sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

השפעתו היתה לא רק בעניינים שברוח , אלא גם בחיי היומיום . בין השאר הוא הנהיג כללים הנוגעים למסחר , ומכאן שבידי ר ' אבהו היתה היכולת להשפיע על מנהגי המקח והממכר בשוק . אנו קוראים בתלמוד כי ר' אבהו עסק גם בתקינותן של המידות והמשקלות בשוק של קיסריה , הורה איזה דגים ראוים למאכל , קבע איזה חלקי שומן וגידים שייכים ללקוח ואיזה חביות יין של נכרים היו כשרות לשימוש יהודים . סמכותו של ר' אבהו הוכרה אף ע"י גורמים לא יהודים בעיר . מסופר בגמרא , כשר ' אבהו בא לבקר את הנציב בקיסריה , יצאו הנשים של בית הקיסר לקראתו ומשוררות לו כך : "גדול עמו ודבר אומתו , נר המאיר ברוך בואך בשלום ! " הקהילה הנוצרית בקיסריה מקור ידיעותינו העיקרי על הקהילה הנוצרית בקיסריה במאות ה , 3-4- קשור לפעילות אבות הכנסיה הנוצרית , אוריגינס ואובסביוס . אוריגינס עשה את עשרים שנותיו האחרונות בקיסריה , ( 232-253 ) ובה הוא חיבר את רבים מכתביו שכללו דרשות , חיבורים פולמוסיים וכתבים שהתחקו אחרי שרשי הדת הנוצרית במקרא . מקורות אלו ובעיקר הדרשות , מוסרים בידינו מידע חשוב על הקהילה הנוצרית בעיר . אוריגינס עסק בפירוש המקרא ובחקירתו , ונסתייע לשם כך במלומדים יהודיים . עבודתו החשובה ביותר בחקר המקרא ידועה בשם " הקספלה" ז"א "המשושה , " שכן היא ערוכה בששה טורים : הטור הראשון כולל את הטקסט המקראי בעברית , השני טרנסקריפציה ליוונית ושאר הטורים את תרגומיו השונים ליוונית . אוריגינס היה אחד המלומדים הנוצרים הנודעים ביותר בזמנו . שמו של ביה"ס שיסד אוריגינס בקיסריה יצא לתהילה בכל רחבי העולם הנוצרי , והעיר הפכה בזכותו לאחד המרכזים החשובים ביותר של הכנסיה הנוצרית הקדומה . נוצרים ועובדי אלילים כאחד נהרו לבית האולפנא של אוריגינס מרחבי המזרח . במאה הרביעית קנה את פרסומו אובסביוס , שהיה מקורבו של הקיסר קונסטנטינוס . אובסביוס , שהיה כנראה יליד קיסריה , שימש בה ככישוף במשך כ25- שנה , ופרסם ספרים רבי חשיבות . ספרו "תולדות הכנסיה , " נחשב לאחד החיבורים החשובים ביותר על הנצרות בראשיתה . הספר עוסק בתולדות הכנסיה מתקופת השליחים ועד לימיו של אובסביוס . ספר אחר שכתב- "המרטירים של א"י , " מתאר את רדיפות הנוצרים בתקופת הקיסר דיוקליטיאנוס , תוך התייחסות מיוחדת לקהילה הנוצרית המקומית . מפעל נוסף של אובסביוס היה ה"אונומסטיקון , " שהוא מעיו לקסיקון שימושי לשמות הישובים הניזכרים במקרא . חיבור זה מהווה אבן דרך חשובה בחולדות חקירתה של א"י עד ימינו . במאה ה4- תורגם האונומסטיקון ע"י הירונימוס ללטינית . נוכחותם של מלומדים ירועי שם בקיסריה משכה אליה תלמידים וחכמים מכל קצווי הארץ , וקיסריה ניזכרת בקשר אליהם פעמים רבות במקורות . בסוף המאה הרביעית עוד מדרג הירונימוס את הבישופות של קיסריה ( ואנטיוכיה ) לפני ירושלים .

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help