sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:21

כאשר כל הקרובים נתקבצו שוב , נערכה התייעצות משפחתית והוחלט על מה שהוחלט . גברת חנקין התקרבה שנית אל יהודה , שבינתיים העתיק את במת-ההצדעה ועבר לעמוד לפני חלון ראווה , ושאלתהו : "האם אתה מוכן לנסוע עם בני במונית " ? לא הוסיפה לאן ומדוע אך קיבלה תשובה חיובית . , הבן יצא מתוך החבורה , ויהודה בעקבותיו . הראשון עצר מונית , נכנס בה בדלת אחת ויהודה בשניה . איש לא דיבר עם חברו . הבן מסר לנהג שם ורחוב . כאשר הגיעו למקום חפצם שילם ויצאו . הרחוב לא הצטיין בשלל אורות . כאשר המונית הסתלקה המשיכו ברגל עוד מספר דקות , ובהגיעם לרחוב סמוך , נכנסו לאחד הבתים ועלו לדירת הבן . הבן , אשר גר עם חותנתו , שילח אותה לאסוף את יתר בני המשפחה ולבשר להם שהמבצע עבר בשלום . בני-המשפחה התאספו במהרה . הוכנה סעודה , והתפתחה שיחה ערה , שנמשכה עד קרוב לחצות . יהודה סיפר על הארץ והחיים בה . הבן לעומתו שוחח על חייו הוא , עסקיו , דאגותיו . קשה היה לו לתפוס , שהשלטונות הסובייטים הרשו לאוניה ישראלית לעגון באודסה . " בודאי יש בין קהל-המלחים חברי המפלגה הקומוניסטית , אחרת לא הייתם מפליגים הנה " . בהתקרב שעת הפרידה הודתה גב ' חנקין על הכבוד לארח ישראלי ומסרה דיש לבתה בחיפה . יהודה יצא את הבית , כאשר גבי חנקין שימשה לו מורת-דרך . הוא הלך במרחק מה אחריה , עד שהובילתו חזרה לרחי לנין . משם ידע את הדרך . אין השילטונות הסובייטים רואים בעין יפה מגע בין תושבים מקומיים לזרים , ומשתדלים למנוע אותו . בית הכנסת לפני הכניסה לבניין בית הכנסת באודסה , ליד גדר האבן המקיפה את שטחו , נמצאת סככת-אבן נמוכה הנוטה ליפול . זהו מקום מגוריו של חוטב העצים לק'יק , גוי-השבת האוקראיני ואשתו המנקה . הבניין גופו בנוי אבן אפורה בגובה של 2 קומות . בחזיתו שני שערי עץ רחבים , אבל נעולים . ברצונך להיכנס , פנה לכניסה הצדדית . יקבלך פרוזדור חשוך וצר , מלא ערמות עצי הסקה . דרכו תגיע לחדר-תפילה קטן לימות-חול . האולם המרכזי של בית הכנסת מכיל שורות שורות ספסלים בעלי משענות-גב . שלוש מאות מקומות לקהילה היהודית האודסאית הנאמדת ב 200 , 000- נפש . לאורך הקיר המזרחי במה מורמת לאורחים מכובדים . בטבורה ארון-הקודש מכוסה פרוכת אדמדמה שזורה בחוטי-זהב דועכים . במה קטנה לקריאה בתורה בקצה השני של האולם , פניה אל ארון-הקודש . עליה היו מפוזרים כמה סידורי תפילה וספרי תהילים קרועים . עלעלתי בהם . נדפסו למעלה ממאה שנה , וכורכו כבר פעמים אין ספור . הרי אין סידורי תפילה חדשים או כל תשמישי-דת אחרים באודסה . על הקיר לשני אידי הארון תלויות היו 2 כרזות . חציה השמאלי של כל כרזה כתוב באותיות רוסיות הימני בעברית . היה זה נוסח של "תפילה בעד השלום , " תפילה מיוחדת במינה , שלא מצאתי דוגמתה בשום סידור . " אבינו שבשמים ברך את ממשלת ס . ס . ס . ר . מגינת השלום בכל העולם ונאמר אמן ! " לא עשיתי לי רשימות , כפי שגם לא רשמתי בכל מקום אחר בהיותי באודסה . אבל אם הזיכרון אינו מטעני היו אלה הפסוקים הפתוחים את שני הפרקים שהתפילה " בעד השלום " כללה . זוהי אכסניית-התורה ליהודי אודסה . כנהוג ביתר הערים הסובייטיות שבהן ריכוז יהודי ניכר , השאירו השלטונות גם כאן בית-כנסת אחר ויהיר . זהו המקום הבלעדי שבו היהודי האודסאי יכול עדיין לפגוש באות עברית אחרי החיסול המוחלט של כל פעילות יהודית . וזהו גם המקום היחיד שאורח-חוץ יכול לראות עדיין יהודים בצוותא , על פי רוב בין שניים לעשרה . בימות חול מתאסף בקושי מניין יהודים באים-בימים המתפללים שחרית בשעה מוקדמת , ע"מ להספיק ולצאת ליום עבודה . בשבתות לפני הצהרים מבקרים בבית-הכנסת האודסאי שלוש עד ארבע עשרות קשישים , ביניהם כמה נשים . רק יום אחד בשנה מלא בית-הכנסת מפה אל פה ומאות יהודים אף צובאים בחוץ , ביניהם גם צעירים , יום הכיפורים . לעיתים נדירות יקרה ואוניה ישראלית תעשה את השבת בנמל אודסה . הזדמן אז קבוצת בחורים ישראליים לבית-הכנסת המקומי , נוהגים בהם כבוד גדול , והם מתכבדים בישיבה על הבמה המיוחדת לאורחים , ליד ארון-הקודש נפרדים ומנודים מקהל המתפללים באולם . זהירות מלשין מבטיהים של אלה ואלה נפגשים באלם . גם בשעת ההפסקה בין שחרית למוסף , בעת הקריאה בתורה , כשהישראים מתערבים בין הקהל בבית-הכנסת , מהססים היהודים להיכנס בשיחה עם הימאים . לא אחת קורה , שכאשר מחליפים מספר מילים סתמיות-מקריות " גש גבאי וילחש : " שששההה ! אל תדברו ! מלשין נוכח בבית-הכנסת " . השמש , הזקן לבוש קפוטת-השבת שלו , רגיל היה כבר לביקורים של ימאים ישראלים . גם יתר שלושת היהודים הצסרפו לשיחה על נושאים כלליים ... ובלתי מסוכנים . אחד הנוכחים , יהודי שעיוורון היכה אותו בשתי עיניו , לא הסתפק באידית , אלא דיבר עברית בהברה אשכנזית , כאילו שמח להזדמנות . השמש , שהואיל להראות לי את בית-הכנסת , הוסיף להשכילנ . סיפר על ציבור המתפללים ועל צורת קיום בית הכנסת . הוא אינו עובד המדינה , אלא מתקיים הודות לתרומות כספיות של המתפללים . אבל עליו לשלם מס-הכנסה . השלטון של מהם כל כח והשפעה . סיפקתי הסקרנות המאופקת של הישישים וסיפרתי על הארץ ועל קיום חי 1 הדת בה . שאלו לדעת מה המטען שהביאה "כנרת" בהפלגה הזאת . ידוע להם , על תנועת האוניות הישראליות בנמל הסובייטי . היהודי הקשיש והעיוור שאינו מסוגל להזיק לזבוב , היקשה : "נו , ומה לוקחת אונייתן בחזרה לישראל " ? בטרם הספקתי להשיב לשאלה תמימה זו , דחפהו שני המופלגים-בשנים שעמדו לידו : "הנח זה בכלל לא מעניין אותנו . זה אסור לנו לשאול ולדעת " .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help