sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

על היפה שבאדם טוב שנותרו ביננו עוד פר . ושם אנשי מצפון ולב טוב המאירים לנו גם את שולי הדרר דברים לזכרה של לילי קסטל ז"ל ביום השלושים מאת : מאיר עמית אני מבקש את רשותכם לשאת הערב משא על היפה שבאדם . להקדיש מילים של הרהור על אנשים טובים , החושבים על זולתם ולא על עצמם . בימינו אלה , שבהם אדם לאדם זאב וכולם נלחמים בכולם - טוב להתרפק על דמותו של אדם , שהוא אדם . סתם אדם , שאינו רודף אח ואינו חושף מלתעות של נפש רעה . עולמנו גדוש מעש . קצב הח"ם שלנו מכתיב קצף , הרבה קצף . קצף אוורירי , שברירי , משהו שאיננו אומר כלום . ומאחורי הקצף הזה , הקצף שאפשר למחותו בהבל פה - אנו מתכנסים בקליפה . קליפה נוקשה , מחוספסת , דוקרנית , עוקצת . והמהדרין שבינינו מושחים את העוקצים בארס . וכך נדחק הטוב שבנו פנימה . עמוק-עמוק מאחורי הקצף ומאחורי הקליפה ומאחורי הארס . וקשה לנו מאוד לדלותו , קשה לנו להעלותו אל פני השטח . אך לא רק הקצף שולט בכיפתנו . יש גם כוחות ענק הבוחשים ושוחקים ללא רחם . כוחות עליון שלהם סגדנו והם מלאו בעבר את חללנו באמונה , בתום ובחלום . והנה נגוז החלום ואתה מתייצב לפני מציאות אכזרית וארצית . ואתה חורק שיניים וקופץ שפתיים ומאמץ את כל אשר נותר בך להיאבק . להילחם במי ? בזה הקם להורגך ? בזה אשר טרף את חלום אמונתך ? ואז נדחק הטוב לקרן זווית רחוקה עוד יותר . ורק ארגמן של לבבות מפרפרים נותר לפליטה . אותו הצבע , אותו הדגל . אבל הרבה-הרבה אכזבות . והאכזבה- היא בעצם אולי אם כל חטאת . היא-היא הגוזרת עלינו את הישימון האנושי הזה . האכזבה מביאה להתכנסות , להסתגרות . בעצם - לנטישת רעים . אין זו נטישת רעים ברגעים של גדולה , בעת גבורה , בזמן הרה מעש - דווקא אז אנו מתעלים על עצמנו - ועושים מעל ומעבר למקובל . הרגעים הגדולים יולדים מעשים נפלאים , גילו" גבורה ואנושיות שלא יסולאו בפז . אך הבעיה שלנו היא דווקא הימים הרגילים , האפורים . הבעיה שלנו היא אותן שעות רבות שבאות אחרי הרגעים הגדולים , אז מתפרק המתח וכל הטוב , שהתרכז ובא לידי ביטויים מופלאים , נגוז לפתע ומשאיר אותנו בשיממון . אנסי הכל למעשה אנו נקלעים לשממה נפשית , המיטלטלת בין מרדנות לבין רישול ואפתיה . מרדנות בממסד . מרדנות בכל מה שקיים , מרדנות שאין בה פרוגרמה חיובית . זו עמדה של אנטי , אנטי הכול . אנטי-סדר ואנטי-מסגרת . לא בעד משהו , תמיד נגד משהו . ורישול של חוסר אכפתיות , הבא לידי ביטוי מודגש בלבוש ובסדר חיים . ובתוך כל הערבוביה הזו נשחק הפרס , נעזב לעצמו - הוא ומכאוביו , הוא וצרותיו . החברה כולה , שיודעת להתעלות על עצמה ברגעים גדולים , מאבדת את צלמה בחיי היומיום . היא מתעלמת מיחידיה , היא זונחת אותם להתבוסס במכאוביהם . זו חברה קשוחה , הנרתעת וחוששת מפני התרככות יתר , שמא תאבד את כושר עמידתה . ובחברה כזו , שבה הטוב שבאדם , היפה שבו דחוק ולחוץ פנימה - בולטים מאוד אותם הבודדים , האוזרים כוחות נפש ושאר רוח לעשות למען זולתם . אותם יחידי סגולה , המתעלים לרמה של גילו" אנושיות בכל ימות השנה . ברגעים הגדולים וברגעים הקטנים כאחד . הם מצויים בינינו במשורה . נער יספרם . אנחנו מתייחסים אליהם ברגשות מעורבים . רגש של הערצה ורגש של תמיהה . קשה לנו להבין כיצד אנשים כאלה מוצאים די כוחות נפש לחיות כל העת את צרותיו של הזולת . איך הם מסוגלים לבטל את עצמם , להבליע את בעיותיהם שלהם ולעשות רק למען הסובב . ויחד עם התמיהה , אנו מעריצים אותם בסתר נפשנו ואומרים בלחישה : טוב שיש בינינו גם כאלה . טוב שישנם כאלה אשר כבוד חבריהם חשוב להם בכבודם שלהם . טוב שיש כאלה אשר אינם בזים לקטנות , אותן "קטנות" שנראות לנו כבעיות שוליים , כמטרדים בלתי נעימים , אשר יש לעקוף אותם או להתעלם מהם . אותן קטנות אשר הן קטנות ובלתי חשובות לחברה כולה , אך מנקודת מבטו של הפרט הן הרים גדולים , סלעי ענק של בעיות אשר רובצים על ההוויה ומועכים אותה הלוך ומעוך . טוב שיש בינינו כאלה המקדישים מכוחם ומתשומת לבם לסלק ולסקל אותם סלעי מטרד , ולא מתעלמים ומתרחקים מהם ולא עוקפים אותם . אינני יודע מהי ההגדרה של צדיקים , של אנשים יקיר 1 נפש , מצניע לכת , עושי סוב . אבל באגדה אנו מוצאים היקש מעניין : רבותינו שנו , שהרשעים הם ברשות לבם ואילו הצדיקים ? לבם ברשותם . ובאמת , מה יכול לתמצת במשפט אחד , יותר מאמירה זו ? אנחנו כולנו הננו אלה השבויים בידי לבנו ? יצרינו , שטופים בקלחי הימים הזועמים . רק בודדים ויחידים בינינו , לבם רחש- שכינתם תמצית הטוב שיש בהם נתונים להם לשליטה . מצוות פדיון שבויים האם זה תכתיב חיצוני , הקובע לך פקודות עשה ואל תעשה ? או שמא מדובר כאן בהיחלצות פנימית , צו הלב , הליכה אחרי מצפונך אתה ? כי אותן מצוות כפויות , הנעשות על מנת לצאת ידי חובה , פסולות הן מעיקרן , שהרי דרבונן מקורו הוא בפרס . אפשר לומר פרס , אפשר להגיד הימנעות מעונש . אין הם תרתי דסתרי . ובעצם , כאשר אנו מדברים במצוות , אולי נגיד מילה על מצווה אחת לא מקובלת , על מצוות פדיון שבויים . מסתבר כי שחרור שבויים היא מן המצוות הגדולות והרבות , כך לפחות סברו רבותינו . הא כיצד ? שנאמר : אשר למוות ? למוות ואשר לחרב - לחרב ואשר לרעב - לרעב ואשר לשבי - לשבי . ואמר ר יוחנן -כל המאוחר בפסוק זה , קשה מחברו . הנה כי כן , אין אנו יודעים מהו בעצם שיא המעשה הטוב . והתשובה היא , אולי , לא בחיפוש שיאים , אלא ברציפות ובצניעות , בהתמדה ובעשיית מצוות לב פנימית לשמה ! כי הנה כאלה הם האנשים הטובים , יפי הנפש , אלה אשר בזכותם כולנו חיים . כולנו . לא רק אותם המסתייעים , אלא גם הרבים האחרים , השטופים בענייניהם ואין להם רגע פנאי להקדיש מחשבה למה שאיננו . ולכן , טוב שנותרו בינינו עוד פה ושם אנשי מצפון ולב סוב , המאירים לנו גם את שולי הדרך ולא רק את מרכז השביל שבו אנו צועדים בדהרה . הבה נייחל ונאחל כי ירבו כמותם וימשיכו עשות בפועלם . הבה נדע ונזכור כי בעבור מעשיהם אנו חיים ונישא את יופי נפשם בלבנו כל עוד אנו מהלכים .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help