sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:20

// נתיב" ליהודי ברה"מ הקומוניסטית ספינות הסוחר הישראליות שימשו אמצעי להגיע ליהודי ברה"מ בשיא שילטון האימים של סטאלין מאת : ראובן מירן המשימה המרכזית של "נתיב" בשנות החמישים היתה לשמור על קשר חי ושוטף ככל האפשר עם האוכלוסייה היהודית מעבר למסך הברזל , באופן שימחש ליהודים את העובדה שמדינת ישראל זוכרת את דבר קיומם . להשגת מטרה זו נוצלו גם אניות צי הסוחר הישראלי , שנשאו מיטענים של פרי הדר לנמלים הסובייטיים , הרומניים והבולגריים בים השחור . אנשי "נתיב" עלו על הספינות בכיסו' של ספנים לכל דבר , כאשר רק רב-החובל והאלחוטן שותפי סוד לזהותם ולמשימותיהם : זיהוי וסימון האתרים והמרכזים היהודיים בערי הנמל שלחופי הים השחור ואיתות חד-משמעי ליהודים שמדינת ישראל זוכרת את דבר קיומם ופועלת להצלתם . פעילות זו היתה רגישה מאוד והתבצעה בחשש מתמיד של חשיפה על ידי שירותי הביטחון המקומיים . תקלה מיבצעית היתה עלולה להקרין באופן שלילי ביותר על יחסי המיסחר והכלכלה החיובים עם המדינות המארחות . אחד ה"ספנים" האלה היה יהושע שחר , שאף העלה את רשמיו על הכתב . אודסה של ביאליק בעבר הלא-רחוק ה"תה ק"מת עוד אודסה אחת . אודסה היהודית , עיר ואם בישראל בתחילת המאה העשרים . ממנה לא נשאר כמעט זכר . נפל בחלקו של חיים שורר עורך עיתון "דבר ; להביא דרישת-שלום מזעזעת מתקופת ההוד ההיא , מהמקום היחיד שזכרה עדיין ניכר . מבית העלמין היהודי . אודסה דאז , שהייתה הקהילה היהודית הגדולה והעשירה ביותר ברוסיה הצארית , וששבתות ומועדים יהודיים היו מורגשים היטיב ברחובותיה , שמשה גם אכסניה תוססת לתחיה הלאומית היהודית . החל משנת 1949 חוסלו לחלוטין , לפי הוראות השלטונות , בתי ספר , התיאטרונים והעיתונים היהודים . כיום שוב אין זכר לאות יהודית או לחיים יהודים עצמאים . אמא-אודסה של מנדלי-מוכר-ספרים וביאליק , של פינסקר ולילינבאום , של אחד-העם וטשתיחובסק , 1 שבה ראו אור לראשונה כתבי-העת "המליץ , " "קול המבשר" ו " סיון" נעלמה ללא שוב . היא נשמרת רק בזכרונות קשישי-הדור ההוא או בין רפי-ספרים . אודסה היהודית של היום שונה לגמרי . הפגישה מראשית טיולי ברחובות תרו עיני אחרי יהודים . לא עובר זמן רב עד שישראלי מבחין בקלסתר פנים המעיד נאמנה . כל תושב שלישי רביעי באודסה הוא יהודי . וגם היהודי המקומי מצדו מבחין באיש הישראלי . הפגישה היא אילמת , דוממה , וגורמת צער לשני הצדדים . אין יהודי מעז לגשת ע"מ לשוחח שעה קלה . וגם הישראלי נזהר לא לסבכו . ראיתי קריצות-עין חטופות . הרגשתי ביהודים שהלכו אחרי עמיתי ואחרי , כדי לקלוט שיחנו העברי או האיד . עברתי ליד יהודים שדברו ביניהם אידית , אם כי בדרך כלל שגורה בפיהם השפה הרוסית . נתקלתי בשתיקה פתאומית מבוהלת כאשר ברכתי פעם בברכה המסורתית " שלום עליכם . " אבל המבטים האילמים חודרים ללב . יש ויהודי ברחוב או בנפתולי-הנמל מפליט לעומתך "ברוך תהיה" חטוף , או "שלום" או השאלה "מישראל " ? וממשיך בדרכו . ידוע ידע היטב מי אתה , אבל חפץ בדרך זו להביא השתתפותו בחוויה של הופעת אדם מישראל בחוצות העיר . הפגישות הדוממות עם הנוער היהודי הן הכואבות ביותר . ישראלי פוגשו במסדרוני האופרה , שבה הנוער מהווה חלק ניכר מקהל המבקרים . הצעירים והצעירות היהודים מנסים לקלוט מרחוק בדבור שבפינו , וא " כ מתלחשים ביניהם . לעיתים רחוקות יקרה שיהודי יעיז להזמין ישראלי לדירתו . התנאים המיוחדים השוררים לא מרשים התקרבות . יחד עם זאת הם מלמדים את היהודים לזהירות ולתחבולות שונות , עיט . להתגבר על רוע הגזירה . כל ההחבאות הזאת מעציבה ומדכאת מאד . לחברי יהודה מסרה מכירתו בחיפה פריסת שלום עבור אמה המתגוררת באודסה , בליווי הסבר איך למצוא כתובת ולהקים קשר . המכירה , ילידת אודסה , נישאה לנתין פולני יהודי ואחרי המלחמה עלתה איתן ארצה . הצטרפתי אל יהודה . מצאנו את הרחוב לנין ואת הבית המבוקש . נכנסנו לחנות שבקומת הקרקע , כביכול במסרה לקנות משהו . היה עלינו לשאול פיה של המוכרת היהודית הזקנה . הדבר לא עלה בידינו מפאת זרם הקונים התדיר . לבסוף פנינו באידית אל יהודי שהסתובב סביבנו ושאלנוהו על גברת חנקין . לפי ההסבר החיפני הייתה צריכה לגור באותו הבית . כן , היהודי מכיר אותה ומוכן לקרוא לה . כעבור שעה קלה הופיעה האישה , אם הבת אשר בחיפה . כאשר החנות התרוקנה קמעה מקונים , מסרנו לה באחת הפינות את דרישת-השלום הסריה וסיפרנו על הבת . גברת חנקין הייתה מעוניינת לשמוע עוד ועוד . אין פלא . לא כל יום נקלע אורח מישראל לאודסה . קבענו פגישה נוספת לשעות הערב , על המדרכה שלפני הבניין . לפגישה הלך יהודה לבד . בהיגיעו למקום המיועד נוכח לדעת , שנוסף לגברת חנקין המתינו עוד חמישה יהודים . הוא נמנע מלגשת אל הקבוצה , אלא נעצר על סף-המדרכה כעשרה מסרים . ניגשה אליו גברת חנקין ולחשה ל : 1 "האנשים איתי הם בני-משפחה . מאד רוצים להכיר אורח מישראל . מיד יעברו על פניך ויציגו את עצמם " . וכך היה . גברת חנקין הצטרפה שוב אל הקבוצה . עברה לידו אישה צעירה , אחות המכירה ברויפה ותוך כדי מהלך לחשה באידית לעבר יהודה : "שמי שורקה . " עשתה סיבוב וחזרה למקומה . מיד אחריה עבר גבר צעיר , בעלה . הציג עצמו : " שמי סשקה . " וכך , בתהלוכת-היכרות מיוחדת במינה זו , עבר הבן של גב' חנקין , מישקה , אשתו סוניה והדוד אברשה , והציגו עצמם .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help