sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

אינם נצחיים כי כולם נולדים , ומתברר שאף המוות שולט בהם . הם מוגבלים במקום בהיותם קשורים לתופעות טבעיות , למוסדות חברתיים ואף להמצאות טכנולוגיות . ואפילו נאמר שהם כל יכולים , כוחם מוגבל לתחומי הטבע והחיים שאליהם הם קשורים או שעליהם הם מופקדים , ואל אחד לא יתערב בעסקיו של אל אחר אלא אם כן הוא במקום גבוה ממנו במדרג האלוהויות . יש אלים המתוארים גבוהים כשמים ועמוקים כיסודות הארץ , ודימויים אלו רוצים לומר , ככל הנראה , שהאל נמצא בכל מקום , אך למעשה כוונתם שהאל משפיע בכל מקום . קשה לומר שאל מסופוטמי ממלא את היקום . כמו כן לרבים מהם צורה טבעית , ואפשר לייצגם בכל מיני אופנים , לרבות צורת אדם או בעל חיים , ואפשר ורגיל לגלם אותם בפסלים או בחפצים סמליים אחרים . האלים הם יצורים רגשיים : הם כועסים ונרגעים , שמחים ועצובים , והרגש איננו סתם משל ומליצה . כמו כן לשם רווחתם וכלכלתם הם זקוקים זה לזה ולבני האדם . המיתום 'אתך דוסים ' מספר שכאשר הם מתעייפים מעבודתם המפרכת הם בוראים את האדם כדי להניח להם מסבלם וכאשר הם כועסים ומחליטים להשמיד את האנושות במבול הם הסובלים מרעב . יי לעומת זאת במקרא שומר ישראל 'לא ינום ולא יישן ' ( תהלים קכא , ד , ( והארץ המובטחת היא 'ארץ אשר ה ' אלהיך דרש אתה תמיד עיני ה ' אלהיך בה מרשית השנה ועד אחרית שנה ' ( דברים יא , יב . ( מה רב המרחק בין התמדה זו של אלוהים לבין היעלמם של אלי מסופוטמיה מדי יום ביומו כפי שנרמז בתפילה לאלי הלילה , וזו לשונה : אלי הארץ , אלות הארץ , שמש , סין , אלד וא ^ תר , נאספו ( לישון ) אל חיק השמים . דין לא ידונו , משפט לא יחרצו [ ... ] דיין הצדק , אבי היתומים שמש נאסף אל חדרו . אך ההבדל הגדול , המהותי והעקרוני ביותר בין אלוהי ישראל ובין אלי מסופוטמיה הוא שאלוהי ישראל מנותק לחלוטין מכל דבר בטבע ואף ברא כל מצוי , ואילו אלי מסופוטמיה חבורים אל הטבע ואל ההוויי המוחשי ואף מזוהים עמם במהותם . 27 אלי מסופוטמיה כפופים לחוקי חומר אך אין הוא זקוק לנימוסים אלו . כלומר , המצוי שאנחנו משתדלים להגדיר הוא מופשט , מרוחק , בלתי תלוי בכל דבר אחר ואף בלתי ניתן להשגה ולהגדרה . ראו משנה תורה , ספר מדע , הלכות יסודי התורה , פרק א . 25 קליין ושפרה ( לעיל , הערה , ( 17 עמ ' . 130-88 26 ראו ^ W . Horowitz , 'Astral Tablets in the Hermitage , Saint Petersberg ' . n 9 H 3 d ] oi 8 J 31 d 8 TI 81 & A ' 90 . ( 2000 ) , pp . 194-206 , esp . 196 11 . 5-13 כאן ובמובאות אחרות התרגום שלי , אלא אם כן צוין אחרת . השוו גם קליין ושפרה ( לעיל , הערה , ( 17 עמ ' . 509-508 27 גם אם נאמר שהמסורות המקראיות הרואות בה ' אלוהי ישראל בורא עולם וקודם לקיומו - מאוחרות הן יחסית ( המקור הכוהני , ישעיהו השני וכוי , ( עדיין לא מצאנו בשום מקום במקרא רמז ללידת ה ' או למוצאו .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help