sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

טוטאלית" נגד המסיון . למסיונרים הסתבר , בניגוד לציפיותיהם , שדווקא יהודי ארץ ישראל מפגינים עמדה בלתי מתפשרת נגדם . כשלונו של המסיון במאבקו על נשמות היהודים היה מוחלט כמעט . על מנת למצוא צידוק לקיומם , הפנו המסיונרים את מאמציהם , בעיקר בהשראתו של הבישוף הפרוטסטנטי השני של ירושלים , גובאט , גם לכיוונים אחרים . מאחר שבאימפריה העותומאנית אסור היה להטביל מוסלמים , הם החלו לפעול בין העדות הנוצריות המקומיות , ובמיוחד בקרב העדה היוונית אורתודוכסית . כלפי שולחיהם באנגליה נותרה הפעילות בקרב היהודים , המשימה האמיתית שלשמה נשלחו ארצה ובעבורה קיבלו כספים למימון פעילותם . משקלה של תמיכה זו היה רב גם בתחום המדיני , מאחר שהוא נהנה מגיבויים של אישים רמי דרג ורבי השפעה . בשנת 1838 נשלח סגן הקונסול יאנג , לירושלים , והוקמה בישופות אנגלית פרוסית בירושלים ( שנת , ( 1842 שבראשה הועמד במתכוון יהודי מומר — הבישוף אלכסנדר . העניין שגילו חוגים נוצריים רחבים באנגליה ביהודי ארץ ישראל , הביא לכלל התפתחות מדינית חשובה , ונוצרו יחסי גומלין בין חוגים אלה לבין הישוב היהודי בארץ . אחד מתפקידיו החשובים של הקונסול האנגלי בירושלים היה הענקת טיפול ועזרה לקהילה היהודית . הדבר בלט במיוחד בזמנו של הקונסול גייימס פין , ( 1863 — 1846 ) שהיה דמות רבת השפעה בירושלים . לעתים דומה היה שהקונסוליה הבריטית היתה ל"קונסוליה לענייני יהודים . " קונסולים אחרים נקטו בהמשך בגישה מאוזנת יותר , אך המעורבות האנגלית בגורל היהודים בארץ נמשכה , וסללה את הדרך להצהרת בלפור ב . 1917 במבט לאחור ניתן לדבר על ברית אנגלית יהודית , שהתמידה במשך מאה שנים , עד שמדיניות הספר הלבן שמה לכך קץ בשנת . 1939 תוצאות מדיניות זו היו מרחיקות לכת . השלטון האירופי בארץ ישראל ( שרבים ציפו להקמתו על רקע הדרדרותה של האימפריה העותומאנית , ( לא נפל לידי רוסיה , שנתמכה על ידי נוצריי המזרח , או לידי צרפת , פאטרונית הקאתולים המקומיים , ואף לא בידי גרמניה האימפריאלית , אלא — בניגוד לכל הציפיות — דווקא לידי האנגלים — בני בריתם של היהודים המדוכאים . אף שאנגליה התרחקה במהירות מבריתה המסורתית עם היהודים , לאחר שקיבלה לידיה את המנדט על ארץ ישראל , הרי שלטונה איפשר בכל זאת לישוב היהודי להגיע להתפתחות ולמעמד , שעלו לאין שיעור על זה תחת השלטון התורכי . התבססותו של הישוב היהודי בתקופת המנדט , היה גורם שסייע רבות בהקמתו של הבית הלאומי בארץ ישראל . * * * ספרות הנוסעים במאה הי"ט מהווה את המקור ההיסטורי החשוב ביותר להכרת הישוב היהודי ברבע השני של המאה הי"ט . ניתן לראות בה את גולת הכותרת לספרות הנוסעים בכלל , באשר לישוב היהודי בארץ . החל מאמצע המאה הי"ט ירדה חשיבותה , אך אז כבר מצויים בידינו מקורות יהודיים רבים בנושא זה . גם נוסעים אנגלוסכסים שלא היו מסיונרים , הושפעו מן האווירה הדתית שהיתה נחלתם של חוגים נרחבים באנגליה ובארה"ב , והראו , בביקורם בארץ , עניין מיוחד בתושביה היהודים . עד לאמצע המאה הי"ח הושפעו הנוסעים המערביים מדעותיהם הקדומות של הנזירים הפרנציסקאנים אודות יהודי ירושלים , ולרוב לא הגיעו לכלל מגע עמם . אך בראשית המאה הי"ט נפרץ מחסום זה . הנוסעים ראו ביהודים את אחד מיעדי התעניינותם החשובים . משמעותם הרבה של תיאורי הנוסעים — ובמיוחד של המסיונרים שביניהם — היא בכך , שהם התמקדו בדרך כלל בנושאי יסוד , שמטבע הדברים עומדים גם במרכז

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help