sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מהפכה או קדינה ? זה כשלושה עשורים סנהיהה תמצת הפתיח את המערכת הפלסטינית בדרך נעדרת הכרעה עד כה , בין דבקות בעקרון ' המאבק המזויין'י וביעד השחרור המלא והשיבה ובין בחירה ביעד הסדינה העצמאית המחייב פשרה סדינית * מאת : מיכאל מילשטיין כל ניסיון לתאר את תולדות המערכת הפלסטינית המודרנית בלי להיגרר לדיון נרחב על דמותה של תנועת הפת"ח " ) תנועת השחרור הלאומי הפלסטיני , ( " נדון מראש לכישלון . תנועה זו - הגדולה והדומיננטית בקרב גורמי הכוח במערכת הפלסטינית - זוכה לשליטה ארוכת שנים על מוקדי קבלת ההחלטות במערכת זו ולתמיכה עממית רחבה . זאת ועוד , היא נחשבת למכוננת העיקרית של תהליכי השינוי שחוו הפלסטינים בעשורים האחרונים ולגורם אשר יצק תכנים רעיוניים חדשים בתודעתם הקיבוצית . בעקבות כך , אפשר לומר כי ארגון זה הוא המנהיג והמעצב הראשי של התנועה הלאומית הפלסטינית המודרנית כפי שהתפתחה מאז . 1948 " המאבק המזוין" " ) אל-כפאח אל-מסלח ( " בישראל היה הרעיון המרכזי סביבו נוסד הפת"ח בסוף שנות החמישים . עיקרון זה גובש בתנועה והוצג כתכלית קיומה וכמקור הלגיטימציה המרכזי לתביעתה להנהיג את המערכת הפלסטינית . מנגד , הייתה זו תנועת הפת " ח אשר ריסנה במשך כעשור את " המאבק המזוין , " בעקבות הקמתו , לראשונה בהיסטוריה הפלסטינית , של שלטון ריבוני למחצה ב '' שטחים " " ) הרשות הפלסטינית . ( " מכל מקום נראה כיום כי התנועה "חידשה את נעוריה" ושבה לעמוד בראש מאבק הטרור הפלסטיני בישראל . היטלטלות זו בין קוטבי המאבק וההסדר המדיני מוכיחה כי תנועת הפת"ח מכילה בו זמנית ובאופן תמידי הן את יעדי " המהפכה הפלסטינית , " קרי הדבקות במימוש הרעיונות הלאומיים המקסימליסטיים , ובראשם השיבה והשחרור המלא באמצעות מאבק אלים , והן את יעד המדינה - דהיינו הנכונות להתמקד בקידום הריבונות והעצמאות , אף במרויר פשרות וויתורים . יותר מכל מהווה מציאות כלא"ם זו בבואה לחוסר ההכרעה העמוק שבו נתונה כלל המערכת הפלסטינית בין קטבי "המהפכה " ו"המדינה , " או כפי שטען ערפאת פעמים רבות "נגזר עלינו להיות מדינה ומהפכה בעת ובעונה אחת . " כך , שלא כתנועות שחרור לאומיות אחרות בעולם ( לדוגמה - באלג'יריה או בווייטנאם , ( אשר קבעו את המדינה העצמאית כיעד מאבקן הרי , במקרה הפלסטיני הייחודי , מימוש ריבונות לאומית במסגרת הסדר מדיני אין פירושה סיום המאבק ( ויש אף גורמים בזירה הפלסטינית אשר מגדירים את ייסוד המדינה כאמצעי או מנוף למימוש כלל יעדי "המהפכה . ( " תנועת הפת"ח נולדה על בסיס "המהפכה , " קרי השאיפה לשינוי המציאות הקיימת . האישים אשר "סדו את התנועה , ובראשם יאסר ערפאת , ח'ליל אל-וזיר ( אבו ג' האד ) וצלאח חילף ( אבו איאד , ( חוו ברובם את "נכבה " - " 1948 האסון הלאומי" ברא"ה הפלסטינית-אשר תטביע בקרבם את התחושה שהזהות הלאומית הפלסטינית מתפוגגת בהדרגה נוכח טראומות התבוסה והפליטות . בעקבות כך , חתרו אלה להביא ל"תיקונו של העוול ההיסטורי" באמצעות קידום התעוררות לאומית שבמוקדה גילוי אקטיביזם ויוזמה . "המהפכנות" שנשאה עמה תנועת הפת " ח בלטה בהתרסה כלפי התפיסה הפן-ערבית , בהנהגת עבד אל-נאצר , אשר הייתה דומיננטית באותו הזמן באזור . התרסה זו התגלמה בתש המרכזי ששמה התנועה בלאומיות הפלסטינית הפרטיקולרית ( ולא בפן-ערביות , ( וכן בהעלאת רעיון "המאבק המזוין . " עיקרון זה נגד את תפיסת עבד אל-נאצר , שלפיה פתרון בעיית פלסטין יושג אך ורק באמצעות מהלך ערבי צבאי קונבנציונלי , שיוחל בו עם הבשלת תנאים מתאימים . ואולם , חרף החדשנות שבישרה "מהפכת הפת " ח , " היא נותרה שמרנית למדי במהותה , שכן לא ביקשה להביא לשינוי חברתי רדיקלי , או לקדם חילן אלא נותרה נאמנה לסמלים ולערכים מסורתיים ואף דתיים-אסלאמיים . " הפנים" סול " הח וץ" השתלטות הפת"ח על אש"פ ב1969- ה"תה אחד המאורעות המכריעים בתולדות התנועה . מחד גיסא קידם אותה מהלך זה למעמד של מנהיגה לאומית , אך מאידך גיסא עימת אותה עם יסודותיה "המהפכניים . " התפקיד החדש חייב את הפת"ח לגלות יתר פרגמטיות ולפתח חשיבה מדינית מורכבת , ובכלל זה נכונות לבחון פשרות בדמות יעד המדינה . כל אלה עמדו בניגוד ל"רוח המהפכה" שליוותה את ראשית דרכה של התנועה , ובאה לידי ביטוי באקטיביזם בלתי מרוסן , * תודותי לפר 1 פס 1 ר אשר 00 ר , ראש מרכז משה דיין לחקר המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל-אביב , על ההדרכה היעילה וההערות הנבונות אשר סייעו לי בכתיבת עבודה זו . המאמר מתבסס על עבודה שזיכתה את הכותב בפרס ראשון בתחרות מסעם הקרן ע ייש ענבר עטיה דל לשנת תשס"ב . הרעיון המרכזי : המאבק המזויין

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help