sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ז

פתח דבר יסודו של ספר זה בסדרת הרצאות בסמינר חוקרים על 'הפוליתאיזם בארץ ישראל ושכנותיה מן האלף השני לפםה"נ ועד התקופה המוסלמית ' שהתקיים מדי שבוע בשבוע ביד יצחק בן צבי בשנת תשנ"ט . בפגישה הראשונה של סמינר החוקרים הוצגו מטרות הסמינר וכמה שאלות מנחות , ואלו מובאים כאן בשינויים קלים . המונותאיזם צמח בתוך עולם פוליתאיםטי , בהדגישו במידה רבה את הניגוד בינו ובין התפיסות הפוליתאיםטיות . נראה שלא תיתכן הבנה טובה של מהות המונותאיזם ויחסו לסביבה בלי הבנתן של הדתות הפוליתאיםטיות מתוכן . יתרה מזו : מן ההתבוננות בדתות אלו עולה השאלה באיזו מידה יש הצדקה לעצם ההבחנה בין 'פוליתאיזם' ל'מונותאיזם / האם יש גבול ביניהם , ואם כן היכן הוא עובר . לפוליתאיזם פנים רבות , למן תרבויות המזרח הקדום שאתן היה ישראל במגע בימי הבית הראשון ובגלות בבל עד לדתות האימפריה הרומית בסוף העת העתיקה ועד לעךב ערב צמיחת האסלאם . ההרצאות מוגבלות בכוונה לסביבה תרבותית מסוימת , שעל רקעה התפתחו היהדות , הנצרות הקדומה והאסלאם . מעניין יהיה לעמוד על אותן שכבות של התרבויות הפוליתאיםטיות שהיו המשמעותיות ביותר בעבור המונותאיזם בלי לעוות את הצגתן של תרבויות אלו . שאלות רבות עולות על הדעת , ובהן : איך האלים נתפסים ? מה היחס בין האל והפסל ? באיזו מידה האלים מזוהים עם כוחות הטבע ומה היחס בין זיהוי זה ובין רכיבים אחרים של הדת ? באיזו מידה יש אופי לאומי לדת ולאל ? מה היחס בין האל והמקדש ובין ייצוגים שונים של האל ? האם התפתחו בתרבות מסוימת תפיסות הנותאיםטיות או מעין מונותאיםטיות ( אל אחד , שהאלים השונים הם ההיבטים שלו , ( ואיך תפיסות אלו מתייחסות לפוליתאיזם ? האם התפתחו תפיסות תאולוגיות מורכבות יותר , שלפיהן ישות אלוהית אינה אלא האצלה של אל אחר , ומה מקורן של תפיסות אלו ? האם יש בידנו מידע על הפער שבין תפיסת האלים והפולחן בתרבות העילית לבין תפיסות הדת העממית ? מה הייתה נוכחותה של הדת בחיי היום יום ( באיזו מידה , באיזו צורה , באיזו אווירה ?( האם ניתן בכלל בתרבות מסוימת לבנות 'תאולוגיה ' שיטתית אם לאו ? ואשר לתקופות המאוחרות : באיזו מידה התרבות הנדונה יורשת תרבויות קודמות ( האם היא רואה את עצמה יורשת , האם היא יורשת באמת ) או מתייחסת לתרבויות אחרות ? כאשר מושא הפולחן הוא אדם ( במקרים שונים זה מזה כמו פרעה במצרים או פולחן הקיסר הרומי ) - איך נתפס היחס בין האלוהי לאנושי בדמות זו ? השאלה הנשאלת במסגרת זו איננה מה יחסן המדויק של הדתות המונותאיסטיות לפוליתאיזם , אף לא מה הם האלמנטים הפוליתאיםטיים בדתות הקרויות מונותאיסטיות ( אלו

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help