sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:25

... " כדי שלא ירגישו שאנו יהודים היינו מדליקים ביום שישי , עוד לפני כניסת השבת מדורה , ושמים בה צמחים לחים ורטובים שלא ישרפו מהר . וכל השבת הצמחים הלחים האלה היו מעלים עשן " . .. ... " בשלב זה עלו דילמות קשות , כיצד נתנהג ונפעל כדי שחס וחלילה בזמן הלידה לא יגלו שאנו יהודים . לכן כאשר אחי נולד , סבי ז"ל החליט לקרוא לו "אברהם" שזהו שם נייטרלי , שלא משייך אותו לשום דת . סבתי יצאה בריקודים ובמחול כמנהג הנוצרים . כמובן שאת ברית המילה עשו בסתר " . .. י : . . מכיוון שאת היהודים אפשר להכיר לפי הבשר שהם קונים , היינו קונים את הבשר איפה שהם שוחטים , כדי שיכירו אותנו ויגידו " הם לא יהודים . " אז היינו קונים בשר שלהם , והיינו נותנים אותו לכלבים . " .. ... " הוא הגיש לאמו קערת דייסה וביקש להאכילה , אך האם סירבה : "תאכלו אתם , ילדים שלי , " אמרה וניסתה לחייך ללא הצלחה . היא לא נגעה מימיה במאכלי הגויים . הסייגים שעשתה לעצמה בעניין הרחיקו לכת עד כדי אי נגיעה בכלים שבהם נגעו גויים . לכן אכילה ממה שהכינו גויים הייתה בלתי אפשרית מבחינתה . " אבל אימא , זה פיקוח נפש" אמרה הבת בידענות פסקנית ותחינה גם יחד . "זה בסדר חמודה , אני בסדר . אני רק קצת עייפה , תאכלו אתם " . .. הנדר של אמא השמועות על הסכנות בדרך ועל המציאות הנוראה השוררת במחנות הפליטים בסודאן עשו את דרכן חזרה לאתיופיה . רבים גם גורשו על ידי הסודאנים והוחזרו על כורחם לאתיופיה . חלקם שבו לכפריהם ומצאו את בתיהם תפוסים ואדמתם נחרשת , חלקם הלכו מראש לכפרים אחרים . אלה גם אלה חיכו להזדמנות הראשונה על מנת לחדש את המסע . הם הכירו את הסכנות . הם ידעו מה מצפה להם בדרך . והם המשיכו לצאת : " באחד מלילות המסע נולדה תינוקת לאחת המשפחות . הגברים החליטו שיש לקחת את היולדת על אלונקה , אבל היא לא הייתה מוכנה לכך . היא טענה שיש לה נדר והיא תקיים אותו . היא תלך ברגל ללא עזרה מאף אחד . וכך עשתה . היא שמה את התינוקת בתיבה והמשיכה ללכת ברגל . והפעם הייתה הדרך קשה יותר מהדרכים הקודמות . . . " . " והילדה ממשיכה בדרך , זורמת ב אנשים . לפעמים בוגדות בה רגליה הקטנות ופוגעות באבנים . או שמא האבנים הן אלה הפוגעות בה ? לפעמים הייאוש מנקר , אך מיד מנפנפת האם כשרביט קסם במילה "ירושלים , " ומיד הייאוש נעלם . כעיוורים הולכים כולם באפלה בדומיה . והלילות עוברים , והימים באים , והדרך קשה " .. הכוח אשר הניע את עשרות אלפי היהודים הללו היה בלא ספק אחד . ירושלים : ... " ירושלים בשבילנו הייתה משהו לא מציאותי . משהו דמיוני , חלומי . האנשים אשר שהו בה היו רק אנשים מיוחדים , טהורים . בירושלים כל דבר עשוי זהב . כל דבר הוא קדוש וטהור . " . . . " בירושלים הכל זהב . שם אוכלים רק פירות ודבש . הן נזכרו בשיר על ירושלים האומר : בנפול גופי על אדמת ירושלים יתרומם לפתע עטור זהב . " ... " ארץ שכולה עשויה זהב טהור ונוצץ כמו יהלום לבן בוהק , מקום שרק אנשים צדיקים , לבושים לבן , חיים בה " . . . אם קיים דמיון בין התופעה המתוארת כאן , לבין תופעות קודמות בזיכרון הקיבוצי של העם היהודי , הריהו דומה ליציאת מצרים או לפרשת ה"בריחה" אחרי מלחמת העולם השניה . אלא שבשני המקרים הללו היה פרעה . היה צורר . כאן לא . יציאת אתיופיה נבעה מרצונם החופשי של מבצעיה . על מנת לשמר פרק מופלא זה הציע כותב שורות אלה לערוך את העבודות שהשתתפו בתחרות ולהוציאן לאור כספר בהוצאת המל"מ . עבודת העריכה ארכה כשנה וחצי , ובימים אלה נערכות הכנות להעברת טיוטת הספר לדפוס . אכן , היה הכרח לקצר בהרבה את החומר על מנת שהספר לא יהפוך לסדרת כרכים . אולם במקביל , הוקפד מאד , בעת העריכה , לא לשנות או לפגוע בסגנונו הייחודי של כל ילד . התיאור נותר כפי שכתבוהו הילדים . אודה - פעמים לא מעטות דמעתי במהלך העבודה . תופעה מוזרה : עורך העובד תקופה ממושכת על סוג חומר מ 0 ו"ם אמור לכאורה בסופו של דבר להתחסן . והנה נגרם לעיתים מחנק בגרון בשלבי סיום העבודה - ממש כבראשיתה . . . . " בעליה הייתי לוקח את אימי על הגב , ובירידה על הסוס " . " הצעידה קדימה נמשכה . מי שהביט לאחור הבחין במחזה מרהיב . אלפי אנשים לבושי לבן זרמו מכל עבר ללא הפסק , כמדין לבן רחב שוליים שקצהו אינו נראה לעין . " .. 1 . חפרנו באדמה בתקווה למצוא מים . לא מצאנו , אבל החול היה קצת בוצי ואכלנו בוץ . " מבצע אחים ומבצע משה במציאת הלוחצת והקשה בה נמצאת ישראל דרך קבע , מוצא עצמו כל גל עליה חדש מתמודד מהר מאד מול שורה ארוכה של קשיים . ידועים לכל גם קש" קליטתם של עולי אתיופיה בארץ , כיצד התחלף גל ההתלהבות הגדול בו בתקבלו עם הגעתם , בהסתייגות , דעות קדומות והחמצת פנים בהמשך הדרך . גם הילדים מספרים על קש" קליטתם הרבים . מי שיקרא ספר זה , שוב לא יחמיץ מולם את פניו לעולם . דומה שלא אחשוף כאן סוד גדול אם אגלה כי , במ ! סד כינינו את מבצע העלאת יהודי אתיופיה בכינוי "מבצע אחים . " הכינוי הידוע יותר בציבור - "משה , " היה הכינוי שנתנה לו הסוכנות , והוא שאכן התפרסם בתקשורת . למקרא דבריהם של הילדים הללו אין לי ספק כי מעולם לא נבחר במוסד למודיעין ותפקידים מיוחדים כינוי מתאים יותר , נכון יותר , ואוהב יותר מכינוי זה : אחים . Dmnn בנתב"ג . עזיבה מרצון , לא מאונס

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help