sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

לערים בארץ וגם לאלה שבחו"ל . בכך טיהר ר' יהודה הנשיא את קיסריה מטומאה הקשורה לדוו"ל ( טומאת נכרים , טומאת מתים , ( ובאותו זמן גם פטר את העיר מחובות החלות על ערי א"י , כגון מעשרות ושביעית . כללית היה מצבם הכלכלי של יהודי קיסריה טוב , ומהם שהיו אמידים ממש . גם אחדים מהחכמים הגיעו למעמד כלכלי איתן . רבים מיהודי קיסריה הובאו למנוחת עולמים בבית שערים , הוצאה בה יכלו לעמוד בד"כ יהודים אמידים מהמעמדות העליונים בארץ או מחוצה לה . אין להבין מכאן שכל בני הקהילה היו אמידים ; מרבית היהודים עסקו במסחר ובמלאכה זעירה וכן היו ביניהם פקידי ממשלה , ואנו שומעים אפילו על גלדיאטורים ושחקני תיאטרון . מהמקורות עולה , כי בין בני הקהילה היהודית בקיסריה היו גם עניים מרודים . כך מסופר על ר' אבהו שסייע לשלם חובותיו של אחד היהודים , שבשל עניו הרב , אמר למכור עצמו כגלדיאטור . הקהילה היהודית בקיסריה דיברה כנראה יוונית , ואף קריאת שמע בביהכ"נ אחד נעשתה בשפה היוונית , שכן השפה העברית לא היתה ידועה ליהודים . ר ' אבהו הרשה לקרוא אח מגילת אסתר ביוונית , וכן הרשה את השימוש בספרי המקרא בתרגום יווני ואולי גם הדרשות נעשו באותה שפה . מרבית הכתובות היהודיות שנמצאו בקיסריה הן ביוונית והשמות המופיעים בהן - יווניים . אפילו הכתובות שנחשפו בביהכ"נ בקיסריה כתובות יוונית , פרט למלה "שלום . " מבין חכמי קיסריה היו שהיטיבו לדבר יוונית , ומהם שאף נשאו שמות יווניים . ר ' אבהו שלט היטב ביוונית , ואף למדה לבנותיו . דעת חכמים מסוימים לא תמיד היתה נוחה מהתרבות הזרה של העיר . באחת ההזדמנויות כאשר ריש לקיש on אבהו התקרבו לקיסריה הקשה ר' אבהו : מדוע אנו הולכים לעיר מנואצת וידועה לשמצה זו ? ריש לקיש ירד מעל חמורו , נטל מלוא החופן אדמה ושם אותו בפיו . מששאלו ר ' אבהו מדוע הוא עושה זאת , השיב : אין הקב"ה רוצה במי שאומר לשון הרע על ישראל . ר' אבהו לא היה היחיד שדיבר סרה בקיסריה . אחרים הסתכלו בשאט נפש על תיאטראות העיר וקרקסיה וניבאו כי הם יהפכו למרכזי לימוד תורה . התפתחותו של המרכז התורני בקיסריה ( 230-360 ) במחצית הראשונה של המאה השלישית התפתח בקיסריה מרכז תורני רב חשיבות . קדמה לו התפתחותה של הקהילה היהודית עצמה עוד בתקופת השליטים הסווירים , שכן מרכזי תורה חשובים במאה השלישית צמחו רק באותם מקורות בהם התפתחה קהילה יהודית חשובה . כך היה הדבר בציפורי , בטבריה ובלוד . בשנות השלשים למאה השלישית לסה"נ , הגיע ר' הושעיה לקיסריה ויסר בה בית מדרש . מענין לציין כי באותו זמן לערך הגיע המלומד הנוצרי הנודע אוריגינס לקיסריה ואף הוא יסד בה מרכז חשוב ללימודי הנצרות . נראה שיש לכך משמעות לא מבוטלת ששני המנהיגים הגיעו לקיסריה באותו הזמן ממש ולמטרה דומה , כשכ"א מייסד בית מדרש משלו , סביבו הסתופפה עדת מאמיניו . ר ' הושעיה נולד בלוד , עשה שנים רבות בציפורי וחיבר קובץ משניות משלו . הוא נקרא לא אחת "אבי המשנה . " בדורות הבאים נישא שמו בפי כל עד כי רבנים בדורות שלאחריו אמרו , כל מסורת שמוצאה איננו מבית מדרשו של ר ' הושעיה איננה בר סמכא . תלמידיו היללוהו רבות והשווהו לר ' מאיר , שכן שניהם היו משכמם ומעלה בדורם . הודות לו ,

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help