sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

במלחה " ע השנייה הובילה , לצערי , לפירוקה של אותה קואליציה . אינני רוצה עתה לעמוד על הסיבות שהביאו לימלחמה הקרה , " אבל אין ספק שהן נבעו מהפחד של המערב מהתפשטות הקומוניזם למערב אירופה , ומהפחד שברית-המועצות , שנפגעה קשות במלחמה , תהיה לאיום גרעיני . וכך חששו שירותי המודיעין משני צדי "מסן הברזל" מצמיחת אויבים חדשים וחזקים . כיום המצב שונה לחלוטין . בשל המציאות הנוכחית ששנו לחלוטין את הגישה הישנה שבה הפעילות המודיעינית התבססה על "גלריה" של אויבים . אנחנו נהגנו לכנותם באותה תקופה במינוח של " האויב העיקרי , " "האויב האפשרי" או סתם "האויב . " כיום נקודת המוצא שלנו היא האינטרס הלאומי והממלכתי . אשר לפעילות המודיעינית הקבועה , יש לבצעה מתוך גישה של מקצוענות ואין להתפעל מדברי תעמולה . כל מי ששומר לעצמו את הזכות לנהל פעילות מודיעינית ולייצר מידע סודי , אל לו להתפלא שגם האחרים עושים זאת באותה צורה . המודיעין הרוסי בתהליכי שינוי עד 1991 היה מודיעין החוץ שלנו חלק מפעולות הק . ג . ב . באביב 1991 פורקה "הוועדה לביטחון המדינה , " הק . ג . ב , ומודיעין החוץ ( F / S ) נעשה לארגון עצמאי המונחה לפעול רק בזירת חו"ל . מחלקות הר"נ של הק . ג . ב לשעבר עכרו סדרה של רפורמות וארגון מחדש וכיום הן מהוות את "שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה . " משימתן העיקרית היא למנוע ריגול זר ולהילחם בטרור ובפשע המאורגן . כמו כן הוקם שירות עצמאי הנקרא " הסוכנות הפדרלית של הממשלה לתקשורת ולמידע . " וכן "כוחות החזית , " שמתפקידם להגן על גבולות רוסיה וחבר העמים של המדינות העצמאיות , שקיבלו סטטוס עצמאי נפרד . על בסיס מינהלת אבטחת האישים של הק . ג . ב הוקמו שני שירותים : - "שירות הביטחון לאבטחת הנשיא" ו"שירות הביטחון לאבטחת הממשלה . " כל השינויים האלה מעוררים את השאלה כיצד אפשר להגן בתנאים אלה על הביטחון הלאומי של רוסיה ? ברור כי בשעה שכל הגופים האלה היו תחת קורת גג אחת היה אפשר לפתור את בעיות התיאום והפעילות באופן יעיל יותר , אם כי איש אינו אומר שהיה לנו אז המבנה הארגוני האידאל . במצב החדש כיום אנו עוסקים בלא מעט בעיות של תיאום הפעילויות של הגופים למיניהם וארגון פעילויותיהם . הסיבה לכך נעוצה הן במצב הפוליטי והכלכלי המסובך של המדינה והן בעובדה שהגופים החדשים מחפשים את דרכם האופטימלית כדי לבצע את משימותיהם . כיום הפעילות של השירותים המיוחדים מתואמת באמצעות מפגשים קבועים של ראשי השירותים . ישנה סדרה של הסכמים ופרוטוקולים שנחתמו בין השירותים , וכן נקבעו כמה קציני מודיעין בכירים המשמשים כקצינ 1 קישור אלה בארגונם של אלה . תפקיד התיאום מבוצע על-ידי "המועצה ( SECURITY COUNCIL ) "// wo > שכוללת את "שרי כוחות הביצוע , " המייצגים את הצבא ואת הסוכנויות לאכיפת החוק והביטחון ואת ראשי ועדות הדומא ( הפרלמנט הרוסי - המתרגם ) וכן אנשי מדינה בכירים . בראש "המועצה לביטחון " עומד נשיא רוסיה והשירותים המיוחדים כפופים לו . " שירות מודיעין החוץ" נעשה לגוף עצמאי ועובר תהליך עמוק של דמוקרטיזציה . בתהליך השינוי ננקטו הצעדים האלה : ו "בגני מי פרימקונ , אזרח , מדען ידוע בתחום מדע המדינה נתמנה לראש שירות מודיעין החוץ ; - כשלושים אחוז מכלל קציני המודיעין פוטרו , ויותר משלושים שלוחות בחר ל נסגרו ; ו דחינו את המושג " גלובליזם" בפעילותנו . אם בעבר כיסתה פעילותנו המודיעינית את מרבית מדינות העולם , הרי שכיום אנו מתרכזים רק במדינות שהן עבורנו יעד להתעניינותם ; ו במודיעין אנו מקפידים על מידור . כל זה מחייב הבהרה . בעבר היו כל קציני המודיעין חברי המפלגה הקומוניסטית . כיום , אסור לחלוטין להיות חבר במפלגה כלשהי או לפעול בגוף פוליטי כלשהו . עובדה זו מגינה על המודיעין מהרס עצמי . במידה שקציני המודיעין יהיו מעורבים במאבק בין מפלגתי , הרי שפעילות מודיעינית תהיה בלתי אפשרית . כל זה אינו אומר כי אסור שלקצינ 1 המודיעין יהיו העדפות פוליטית אישיות . בבחירות לפרלמנט או במשאל עם כל אחד מקציני המודיעין בוחר על פי השקפתו . המעבר של "שירות מודיעין החוץ" לארגון עצמאי נושא בחובו כמה יתרונות לצד כמה מגבלות . ברור כי כאשר היה הארגון חלק מהק . ג . ב היה קל יותר לתאם את הפעילויות . עם זאת נעשו היתרונות ליותר מהותיים כל ההחלטות המבצעיות מאומצות מהר יותר , ומה שחשוב יותר המודיעין מדווח עתה את תוצרתו ישירות לנשיא ולראש הממשלה , כשאר הגופים הממלכתיים , בלי דרגי תיווך . הדיווח המודיעיני אינו עובר עוד תהליך של "התאמה " על-פי שיקול דעתו של מישהו מדרגי התיווך . הרפורמות המוסדיות וי'שירות מודיעין החוץ" של רוסיה עד שנת 1992 לא היה חוק בנושא המודיעין בארצנו . הפעילות המודיעינית נעשתה על-פי הנחיות ה- , CPSU "הוועדה המרכזית " וההוראות של הקצינים הבכירים בק . ג . ב . למעשה היה קצין המודיעין יכול לקבל פקודה בלתי סבירה כלשהי - והיה עליו לבצעה . כיום , לאחר פירוק הק . ג . ב , עלה הפרסנורויקה שלו שינתה גם את ה 7 ן . ג . ב . גורבוציוב בעת ביקור בישראל

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help