sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

והמטענים הובאו אליה וממנה לנמל . התנועה בנמל גדלה לאחר הכיבוש התורכי . בתקופה זו ישב משמר צבאי על התל של העיר החרבה . אחת ממשימותיו היחה למנוע את הישארותם והתיישבותם במקום של היוצאים והבאים בנמל יפו . במאה ה17- גדל מספר עולי הרגל לירושלים שבאו דרך נמל יפו . במשך הזמן הוקמו אכסניות לעולי רגל ביפו ( הם כונו בשם מנזרים , שכן נוהלו ע"י נזירים . ( ביפו הוקמה אכסניה יוונית אורתודוכסית ( בדיוק מול החוף במקום שניבנה לימים הרציף . ( האכסניה הארמנית הוקמה דרומית מזרחית לחוף , במעלה הגבעה של יפו , בעוד האכסניה הקאתוליח הוקמה מצפון . במאה ה18- אף הוקמה אכסניה צנועה לעולי רגל יהודים . הקמת אכסניות אלו , שנועדו לשרת את עולי הרגל בישרה את ישובה של יפו מחדש ; תחילה כישוב כפרי ובמהלך המאה ה18- גם כישוב עירוני קטן . בתקופה זו הושג בהתערבותה של צרפת "הסכם" עם שודדי הים על אי פגיעה בכלי שייט הנמצאים בתחום ראיה מהחוף " ) מים טריטוריאלים " במושגי ימינו . ( בעקבות הסכם זה ניחן היה לקיים שייט חפשי כמעט , באזור זה של הים התיכון . העיר ונמלה נהרסו ע"י צבאו של נפוליאון ב . 1799- לאחר נסיגת הצבא הצרפתי שוקמה העיר ונמלה והתחדש הסחר הימי . בנובמבר 1831 נכבשה העיר ע"י המושל המצרי מוחמד עלי , שמרד בסולטאן . בזמן השלטון "המצרי" ( בך מכונה בטעות שלטונו של מוחמר עלי , ( זכתה יפו ועמה הנמל להתפתחות ושגשוג . בתקופה זו עובדה לראשונה התכנית להקים נמל פנימי , מוגן במקום שזוהה בטעות כנמל שלמה , בביצת יפו שממזרח לעיר . מטרתה של התכנית היתה להבטיד שאניותיו של הפחה המורד יוכלו להמצא מחוץ לטווח תותחי אניות האויב המגיעות אל שוניות הנמל , ברם התכנית לא יצאה לפועל . החל משנות ה40- של המאה הקודמת החלו לפקוד את הנמל גם אניות קיטור בודדות . בשנות החמישים היה כבר שרות קבוע של אניות קיטור צרפתיות ( אחת לשלושה שבועות . ( מאוחר יותר פקרו את נמל יפו גם אניות אוסטריות ורוסיות שהסיעו נוסעים ומטען באחד . תכיפות ביקורן של אניות הקיטור ברבע האחרון של המאה הקודמת הגיע לאניה לשבוע והיא גברה בשלהי המאה ה . 19- משנת 1865 חלו שינויים ושכלולים במבנה הנמל ובדרך הפעלתו : הוקם מגדלור , נוצר קשר טלגראפי , פוצצו סלעים והורחב המעבר המרכזי ( בועיז . ( קרי , המעבר בין הסלעים והכניסה לתוך בריכת המעגן . כן הורחב הרציף , שהוקם לראשונה כמאה שנה קודם לכן . פתיחת תעלת סואץ בשנת 1869 הביאה להגברת תנועת כלי השייט . נמל יפו , ששימש במשך אלפי שנים את האניות בתקופת הקיץ בלבד ( תנועת האניות , בעיקר להפלגות רחוקות היתה נפסקת בד"כ בין נובמבר לאפריל , ( הפך לפתע לנמל "מודרני" וסואן במשך כל ימות השנה . התמורות בנמל יפו לא פסחו גם על תנועת המטענים . בעוד שבימים עברו שימש הנמל בעיקר ליצוא חטה , כותנה ושמן זית , הרי בשלהי המאה ה , 19- פינו מוצרים אלה את מקומם לסבון העשוי משמן זית ( עד כי בשלב מסוים נאלצו ליבא שמן זית ליצור הסבון . ( מקום נכבד ביצוא תפסו גם השומשום , האבטיחים ויותר מכל תפוחי הזהב . מוצרי היבוא , בניגוד לתקופות קודמות , עלו בהיקפם ושווים על היצוא . היבוא כלל בעיקר כלי ברזל , אריגים , עץ ונפט מזוקק ( קרוסין . ( בימים עברו , בעת שההובלה הימית נעשתה בעזרת מפרשיות קטנות , הן נכנסו לבריכת הנמל לאחר שעברו אח השוניות ועגנו ליד הרציף . ברם בזמן החדש , נבצר מהאניות הגדולות להכנס לבריכת

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help