתוקם לשבועות ארוכים . עם הזמן השתנו חלק מאורחות חייו של הקיבוץ , וחלו שינויים בערכים יסודיים שלו . כך , למשל , העיקרון הראשוני של חיי הקיבוץ : 'מכל אחד לפי יכולתו ולכל אחד לפי צרכיו ' הוסב למציאת היחס הנכון בין תרומה לתמורה . ההתייחסות לעבודה כערך , ובמיוחד עבודת הכפיים , וביתר ייחוד - עבודת האדמה , החקלאות , שהייתה מאושיות ההוויה הקיבוצית , השתנתה אף היא עם הזמן .

יד יצחק בן-צבי

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית

יד יערי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help