sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הקהילה היהודית במאה השלישית התפתחה בקיסריה קהילה יהודית גדולה שהפכה לאחת מהחשובות ביותר בא"י . בעיר נוסדו בתי מדרש בהן לימדו חכמים נודעים . בסוף הנלאה השלישית - ראשית המאה הרביעית , בימיו של ר' אבהו המפורסם שבחכמי קיסריה , הגיעה הקהילה היהודית במקום למרום שגשוגה והפכה למרכז הישוב היהודי בא"י . "רבנן דקיסרי" ניזכרים לעתים קרובות בתלמוד הירושלמי , ובה נערכה מסכת נזיקין . אעפ"כ , אופיה הנכרי של העיר , שהיה זר למסורת ישראל , עורר לא אחת רגשות סלידה . העיר נקראה "קיסרי בת אדום" בבחינת משקל נגד לירושלים . משום כך נאמר בתלמוד : "קיסריה וירושלים - אם יאמר לך אדם חרבו שתיהן - אל תאמן , ישבו שתיהן - אל תאמן . חרבה קיסריה וישבה ירושלים , חרבה ירושלים וישבה קיסריה - תאמן . " * * * הקהילה היהודית בקיסריה היתה בעלת חשיבות משנית בלבד במאה השניה , אך במאות השלישית והרביעית , הפכה לאחת הקהילות החשובות ביותר בא"י . גורמים אחדים חברו יחדיו לצמיחת המרכז היהודי בקיסריה בתקופה זו . עם נדידתם של יהודים רבים מיהודה צפונה במאה השלישית , התפתחו בגליל מרכזים חדשים , כגון בציפורי ובטבריה , ואף קיסריה נהנתה מזרם מוגבר של יהודים שהתיישבו בה . תחת שלטון הסווירים האוהד ליהודים ( 193-235 ) חלה התקרבות רבה בין היהודים לשלטון . ספטמוס סווירוס , אף שיתף את היהודים בענייני העיר . היחסים בין השליט הרומאי אנטונינוס ( כנראה קראקלה ) ורי יהודה הנשיא הפכו לשם דבר במסורת היהודית , ובימי הקיסר האחרון בשושלת זו , אלכסנדר סווירוס , הקשרים היו הדוקים עוד יותר . היהדות ומוסדותיה זכו בתקופה זו לפריחה ולשגשוג רב . ההרמוניה ששררה בין היהודים והרומים , שינתה את מעמדה של קיסריה , שהפכה מעתה למקום משיכה חשוב ליהודים , ולאופיה הנכרי לא היתה עוד אותה משמעות כמו בימים עברו . חכמים נודעים לא נרתעו עוד מלהגיע לקיסריה . בעיר נפתחו בתי מדרש והיא היתה מרכז חשוב לחכמי א"י . יהודים נמשכו לקיסריה גם בשל יתרונותיה החמריים . בתקופה זו ניתנה אזרחות רומית לתושבי הערים בפרובינקיות , ובפני תושביה נפתחו אפשרויות כלכליות חדשות . גם מבחינה דתית משכה אליה קיסריה תושבים יהודים . לאחר המרד הגדול , הוכרזה קיסריה ע"י החכמים כבלתי טהורה , בשל אופיה הנכרי והמיעוט היהודי המבוטל שבה . העיר עצמה אף לא נחשבה לחלק מא"י . ברם , לאחר מרד בר כוכבא והנדירה מארץ יהודה לערי החוף וצפונה , הוכרזה קיסריה שוב כחלק מא"י . התוצרת החקלאית שלה היתה חייבת במעשרות , ואפילו זו שפורקה מהאוניות לנבול . הקהילה'היהודית בקיסריה היתה ידועה לרבן שמעון בן גמליאל , בשומרת על מצוות מסוימות בקפדנות . ר' יהודה הנשיא עודד את התיישבותם של היהודים בערים המעורבות , כולל בקיסריה , שכן אלמנט יהודי מבוסס היה לתועלת לקידום ענייני הקהילה היהודית שבמקום . כדי להקל על התיישבות יהודים בקיסריה , הוא העניק זכויות הלכתיות המוענקות גם

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help