sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

להתבצרותה והתרחבותה של ממלכת החשמונאים . מסופר בתקופה זו על תושבי העיר הנכרים שהזמינו את יהודי יפו לשוט בספינותיהם והטביעו מהם 200 איש , כולל נשים וילדים . מעשה בוגדני זה גרר אחריו תגובה נמרצת של יהודה המכבי , שהעלה את נמל יפו באש , החריבו ושרף את האניות שעגנו בו ( מכבים יב , ג-ו . ( יונתן אחיו הצליח לכבוש את יפו ולהשתלט על נמלה . לאחר רצח יונתן , סיפח שמעון את יפו ליהודה והפכה לנמל של המדינה החשמונאית "לעבור ממנו לאיי הים" ( מכבים ב ' , י"ג , הי . ( הסנט הרומי נתן את הסכמתו לכך כי השליטה בנמל יפו וגביית המכסים תעשה ע"י היהודים . בתקופה זו נשלחו דרך נמל יפו בין השאר תבואות ( בעיקר לצידון . ( הקמת הנמל החדש בקיסריה לא פגעה במסחרו ובמעמדו של נמל יפו . לתקופה זו שלפני החורבן מתקשר הסיפור התלמודי אודות דלתות ניקנור ; היו אלה דלתות עשויות ברונזה שנשלחו ע"י אחר מאמידי אלכסנדריה כמתנה לביהמ"ק . אחת הדלתות הושלכה לים בשל סערה ונתגלתה ע"י מלחי האניה בהגיעם לנמל יפו . בתקופת המרד הגדול ביצעו ספניה היהודים של יפו פשיטות ימיות שנועדו לפגוע ביצוא התבואות ממצרים לרומא . יש בכך כדי להסביר את מסע העונשין שערכו הרומאים נגד "שודדי הים" של יפו , שהסתיים בכיבוש העיר . בצר להם ניסו יהודי יפו להמלט בעזרת כלי השיט שהיו ברשותם , אך סערה עזה נפצה את הספינות והטביעה את הנמלטים . יוסף בן מתתיהו , המספר על כך בספרו ( מלחמות ג י ט ' ב' גי , ( נוקב במספר של 4 , 200 גוויות שנפלטו לחוף לאחר סערה זו . נמל יפו שימש גורם חשוב בסחרה של הארץ , ובעיקר בסחרה של ירושלים בתקופה הרומית ולאחר מכן בתקופה הביזאנטית . בתקופה הערבית במאות ה7-11- היתה יפו נמלה של רמלה , בירת מחוז פלסטין . נוסף ליבוא ויצוא שימש נמל יפו כמקום לחלופי שבוים ( או פדיונם ) בין המוסלמים והנוצרים הביזאנטים . באותה תקופה פקדו את יפו גם אניות שהגיעו מנמלי איטליה . הם הביאו עימם בנוסף לסחורות גם עולי רגל . עם התקדמותו של הצבא הצלבני לא"י , הרס חיל המצב המוסלמי את העיר ונמלה . כיבושה של יפו ע"י נושאי הצלב הביא עמו תקופה של שגשוג לנמל יפו . העורף של הצלבנים היה בארצות אירופה , ששמשו להם מקור יחיד כמעט לכח וציוד . השליטה על נמלי הארץ והסחר הימי עמה היה בידי הערים האיטלקיות . בנמל יפו פעלו בעיקר סוחרי פיזה וגנואה ובמרה פחותה יותר - סוחרי ונציה . ערים אלו קיבלו זכויות מיוחדות בנמל יפו בתמורה לממון ושרותים שהעניקו לצלבנים . אין בידינו יריעות ברורות על מימדי היבוא דרך נמל יפו בתקופה הצלבנית , אך ידוע על פריטי היצוא דרכו.- סוכר , סבון , כלי זכוכית וכותנה . כן יוצאו דרך נמל יפו מטענים שהגיעו מחצי האי ערב , כגון בשמים . עם גרוש הצלבנים הרסו הממלוכים בשיטתיות את כל נמלי הארץ , כרי למנוע פלישה נוספת של נוסעי הצלב . גם נמל יפו לא נמלט מגורל זה ועמו חרבה כליל גם העיר , שנותרה בחורבנה במשך למעלה מ300- שנה . להוציא את המבנים הדלים שהוקמו לשרות עולי הרגל בראשית המאה ה , 17- הרי שהעיר נותרה בחורבנה למעלה מ400- שנה . בתקופה הממלוכית פקדו את הנמל רק אניות בודדות . העיר שמשה למעשה כנמלה של רמלה

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help