sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:19

והמאמצים לסכל את המאמץ הסובייטי לגייס את האינטלקטואלים האירופאים למטרתם . אך היו אחדים שנכשלו , ובהם מפרץ החזירים בקובה , ניסיון הסיוע למהפכה נגד נשיא אינדונזיה סוקרנו ב1958- ומאמצי ה"קונטרה" נגד הממשל הקומוניסטי בניקרגואה . הכישלונות משכו תשומת לב פוליטית , ואפילו ההצלחות עוררו שאלות כיצד בארצות-הברית הדמוקרטית התקבלו החלטות שהובילו למבצעים אלה . הפרסום הרב שזכו להם מקצת המבצעים גרר האשמות שווא על אחריות ClA-n לאירועים רבים אחרים , שבהם לא היה לו חלק או חלק מזערי בלבד ועוררו תשומת לב פוליטית רבה יותר . השאלה לא הייתה האם מרגל בודד רשאי לפעול מחוץ לתחום הדמוקרטיה האמריקנית , אלא האם פעילויות בעלות חשיבות גדולה כל כך יכולות להתנהל בלא שיתופם של נציגי העם . החקירות שנוהלו בעקבות הביקורת הביאו ל"מהפכה" שלישית . זו באה בעקבות ההבנה שייתכן שהמודיעין יידרש לעבור על מקצת חוקיה של מדינה אחרת על-מנת לנהל בה מבצעי ריגול , אך אסור שמכאן יהיה פתח לפגיעה בחוקה האמריקנית . מחשבה חדשה זו לעולם המודיעיני באה יד ביד עם ההכרה שהמודיעין במבנהו המודרני חשוב מדי מכדי להותירו לחלוטין בידי מנהליו , ועל כן חיוני שההפרדה החוקתית בין הישויות תחול על המודיעין כעל יתר המערכות של הממשל הדמוקרטי בארצות-הברית . האתגר היה לקבוע כיצד אפשר להשיג זאת בלי לפגוע בסודיות , שהיא מרכיב חיוני של הפעילות המודיעינית . התהליך נמשן כמה שנים , תוך כדי ניסוי וכישלון . התוצאה היא שיטת עבודה סבירה , תוך כדי פשרה בין מרכזי כוח מנוגדים , שמבטיחה שליטה דמוקרטית ומגנה בו בזמן על תפקידו החשוב של המודיעין ועל שמירת הסודיות . יש בכך דוגמה לארצות אחרות שנתקלות באותן בעיות . ההבדלים בין המדינות יביאו גם לידי יצירת מודלים השונים במשהו מהמודל האמריקני . הצעד הראשון היה לחבר אמנה ( CHARTER ) למודיעין , תוך כרי קביעת הנחיות מחיקות יותר מההנחיות העמומות , שנחשבו מספקות עד . 1947 בארצות-הברית נעשה הדבר על-יח כמה וכמה צווים נשיאותיים . הקונגרס ניסה במועד כלשהו לפתח נהלים חוקתיים מפורטים , אך ויתר על-כך כשעמד מול המסובכות , ניגוד האינטרסים והדעות של המתנגדים והתומכים בפעילויות המודיעיניות . ההנחיה הנשיאותית מפרטת את הארגונים העוסקים במודיעין , תפקידיהם וההגבלות למיניהן על פעילותם ( לדוגמה , עליהם לפעול במסגרת החוקה האמריקנית , רציחות אסורות וכד . ( כמו-כן היא קובעת את יחסי הגומלין ואת שיתוף הפעולה בין הארגונים שעוסקים במודיעין או מקושרים אליו . היא קובעת במסמך גלוי לציבור מה יכול המודיעין לעשות ומה נאסר עליו , כך שמשימתו ומבנהו אינם עטופים עוד במעטה חשאיות . הדרישה השנייה שכלולה בצו הנשיאותי קובעת את המבנה ואת הנוהל של הבקרה על המודיעין על-ידי הנשיא וגופי הניהול . אלה כוללים את הפיקוח על-ידי המועצה לביטחון לאומי על עבודת המודיעין ואת הגדרת תחום אחריותו של ראש Dn"nm CIA-n לסמכויותיו כלפי גורמי קהילת המודיעין האחרים , כגון שירותי המודיעין הצבאיים . דבר זה נעשה על-מנת להביא לתיאום בין השירותים ולמנוע כפילות וסכסוכים . הצו גם הביא להקמתו של גוף נוסף , " הוועדה לפיקוח על המודיעין )" ה-BOARD ( INTELLIGENCE OVERSIGHT BOARD המדווחת לנשיא דיווח בלתי תלוי על כל האשמה / חשד לפעילות בלתי הולמת של סוכנויות המודיעין . צו נשיאותי נפרד מסמיך "ועדת "עוץ לנשיא " המורכבת מאזרחים , שאינם עובדי מדינה , בנוגע ליעילות ולכושר הניהול של קהילת המודיעין . ולבסוף , "המשרד למנהלה ולתקציבים" של משרד הנשיאות מקיים סקירה מעמיקה של תקציב המודיעין לפני הגשתו לקונגרס על-ידי הנשיא . בעוד מרבית העבודה של גופי הפיקוח הללו נעשית בחשאי , הרי הפומביות הניתנת למבנה מערכת הפיקוח הנשיאותית על המודיעין קובעת בבהירות את האחריות לפעילות יעילה של השירותים . אפקט צדדי מעניין של צעדים אלה לפיקוח של הנשיאות על המודיעין ולאחריות מלאה 17 הוא חיסולה של הדוקטרינה של " הכרויה מתקבלת על הדעת" על-י 7 י הנשיא בהתייחס לפעילויות של שירותי המודיעין . שורשיה של דוקטרינה עתיקה זו נעוצים ביחסים שהיו בין שליטים ( מונרכים , ( ששירותי המודיעין שלהם העסיקו מרגלים כנגד השליטים האחרים . אבל כאשר אחד המרגלים נתפס , היה השליט צפוי להגיב בבהלה / בתמיהה שפעילות כזו נעשית בלי ידיעתו וכנגד האינטרסים של המוברך האחר . המרגל היה ננטש ונעזב לגורלו והשליטים יכלו להמשיך במעשיהם בלי לפגוע ביחסיהם ה " ידידות"ם . " אמנם המודיעין האמריקני ניסה להוסיף להשתמש בדוקטרינה זו בראשית דרכו , אך היא התמוטטה נוכח אחריותה של ממשלה דמוקרטית במקרים כמו אירועי ה- IDDI u-2 החזירים , כאשר Y הן הנשיא אייזנהאור והן הנשיא קנדי היו נחושים בדעתם כי הם חייבים לקבל עליהם את מלוא האחריות לתקלות מודיע יניות אלו , שאם לא כן לא היו ממלאים את אחריותם החוקית בניהול הממשל האמריקני . פיקוח על-ידי קונגרס או פרלמנט הוא דבר חדש במודיעין . במשך מאות שנים לקיומה של "אם הפרלמנטים " הושאר המודיעין , an c הסכמה כללית , בידי הרשות המבצעת . אך לאחר האירועים והחקירות של , 1970 החל בארצות-הברית תהליך שלפיו רשאי הקונגרס להטיל פיקוח מלא על פעילות המודיעין האמריקני . הפתרון נמצא בהקמתן של ועדות קטנות גנרל וויליאם דונובן מיסד שירות המודיעין , חשיבות המחקרים

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help