sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הקשו על גיאוגראפים את ההתמצאות בתחום זה , ושנית שיטות הניתוח והיישום של הנתונים הינן רבות ומגוונות , ונמצאות כמעט מעבר להישג ידו של חוקר יחיד , שכן הן דורשות מיומנות בארכיאולוגיה ובשפות עתיקות ומודרניות . היסטוריונים וארכיאולוגים בישראל מצמצמים בד"כ את תחום התמחותם לתקופה מוגדרת . דומה על כן כי גם על הגיאוגראף ההיסטורי שצריך לשלוט במקורות התקופה שבה הוא מתמחה , להצטמצם בתקופה מוגדרת במחקרו . הזמן שאומץ בעיקרו ע"י הגיאוגראפים היה הזמן החדש שכן אז התחוללו בארץ שינויים כבירים שחוללו תמורה מרחיקת לכת בנופיה . מרבית המקורות על א"י בזמן החדש נכתבו בידי חוקרים , נוסעים ומיסיונרים בני ארצות אירופה ואמריקה . אלו הותירו מאחוריהם תיאורים אין ספור על נופי הארץ ויישובה , והחל מהמאה הקודמת - גם מפות המבוססות על סקרים של ממש . במאה הי"ט נוספו בארץ גם הקונסוליות הראשונות של המעצמות ונוסרו המשלחות המדעיות הראשונות לחקירת הארץ . לימוד שיטתי של תקופה זו ע"י הגיאוגראפים כבר הניב תוצאות חשובות , ועודד התמחות בגיאוגראפיה היסטורית בקרב הקהיליה של הגיאוגראפים . הדבר חרם גם להרחבת תחומי העיסוק של הגיאוגראפיה ההיסטורית בקרב הגיאוגראפים , ואף עודד את לימוד הגיאוגראפיה ההיסטורית של התקופות הקדומות . מכשול נוסף אשר עמד בפני הגיאוגראפים אשר שאפו להתמחות בתחום הגיאוגראפיה ההיסטורית הוא הספקנות שהובעה ע"י הגיאוגראפים באשר להצדקה ולצורך שגיאוגראפים יעסקו בנושא זה . בשנים האחרונות ישנה פתיחות רבה יותר לנושא , בעקבות הדגש המושם על התקופות המאוחרות . החשיבות הרבה שמייחסים כיום לנושא ולמתמחים בו , מוצאת את אישורה בכך , שיותר ויותר גיאוגראפים שהיו רחוקים מנושא זה , החלו עוסקים בו והם תורמים לקידומו . לסיכום נוכל לציין שלא במחקרים הראשונים בתחומי הגיאוגראפיה ההיסטורית ( שעסקו בכארטוגראפיה היסטורית , שרידים גיאוגראפים מן העבר , היחסים בין התנאים הפיסיים והישובים וכיו"ב , ( עוסקים כיום הגיאוגראפים ההיסטורים שבקרב הגיאוגראפים יותר ויותר בחקר האספקטים החברתיים והתרבותיים של תקופות היסטוריות , במיוחד בתקופת העת החדשה , תוך התמקדות בפעילותם של ארגונים וקבוצות חברתיות והתהליכים המנחים את פעילותן .

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help