sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

בחסר , וכמעט שאין למצוא בה רבעים היסטוריים בעלי עניין . מאז הכיבוש העות'מאני ב 516 ו ועד ל , 1850 לא היתה כמעט פעילות בנייה בירדן . שרידים מועטים בעלי עניין אורבני מהתקופה העות'מאנית , הנמצאים בהליכי שימור ולימוד , נמצאים בעיקר בא סאלט ובעמאן , ובנייה כפרית אופיינית השתמרה באום קייס . הביקור בירדן מתמקד ברובו באתרים משבע תקופות עיקריות ; א . אתרים נבטיים ובמרכזם פטרה וסביבתה . ב . אתרים מהתקופה הרומית ובמרכזם גרש , עמאן וגדרה ( אום קייס , ( פלה ואכילה . לאלו ראוי עוד להוסיף את שרידי הדרכים והמצודות שהגנו על ספר האימפריה , שהשתמרו בירדן בצורה טובה במיוחד . ג . אתרים מהתקופה הביזאנטית ובמרכזם מידבא , הר נבו , אום א רסאס , ח' סמארה וגרש . במוקד הביקור עומדות רצפות הפסיפס הנהדרות , שנתגלו למאות בירדן , והמעוררות עניין בינלאומי . ד . אתרים אומיים ובמרכזם ארמונות המדבר ואתרים אחדים בעמאן ובגרש . ה . שרידים צלבניים , ובהם המבצרים בכרך , בשובך , טפילה , עווירה ואל חביס . ו . שרידים מוסלמיים מאוחרים , ובמרכזם מצודת עג'לון ( קלעת א רבד ) וכרך . ז . לאלו ניתן להוסיף אתרים קדומים , מקראיים ואחרים ותלים קדומים . מבחינה תיירותית כללית אין בהם עניין רב ( אך לא כך הדבר לגבי המטייל הישראלי . ( התלים , הבולטים בצורתם המיוחדת , מזוהים בחלקם עם ערים מקראיות ובהן חשבון , ריבון , רבת מואב , ערוער , סוכות ועוד . רק חלק מן התלים נחפר , ועל אף חשיבותם לחקר הארכיאולוגיה המקראית - הביקור בהם מאכזב ולעתים גם בלתי אפשרי , בשל מצב השתמרותם הגרוע . לא ניתן להצביע על אף תל קדום שהוכשר לביקורי קהל , כמקובל אצלנו , כמו , למשל , במגידו , חצור או תל באר שבע , והם גם אינם נכללים במסלולי הסיור . זאת ועוד , מסיבות שונות , יש מגמה להצניע במחקר את חשיבות התלים מתקופת המקרא וממצאיהם , בעיקר ככל שהדבר נוגע לשרידים המצביעים על נוכחות בני ישראל והקשר לתנ"ך . * * * מבחינה היסטורית וגיאוגרפית עבר הירדן היא חלק בלתי נפרד מארץ ישראל , ותולדותיה שזורים בדברי ימי האומה בראשיתה . ממרומי עבר הירדן נתגלתה ארץ ישראל המערבית לראשונה לעיני אבות האומה ; בפנואל שבעמק סוכות ניתן ליעקב השם ישראל ( בר' כד , כט ;( מהר נבו ראה משה את הארץ המובטחת ושם מת . בעבר הירדן התיישבו שלושה שבטים שסימלו את ראשית ההתנחלות בארץ , ומכאן בא ראשון הנביאים הגדולים , אליהו הגלעדי . בימי הבית השני היה בעבר הירדן ישוב יהודי גדול , בעיקר באזור הפריאה שבדרום הגלעד . אלכסנדר ינאי כבש בשנת 90 לפסה"נ חלקים גדולים מעבר הירדן , והורקנוס ניסה לגייר את תושביה . יהודי עבר הירדן קיימו קשרים הדוקים עם ארץ ישראל ועלו אליה לרגל בשלושה רגלים והביאו ביכורים למקדש . במרד הגדול , אחד ממעוזי המרד האחרונים היה במכוור . לאחר החורבן , ועוד פחות מכך בימי הביניים ובזמן החדש , שרדו רק מתי מעט יהודים בעבר הירדן . אחרוני היהודים נטשוה בשלהי תקופת המנדט . בראשית התנועה הציונית היו תוכניות רבות להתיישב בעבר הירדן , שהצטיינה באדמות פוריות ורחבות ידיים , אך הדבר לא התממש . עם הקמת אמירות עבר הירדן בשנת 922 ו , היא הופרדה סופית מן הבית הלאומי .

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help