sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הדרך ירושלים - יריחו בימי הבית השני היתה יריחו העיר היהודית השניה בחשיבותה בארץ אחרי ירושלים , והדרך היורדת מזרחה , שעברה בואדי קלט , קישרה בין שתי הערים בתוואי הקצר ביותר . אך לאחר ירידת מעמדה של יריחו והעתקת מיקומה צפונה , לא היתה לה עוד חשיבות מיוחדת כנקודת יעד והדרך שינתה את מסלולה . היתה זו הדרך ההיסטורית בה ירדו המלך ושריו לארמונותיהם ואחוזותיהם , שהשתרעו ביריחו , כדי להינפש בתקופת החורף , ומכאן עלו ודאי לא אחת משמרות הכהנים שישבו בה כדי לשרת במקדש . בדרך זו עלה גם הלגיון הרומי העשירי בפיקודו של טיטוס להר הזיתים . לאחר המרד ניסללה דרך זו מחדש בידי הרומאים . היא סומנה באבני מיל שאחדות מהן נתגלו באתרן . הפרש הגבהים בין נקודת המוצא והיעד הגיע לכדי 1 , 000 מ , " וזאת בתוואי של כ25- ק"מ , שכלל את פיתולי הדרך , בהגיעה לאשרות המזרחיים של הר הזיתים פנתה הדרך דרומה מערבה , המשיכה ק"מ אחדים בתוואי הכביש הנוכחי ועלתה הישר להר הזיתים ( סמוך לאוגוסטה ויקטוריה . ( הדרך כיום שונה , לא רק במקום המוצא , באוכף הר המשחה-הר הזיתים-אלעזריה , אלא גם בהמשכה ; אין היא עוברת עוד לאורך ואדי קלט - וזאת כדי להמנע מהעליה התלולה - אלא דרומה יותר מול ים המלח , תוך שהיא מתקרבת לנכי מוסה , וסעיף ממנה פונה ליריחו . לא ברור מתי התוואי הנוכחי תפס את מקום הדרך העוברת בוואדי קלט . ניתן אולי לראות בהתפתחות "נכי מוסה" כיעד לרבבות עולי הרגל המוסלמים בתקופה הממלוכית את נקודת המפנה והנחת היסוד לדרך זו . הדרך הנוכחית שהיא חדשה יחסית ניסללה בידי ממשלת ירדן זמן קצר לפני מלחמת ששת הימים . היא עלתה כידוע בהרבה על כבישי הגדה האחרים שהיו צרים ברובם ורעועים - זאת משום שלראשונה בתולדותיה היא הפכה תחת שלטון ירדן , מדרך בעלת חשיבות מקומית מוגבלת - לדרך "בינלאומית" שקישרה בין שתי "ערי המטרופולין של הממלכה" - ירושלים ורבת עמון . העובדה שהדבר אירע לראשונה בימינו , מבליטה אולי את המלאכותיות שב"איחוי" שני האזורים , שאינם מהווים יחידה אורגאנית מבחינה היסטורית וגיאוגראפית . תוואי הכביש החדש שניבנה בכספי הסיוע האמריקאי , רומה בקווים כלליים לדרך הקודמת , שניסללה בתקופה התורכית , שקישרה את ירושלים עם ים המלח ויריחו . שרידים מדרך רעועה זו ניתן לראות לפרקים לצידי הכביש החדש . לא זו בלבד שהדרך החדשה רחבה ומודרנית יותר , אלא שאף מעטים בה הפיתולים והסיבובים - לנוחות התחבורה המוטורית החדישה . ההתפתחות הרבה לה זוכה האזור ממזרח לירושלים - בעיקר מעלה אדומים , ובטווח רחוק יותר אזור ים המלח , בקעת יריחו ובקעת הירדן - הופכים בביש זה כיום לאחד מדרכי הרוחב החשובות

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help