sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:16

מאינתיפאדה למלחמה חולשת הערבים - כשלון הפלסטינאים מאת : דן שיפסן מה שמאפ"ן את התמורה העמוקה שעברה על הזירה האזורית , הוא התגלות החולשות המבניות של החברה הערבית , וחשוב לא פחות : חלחול ההכרה בעומקה ובחומרתה של המציאות הזו לתודעתו של הזרם המרכזי של האליטות הערביות . התופעה לגופה אינה חדשה . שורשיה נעוצים בכישלונם המתמשך של הערבים להתמודד עם האתגר שהציב בפניהם המערב , מאז ראשית העת החדשה לפני למעלה ממאתיים שנה . מה שמיחד את התקופה בשלהי המאה העשרים , הנידונה כאן , היא התנפצותן של התקוות שתלו הערבים מאז השתחררו , באמצע המאה הזו , מן השלטון הזר . בסוף שנות השישים קרסה , ברעש גדול , האופציה הרדיקלית שהציע באמצע שנות החמישים ג'מאל עבד אל-נאצר . בראשית שנות השמונים התברר כי אפילו השליטה , הבלעדית - כמעט , במשאבי אנרגיה אדירי ממדים שהעולם כולו זקוק להם והצבר הון אגדי בהיקפו ממכירתם במחיר מופקע , אינם יכולים לחלץ את הערבים ממצוקתם . בשלהי המאה חלחלה לאיטה לתודעת הערבים ההכרה שכשלים מבניים של החברה הערבית הם המונעים ממנה להשתלב בהישגיו של העולם המודרני . האליטות , המודעות לשינויים המתחוללים בעולם המפותח , החלו להבין כי הערבים נקלעים למבוי סתום מבחינת יכולתם להתמודד עם אתגריה של המאה ה , 21- מסיבות אנדוגניות הקשורות בסדר החברתי , באופיים של המשטרים הפוליטיים ובסדר העדיפויות התרבותי שהתמסרו בארצותיהם . הם ראו בעיניים כלות את הכישלונות הכלכליים המהדהדים , את הפיגור המדעי והטכנולוגי , את הדיכוי הפוליטי ואת ההשלכות של כל אלה על איכות החיים הקיימת והצפויה בעולם הערבי . הציבור הרחב לא היה זקוק לניתוח כלכלי , חברתי ופוליטי מעמיק , כד להבחין בפער ההולך ומתרחב בין איכות החיים של העולם המפותח , שהשתקפה בשידורי תחנות הטלביזיה תלותיות , לבין מציאות חייו העגומה וחסרת התקווה . הכל הוסיפו , כמובן , להאשים את הקולוניאליזם , את הכיבוש הישראלי ואת ארצות-הברית . רק מעטים היו מוכנים לקבל את מלוא חלקם של הערבים עצמם באחריות להיווצרותה ולהתמדתה של המציאות הזו ומעטים עוד יותר היו מוכנים להסיק את המסקנות המתבקשות מכך . עם זאת הבינו רבים מאי פעם כי העולם המפותח אינו עוצר את דהירתו לשיפור איכות חייו , כדי להתרשם עמוקות מן האשמות האלה או כדי ליטול על עצמו את האחריות לחילוץ הערבים ממצוקתם . מתקווה ליאוש ההכרה בכישלונם של הערבים להתמודד עם אתגריו של העולם המודרני , בדרך של אימוץ דרכיו וערכיו , נתנה תנופה לצמיחת רדיקליזם מסוג ישן-חדש : הרדיקליזם האסלאמי ( הקרוי לפעמים במערב "פונדמנטליזם . ( " בניגוד למענה שאימץ נאצר בשנות החמישים והשישים , המייצג רדיקליזם של תקווה , מבטאת התופעה שאפיינה את שלהי המאה העשרים , במידה רבה , רדיקליזם של "אוש . התקווה שהציע נאצר הייתה מושתתת על השתלבות מעמדות-כח בתמורות המתחוללות בעולם וניצול ההזדמנויות שמציע סדר-העולם שהתגבש בתקופתו ( ובראשו המלחמה הקרה ) באופן שהערבים יוכלו להיבנות ממנו . הרדיקליזם האסלאמי בונה אמנם על התקווה לשיקום גדולת העבר של הערבים והאסלאם , אך חלק ניכר מן המשיכה שהוא מציע , לבאים בשעריו , הוא מסגרת מתאימה לפרט , לצורך התמודדות קולקטיבית עם מציאות של כשלון מתמשך : אם ממילא אין הערבים עומדים בהתמודדות עם העולם המערבי , מוטב לדחות על הסף מלכתחילה את הניסיון , שנדון בהכרח לכישלון , לאמץ את דרכיו ולהתבצר , תחת זאת , בחיקה החמים והמוכר של הציביליזציה האסלאמית . אם תצליח זו לכפות על המערב שינוי במאזן הכוחות , בזכות לקט מאמיניה ונכונותם למאבק מתמשך - מה טוב , כל עוד אינה מצליחה - יוכלו תומכיה לפחות לחיות במסגרת סדר חברתי ופוליס המתאים לערכי היסוד שלהם , בלא הדיסוננס המתסכל של ניסיונות התמערבות כושלים . לתופעות האלה בעולם הערבי ( והמוסלמי ) יש כמובן היבסים החורגים הרבה מן הנושא הנדון כאן . מה שחשוב לענייננו הוא חלחול ההכרה בחולשתם של הערבים בכלל , ובסיכו"הם העגומים בהתמודדות עם ישראל בפרס . חשוב להבחין כאן בין הכרה במציאות הזו לבין השלמה עמה . הזרם המרכזי בעולם הערבי ער מאי פעם להתרחבות הפער בין הצלחותיה המתמשכות של ישראל לבין קשייה העמוקים של חברתו שלו . לא אחר מאשר שר החוץ הסורי פארוק אל-שרע - אחד הדוברים המובהקים של המחנה הרדיקלי - נתן לכך ביטוי , מפתיע בגילוי-הלב שלו , בהרצאה שפורסמה במלואה בעיתון לבנוני . הכרה זו אין משמעה השלמה . לנוכח המציאות העולמית והאזורית שהוזכרה , מתקוממות האליטות בעולם הערבי , יותר מאי פעם בעבר על השיבוש היסודי בסדר הקוסמי , שדחק את מי שנועדו לגדולה לשפל המדרגה , והזניק דווקא את מי שנועד לחרפה ולמסכנות אל פסגת ההצלחה . בלא העלבון הצורב הכרוך בתחושת השיבוש הזו , קשה להסביר את פרצי האיבה , המופלגים בחומרתם , אבו-מאזן , סגנו של ערפאת , האם הוא יבין את מה שהיו"ר לא הבין ?

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help