sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הנמל והן נאלצו לעגון בים הפתוח , במרחק של כק"מ מהשוניות . את הסחורות מהן ואליהן היה צורך להעביר בעזרת סירות משוט ( ג י רמים- בערבית . ( מספרן של סירות המשוט עלה עם הגידול שחל בתנועת האניות . להובלת המטענים לנמל וממנו השתמשו בגמלים . חנוכת מסילת הברזל לירושלים ב , 1892-- איפשרה להוביל חלק מהמטענים ברכבת ( הובלה על גמלים היתה עדיין זולה ונוחה יותר . היא גם איפשרה להוביל ישירות ממקום המוצא למקום היעד , ללא פריקה והעמסה נוספת . ( עיקר ההובלה היתה מיפו לירושלים , שעלתה כמעט עשרת מונים על ההובלה מירושלים ליפו . כמות המטענים שעברו דרך נמל יפו עלתה בהדרגה . היא הגיעה ב1913- לכ 1 20 , 000- טון בשנה . תנועת הנוסעים עלתה אף היא בצורה תלולה והגיעה ב914- ו ל 80 , 000- איש ; היא כללה בעיקר צליינים ועולים יהודים . עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה שותקה פעילות הנמל . עם הכיבוש הבריטי בנובמבר 1917 הוזרמו דרך נמל יפו ציוד , תחמושת ואספקה לצרכי הצבא . הבריטים הניחו מסילת ברזל צרה שקשרה את הנמל עם החזית , שהיתה על גדות הירקון , ולאחר מכן צפונה יותר . כן הונחה מסילה בכיוון ללוד . מסילות אלה הוסרו עם תום המלחמה . נותרה רק מסילה אחת ששמשה להולכת המטענים מהנמל לתחנת הרכבת של יפו . מסילה זו פעלה עד . 1928 גידול האוכלוסיה בארץ , ובעיקר התפתחותו המהירה של אזור תל-אביב - יפו , הביאו לתנופה רבה בתנועת האניות והמטענים בנמל . הצפיפות הרבה גרמה לכך שהיה לעתים הכרח לאסור פריקת סוגי מטענים מסוימים ( כגון עצים , ( בשל חוסר מקום . לא אחרה השעה והנמל לא ענה עוד על הדרישות והיה צורך להקים נמל נוסף . שלטונות המנדט החליטו להקים נמל עמוק מים בחיפה , והזניחו את ביצוע השיפורים בנמל יפו . אך כעבורזמן לא רב , הסתבר , כי נמל חיפה בלבד לא יפתור את בעית שנוע המטענים במרכז הארץ , ובעיקר את יצוא ההדרים . ב1934- החלו להקים ביפו נמל קטן לסירות משא ( גירמים . ( השטח שהוקצה למעגן היה כ42- דונם . לאורך השוניות נבנה שובר גלים באורך של 875 מי . במקום הוקמו מחסנים גדולים והותקנו מנופים וציוד מכני לצרכי פריקה וטעינה . הוכנסו לשימוש סירות מנוע לגרירת הג י רמים ונעשו שכלולים רבים אחרים , שכללו הקמת מבדוק קטן . הנמל החדש הופעל במלוא תפוקתו לקראת ראשית . 1935 חדשים אחדים לאחר מכן , באפריל , 1936 שותק הנמל בעקבות המאורעות בהם נטלו ספני יפו התקיפים חלק פעיל . כעבור זמן קצר הוקם מזח תחליפי בתל-אביב ואחריו בריכת מעגן . מאז החלה שקיעתו של נמל יפו . עם תום השביתה וחידוש העבודה בנמל , חלה ירידה בתנועת האניות והיקף המטענים שהיו רחוקים מתקופת השיא ( בשנים . ( 1933-1935 שחוק הגורל הוא , כי ירידתו של הנמל החלה דוקא לאחר שעמדו לרשותו מיטב הציור והשכלולים הדרושים לקיומו כנמל סירות . אחד מהחידושים החשובים היה הכנסת אסדות מתכת שכושר המעמס שלהן היה פי חמשה ויותר משל סירות המשא המסורתיות ( הג י רמים . ( סירות אלו הובסנו לנמל יפו בעקבות הכנסתן לנמל תלאביב . .. עם פרוץ מלחמת העולם השניה , נסגרו כל נמלי הארץ וציודם - ובעיקר כלי השייט- הוחרמו למאמץ המלחמתי הבריטי בחזית מצרים -לוב . עם שוך הקרבות נפתח הנמל מחדש והוחל בשיקום וחידוש הפעילות בנמל ובעיקר ביצוא ההדרים . ברם מקץ שלוש שנים פרצה מלחמת

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help